Huvudmeny

PYO 657 (2 bilder)

Startat av HH, 04 oktober 2008, 13:37:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HH

Måste lägga ut dessa två bilder för de intresserade av denna busstyp, en udda buss i detta sammanhang. Gick som en av supporterbussarna från Elfsborg till Kalmarmatchen förra helgen.
Fotad på Rv 27 utanför Borås i riktning mot Småland.
Reg nr: PYO 657, förflutet hos Dacke Trafik och Ekmanbuss, (kolla Svensk busshistoria,
även fotad av Ulf R.) Reggad sedan 2008-09-16 på:  Fågelås Busspool AB, Hjo.

/Hans H.

Peter Öden

Hej !

Det skrev i texten att detta var en liten udda busstyp, nämligen chassietyp/kaross.
En annan variant av udda kombination chsssietyp/kaross var de två Volvo B 10M-55
Ajokki City ledbussar med inv.nr 264 och 265 som fanns i Linköping på 80/90-talet.
Dessa två var från 1985.

Mvh Peter Ö

HH

Menade udda busstyp i detta sammanhanget, d.v.s. beställningstrafik. De övriga Elfsborgs-supportrarna fick åka halv- och helturistare av nyare årsmodeller, vilket jag tror de flesta hade föredragit för sträckan Borås-Kalmar-Borås samma dag.
Trodde att bilderna på denna gamla buss i sin nya skepnad skulle väcka mer intresse hos vissa personer på detta forum, personer som har sitt bussintresse mer inriktat på kollektivtrafikbussar. Men varför skall man, om man inte ingår i innersta kretsen av Bussnackare, fota och lägga ut bilder om ingen bryr sig?
/Hans H.   

yngrot

Visst är det en trevlig buss en riktig Wiima kul se det finns i trafik..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Rådeström

Citat från: Peter Öden skrivet 06 oktober 2008, 18:33:00 PM
Hej !

Det skrev i texten att detta var en liten udda busstyp, nämligen chassietyp/kaross.
En annan variant av udda kombination chsssietyp/kaross var de två Volvo B 10M-55
Ajokki City ledbussar med inv.nr 264 och 265 som fanns i Linköping på 80/90-talet.
Dessa två var från 1985.

Mvh Peter Ö

Efter lite grävande bland mina allra första bussbilder (något misshandlade inscannade diabilder) hittade jag en av dom  :)

Sundås

Väldigt trevligt att se bild på en gammal Dackebuss! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

blubb

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2008, 21:27:58 PM
Efter lite grävande bland mina allra första bussbilder (något misshandlade inscannade diabilder) hittade jag en av dom  :)

Dessa hamnade väl hos Linjebuss? eller var det andra vagnar?

Ulf Rådeström

Citat från: blubb skrivet 07 oktober 2008, 00:23:15 AM
Dessa hamnade väl hos Linjebuss? eller var det andra vagnar?

Stämmer...bussen hann få nr 1805 där och 5265 fick 1806.
Bussarna togs över av Linjebuss 1998 och försvann omkring 2004.
Karosstypen hette för övrigt City N