Fasen, Jag orkar inte vänta på bromsklossen..

Startat av Bussmicke, 02 oktober 2008, 22:49:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Detta är en vanlig syn vid korsningen Vaksalagatan o Kungsgatan när 20 skall svänga höger in på Kungsgatan.

//Niclas

76

Manövern var ännu vanligare innan flytten från dragarbrunnsgatan. Då var den nästan nödvändig då det annars kunde skapas långa köer bakom bussen eftersom ljuset hann slå om till rött medan bussarna som skulle svänga höger väntade på fotgängare.

Fast så värst korrekt och laglig är den dock inte.

Jonas

Citat från: 76 skrivet 02 oktober 2008, 23:12:24 PM
Fast så värst korrekt och laglig är den dock inte.

Nja, mig veterligen så är det helt tillåtet att köra om ett fordon som ska svänga så länge som man inte har någon mötande trafik.

JDS

Citat från: Z skrivet 03 oktober 2008, 10:12:36 AM
Nja, mig veterligen så är det helt tillåtet att köra om ett fordon som ska svänga så länge som man inte har någon mötande trafik.

Inte köra om till vänster i en korsning där högerregeln gäller.

Niclas Rosenius

Citat från: JDS skrivet 03 oktober 2008, 10:50:18 AM
Inte köra om till vänster i en korsning där högerregeln gäller.

Det är trafikljus i denna korsningen.

//Niclas

JDS

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 oktober 2008, 12:02:29 PM
  Det är trafikljus i denna korsningen.

Såg inte/tänkte inte på det; då är det ju inga problem, såvida inte det är en spärrlinje före korsningen vilket det i och för sig brukar vara.

76

Det är ingen manöver man skulle göra på uppkörningen iaf :)

Men som så mycket annat i det här yrket så tänjer man lite för att det helt enkelt funkar bäst så.

Bonuspoäng om nån stackars bil kört mot rött/gult från andra hållet och därmed fastnat mitt i korsningen. Då kan man köra fram och ge de onda ögat.

Helfestligt.

Ersa

Citat från: 76 skrivet 03 oktober 2008, 22:43:31 PM
Bonuspoäng om nån stackars bil kört mot rött/gult från andra hållet och därmed fastnat mitt i korsningen. Då kan man köra fram och ge de onda ögat.

Helfestligt.

Vi har en gata i Umeå (hpl Sporthallen) där en högerregelkorsning gör att bilister har företräde framför bussen. Kör fler än 4 bilister ut framför bussen leder detta omedelbart till att alla blir de instängda när hållplatsen där bussen står är för smal att mötas på. Då blir det standardförfarandet:

1: Låt bussen stå kvar på hållplatsen. Dra även åt handbromsen.
2: Luta sig tillbaka, ta fram sin tidning och låta alla fyra bilisterna backa, eller fixa problemet på annat sätt.
3: Eventuellt stäng av motorn om det tar lång tid.