Huvudmeny

Swe 3560

Startat av Jocke Selling, 03 oktober 2008, 10:06:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Gångna lördagen bjöd på en pärla som jag förvisso fick tigga till mig  ;)

Inför avfärd till avgångshållplatsen

Lite inredningsbilder

Såg väldigt proper ut invändigt, trots aktningsvärd ålder.

Jo den kommer ursprungligen från Norrköping.
Mellanlandning i Gränsta (närhet till beryktad pastorsvilla)

Väntan på avgång hemmåt från Hpl Fredriksbergsvägen

Dess dagar är väl räknade, kommer nog att bytas mot något från Kalmar senare i höst.

Senare den kvällen fick jag åka till Österbybruk samt tågersättning Vattholma-Upplands Väsby, dock i 6817 som inte fick vara med på bild.

/JoSe

Ersa

Trevlig vagntyp med UL:s bästa (och mest kortvariga) färgschema någonsin.

Jona

Medhåller Erik här, Bra och trevliga bilder på en riktigt trevlig bussmodell.

Sedan gillar jag att du (men även andra) visar bilder från när ni jobbar. På detta sett får man ju tex se fina bilder från Uppland, Umeå, SL-land osv... Så tack till alla er nutidshjältar som dokumenterar eran arbetsvardag och visar den för oss här...

/J
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:11:26 AM
med UL:s bästa (och mest kortvariga) färgschema någonsin.

Bästa? Fan den tråkigaste UL nånsin som hittat på, tack och lov blev det inte längre.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2008, 22:52:43 PM
Bästa? Fan den tråkigaste UL nånsin som hittat på, tack och lov blev det inte längre.

HEJ

Jag har funderat litegran på det här med UL färger och har lite svårt för och vilken färg jag gillar bäst. Den gråa med en 45 grader vriden fransk flagga eller den gula man har nu. Men jag tror att den gula eventuellt vinner.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Simon A

Citat från: Jona skrivet 03 oktober 2008, 13:15:00 PM
Medhåller Erik här, Bra och trevliga bilder på en riktigt trevlig bussmodell.

Sedan gillar jag att du (men även andra) visar bilder från när ni jobbar. På detta sett får man ju tex se fina bilder från Uppland, Umeå, SL-land osv... Så tack till alla er nutidshjältar som dokumenterar eran arbetsvardag och visar den för oss här...

/J
Håller med dig! Roligaste trådarna är när förarna visar upp bilder från jobbet :)

//Simon

Ersa

Citat från: Jona skrivet 03 oktober 2008, 23:09:17 PM
Jag har funderat litegran på det här med UL färger och har lite svårt för och vilken färg jag gillar bäst. Den gråa med en 45 grader vriden fransk flagga eller den gula man har nu. Men jag tror att den gula eventuellt vinner.

Det var Swebus version på UL-lack. När den kom till hade UL enbart krav på ljusgrå färg på övre och nedre delen av bussen, medan mitten skulle vara i trafikföretagets färg. Innan, då Swebus var SJ-buss var deras vagnar grå fast med en orange/cremegul rand i mitten (som jag just nu naturligtvis inte hittar en enda bild att länka till).

EGE-trafiken vars egen färg var bussar i enbart rött och blått, fick då denna version av UL-lack:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1600/Swebus_1681_Tegelvikshamen_Stockholm_060323b.jpg

Den mer mörkgrå "UL03" med vinröd rand var en unik färg, olika alla andra län. Bussarna såg aldrig smutsiga eller bleka ut, och de blev dessutom skarpa på bild (till skillnad mot SL-rött). Att man bara två år senare kopierade Skåne rakt av var oerhört pinsamt. Dessutom blev det nog rätt dyrt för skattebetalarna att lacka om alla nya bussar i Östhammar som levererats med UL03 bara två år tidigare. Men skattebetalares pengar har man INGEN respekt för i Sverige! >:(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 oktober 2008, 11:16:13 AM
Det var Swebus version på UL-lack. När den kom till hade UL enbart krav på ljusgrå färg på övre och nedre delen av bussen, medan mitten skulle vara i trafikföretagets färg. Innan, då Swebus var SJ-buss var deras vagnar grå fast med en orange/cremegul rand i mitten (som jag just nu naturligtvis inte hittar en enda bild att länka till).

EGE-trafiken vars egen färg var bussar i enbart rött och blått, fick då denna version av UL-lack:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1600/Swebus_1681_Tegelvikshamen_Stockholm_060323b.jpg

Du menar EB Trafik. EGE-Trafiken fanns i Katrineholm, innan den köptes av Orusttrafiken, och de körde väl aldrig något i Uppsala län.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2008, 11:23:33 AM
Du menar EB Trafik. EGE-Trafiken fanns i Katrineholm, innan den köptes av Orusttrafiken, och de körde väl aldrig något i Uppsala län.

Så var det, ja! :) Det är ibland lite svårt att hålla isär alla gamla företag som fanns i en helt annan landsända, dessutom på tiden innan jag knappt ens var född.