Huvudmeny

Datorproblem

Startat av Jonas Sandqvist, 04 oktober 2008, 21:17:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

God afton, vänner! Kan ni hjälpa mig med detta problem?

Vid uppstart visas följande meddelande:

RUNDLL
Det gick inte att läsa in C:\WINDOWS\system32\xdprpked.dll
Det gick inte att hitta den angivna modulen

Datorn kan inte heller uppdatera till viktiga Servicepack 3. Misstänker att det har
med inläsningsproblemet att göra 

Jag har Windows XP.

Mycket tacksam för hjälp!

Hälsar Jonas

M224

Kanske kan ge något, kolla på denna länk samt sök på denna hemsida. Den hjälpte mig när jag hade problem för ett par veckor sedan med Service Pack 3 (jag har en HP-dator med AMD-processor).

Mitt problem:

http://xp.fpgroup.se/windows-xp/13-windows-xp/1012667-fndra-att-hp-datorer-var-starta-efter-installation-av-sp3-fp.html

Liknande problem som du har:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=11100.msg72820;topicseen

Jonas Sandqvist

Tack för ditt tips, Daniel! Jag har nästan löst problemet nu. Felmeddelandet kommer inte längre upp vid start o sp3 är in är inläst till 3/4. Sista biten vill inte eftersom jag får upp felmeddelandet "Åtkomst nekad"

Jag jobbar på det!

Hälsar Jonas

Nupski

Hoppas du är inloggad med administratörs behörighet.

Patrik

Citat från: Tomas skrivet 06 oktober 2008, 11:58:28 AM
Hoppas du är inloggad med administratörs behörighet.

Och det gör man lättast genom att starta datorn i Felsäkert läge och välja Administratör när man loggar in.

Nupski

Citat från: Patrik skrivet 06 oktober 2008, 12:24:06 PM
Och det gör man lättast genom att starta datorn i Felsäkert läge och välja Administratör när man loggar in.

Men då kan du inte installera SP3  ;D

Patrik

Citat från: Tomas skrivet 06 oktober 2008, 12:41:04 PM
Men då kan du inte installera SP3  ;D

Jo, det borde väl gå om man startar i Felsäkert läge med nätverk?

Nupski

Citat från: Patrik skrivet 06 oktober 2008, 12:44:25 PM
Jo, det borde väl gå om man startar i Felsäkert läge med nätverk?

Du saknar tillgång till kernelmode drivisar i felsäkert vilket gör att den inte kan uppdatera sig. Så det man får göra är att höja upp statusen för sin användare alternativt lägga till Administratören i normal uppstarten.

Gå in i registereditorn "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList" lägg sedan till ett DWORD som har namnet "Administrator", utan fnuttar. Ge DWORD värdet "1", ävewn det utan fnuttar.

Björn Ax

Citat från: Tomas skrivet 06 oktober 2008, 13:07:27 PM
Du saknar tillgång till kernelmode drivisar i felsäkert vilket gör att den inte kan uppdatera sig. Så det man får göra är att höja upp statusen för sin användare alternativt lägga till Administratören i normal uppstarten.

Gå in i registereditorn "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList" lägg sedan till ett DWORD som har namnet "Administrator", utan fnuttar. Ge DWORD värdet "1", ävewn det utan fnuttar.

Eller så om ni kör med Xp's användarvänliga startskärm så kan ni trycka ctrl+alt+del 2 ggr så får ni upp den "normala" inloggningsrutan och kan där logga in som admin. :)