Huvudmeny

Stockholms resa.

Startat av Nupski, 05 oktober 2008, 12:44:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Hade hela veckan inbokad med aktiviteter men lyckades ändå klämma in lite tid för riktiga rundresor. Bilder av bussar är något jag undrar hur folk kan lyckas med i Stockholm använder ni tele och ligger bakom skydd? Första bilden av en SL-buss denna resa blev min sista, orkar inte tjäbbla med idioter.

Tar bild av en buss varvid föraren stormar ut ur hytten och vrålar till mig på bruten svenska att jag inte får fotografera hans buss och honom, det var emot hans religion. Börjar då undra lite smått var Sverige är på väg. Så efter att ha försökt förklara för grabben vilka rättigheter och skyldigheter man har som svensk så gick jag därifrån och då ville han ha både ha kameran och min adress, han fick ingetdera.

2008-10-02
Jo resan. Första rundresan började i Solna. Kom upp till hållplats Ankdammsrondellen och började fundera på vilket håll man skulle åka åt började resan med linje 177 mot Ekerö/Skärvik och tänkte kliva av vid Tappström men somnade och fick åka hela vägen ut till Skärvik, fick då ta linje 301 tillbaks till Ekerö centrum. Därifrån blev det linje 342 ner till Jungfrusund och färja över till Fittja.

Från Fittjaverken blev det linje 702 till Fittja. Har alltid velat åka trängselbuss så det blev linje 748 till Södertälje från Fittja. Och ifrån Södertälje pendeltåg till Stockholm Södra. Efter det en vandring över söder till hotellet. Killen som designat inredningen i en X60 måste ha haft fullständig brist på kreativitet, ser ut som han stulit designen från någon kylskåpstillverkare.

2008-10-03
Andra resan började på morgonen då kvällen var vigd åt aktiviteter.

Tog först röd linje från Hornstull till Tekniska Högskolan...

...byte till miniatyr järnväg mot Österskär  ;D.

Väl framme på Galoppfältet stod en hög med avdankade bussar och väntade på rusningen.

Inte ofta man ser ett sådant märke. Bild tagen av detalj på Veolia transport 2149

Åkte sedan en Scania Omnicity (?) ledvagn från Gallopfältet till Åkersberga via motorvägen, den bussen var en riktig landsvägscruiser i Ultra lack  8). Byte till en annan 28 ersättningsbuss denna gången en 11 år gammal flygbuss till Kulla Vägskäl. Byte där till blåbuss på linje 670 mot Vaxholm / Söderhamnsplan. Väl framme fanns tanken att åka Vaxholmsbåt men försöken att tyda deras tidtabeller gick inte, började gå tillbaka till bussen då kommer M/S Väddö in.

Så det var bara att kliva ombord och åka sjövägen in till Stockholm. När man slog om backslaget på maskin kändes det som att M/S väddö var beredd att lämna planeten hela båten ruskade till så allt som stod löst på borden välte.

På vägen in tar jag en bild av en SL-buss från långt håll. Detta var allt gott folk,  av en liten reseskildring.

Ersa

Kul med alla kommentarer till bilderna. :) Tråkigt att du hade rejäl otur med första SL-bussen... fast det har Stockholmsfotograferna ofta också, så du är inte ensam.

Christer K

Vad gäller för att åka med Vaxholms båt in till Stockholm?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Karsten

Citat från: Christer K skrivet 05 oktober 2008, 19:12:52 PM
Vad gäller för att åka med Vaxholms båt in till Stockholm?
/ Christer K

Kliv ombord, köp en öl, njut av resan, betala resan, kliv i land typ. SL-kort gäller inte.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 05 oktober 2008, 19:27:58 PM
Kliv ombord, köp en öl, njut av resan, betala resan, kliv i land typ. SL-kort gäller inte.

Ölen har högsta prio, och går även före biljettbetalningen? Det vore nåt på långfärdsbussarna!

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 05 oktober 2008, 20:05:34 PM
Ölen har högsta prio, och går även före biljettbetalningen? Det vore nåt på långfärdsbussarna!

Ja, biljett behövs ju först när man vill kliva av pråmen. Öl är alltid trevligt, och måste av naturliga skäl inhandlas innan den inmundigas..