Huvudmeny

Nattautoproblem

Startat av Peter Erret, 03 oktober 2008, 18:26:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Vi har under en lång period drabbats av att nattauto inte fungerat i våra B9S, någon har fått för sig att flytta knappen till en plats på instrumentpanelen där inte kablarna finns. Är detta ett fenomen som bara finns hos Swebus Nacka/Värmdö eller är det ett "landsproblem"?




Karsten

Den där placeringen är mycket bättre. Jag vet inte hur många gånger jag åkt B9S där föraren gång på gång klämt folk i dörrarna för han/hon inte förstått att det var nattautoknappen och inte öppnaknapparna som trycktes in. Resultatet blir lite hur som helst, men inte ofta så bra.

Nico


Tja, jag vet inte det jag... i våra B9S så sitter nattauton bland knapparna ovanför förarfönstret vilket är en riktigt miserabel placering ur bekvämlighetssynpunkt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JAB

Den platsen där täcklocket nu sitter brukar vara standardplats på 8500-karossen för spärr av bakre dörrblad om bussen har dubbla framdörrar.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 20:16:36 PM
Då kan man ju tänka sig att orsaken till att man kopplat bort funktionen kan vara just denna, varje sådan klämskada brukar tendera att bli dyr

Möjligt, men om man nu väljer att plocka bort funktionen, varför sätter man då knappen någon annanstans i stället för att kasta den? Jag tycker nog att platsen man valt att flytta den till är bra vald, hoppas bara kablarna följer med.

Jag tycker mig dock minnas att de varit lite olika placerade från början på just B9S, hur det är med funktionen hos knapparna vet jag däremot inte så väl. Det är sällan jag använder funktionen alls faktiskt.

Fredde

Ska man koppla bort denna permanent så kommer många sluta köra kvällar/nätter. Kommer bli ett helsikes spring i dörrarna bak... Gratis buss efter 20 på helgerna?  ::) Hur det slutar kan man ju räkna ut :-\

Nej, jag tror att det är någon "hobbymek" som gör detta. Inte tar man in bussen till verkstan för att flytta en knapp när man inte kan ta in dem för mer brådskande åtgärder...


Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 04 oktober 2008, 01:59:07 AM

Nej, jag tror att det är någon "hobbymek" som gör detta. Inte tar man in bussen till verkstan för att flytta en knapp när man inte kan ta in dem för mer brådskande åtgärder...


Håller med, skulle verkstaden flytta knappen så skulle de även se till att funktionen fanns kvar.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2008, 03:27:06 AM
Ja detta är ju en finess som jag aldrig känt något behov av under de år jag körde, mycket kvällar o nätter men det kan ju bero på hur man ser på saker o ting, av med dörrkretsarna är en i mitt tycke enklare åtgärd när man står och "lastar", när jag började köra fanns ju inga andra finesser så...

Den möjligheten finns ju kvar, nattauton är bara en smidigare variant av detta. Dock vet jag att många använder nattauto på 18-vagnarna vid varje hållplats för att de tycker det tar så lång tid innan dörrarna går igen annars. Men att dra det så långt så att folk kommer sluta köra för att man flyttar en knapp känns lite överdrivet..

Fredde

CitatMen att dra det så långt så att folk kommer sluta köra för att man flyttar en knapp känns lite överdrivet..

Menar inte att det är för att den flyttas, menar att det är om funktionen försvinner. Men jag tror inte så mkt på att man skulle få för sig att ta bort denna.


Simon Bertilsson


Fredde

CitatVad är nattauto?

Fotocellernas funktion försvinner när man slår på denna knapp. Det går inte att gå ut genom bakdörrarna då. Ganska enkelt går det att räkna ut att om inte Pelle har busskort kan Kalle öppna till honom genom att ställa sig vid dörren.
Eller när det är skit på reflexerna vid dörrarna (bussen tror att det är nån som står i dörrbrunnen) är det bra att ha denna funktion då man slipper sitta och hålla ner dörröppningsknappen för att dörren ska gå igen.

Knappen har väl kanske fler namn och funktioner.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 04 oktober 2008, 12:37:20 PM
Fotocellernas funktion försvinner när man slår på denna knapp. Det går inte att gå ut genom bakdörrarna då. Ganska enkelt går det att räkna ut att om inte Pelle har busskort kan Kalle öppna till honom genom att ställa sig vid dörren.
Eller när det är skit på reflexerna vid dörrarna (bussen tror att det är nån som står i dörrbrunnen) är det bra att ha denna funktion då man slipper sitta och hålla ner dörröppningsknappen för att dörren ska gå igen.

Knappen har väl kanske fler namn och funktioner.



Helt enkelt kopplar man bort dörrautomatiken (fotoceller m.m.) och bakdörrarna blir helt "manuellt" styrda. Klämmande kanten fungerar dock ändå, så visst f-n går det att ta sig in om man bara vill och vet hur..

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 oktober 2008, 03:27:06 AM
Ja detta är ju en finess som jag aldrig känt något behov av under de år jag körde, mycket kvällar o nätter men det kan ju bero på hur man ser på saker o ting, av med dörrkretsarna är en i mitt tycke enklare åtgärd när man står och "lastar", när jag började köra fanns ju inga andra finesser så...

Nu är de ju så att på Bussar beställda av Swebus (efter 1996)sitter dörrkretsknappen uppe i taket så de är inget allternativ

Karsten

Citat från: homer skrivet 04 oktober 2008, 18:25:14 PM
Nu är de ju så att på Bussar beställda av Swebus (efter 1996)sitter dörrkretsknappen uppe i taket så de är inget allternativ

Det gör den ju även på alla de vagnar som beställts av SL, SL Buss och Busslink. De enda vagnar som har den inom bekvämt avstånd är 38-vagnarna.

yngrot

Tyvärr är det lika illa i Boråsbussar nu oxå... förr hade vi dörrkretsknappen bredvid dörrvredet ända tills MaxCi kom då åkte knappen upp ovan vindrutan. På MAN finns det ingen knapps alls vi hade specat med dörrkretsknapp men den funka fel för det som hände var att dörrbromsen lossade men dörrarna var fortfarnde öppna :P så du kunde köra med öppna dörrar inte bra!!  Den knappen gömdes.... vilket gjort att folk kan gå på bak hur lätt som helst.... det skulle ändras men om det är gjort vet jag ej..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina