Huvudmeny

Godsbussar, 2 olika

Startat av Krille, 02 oktober 2008, 18:25:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille





Är det någon större skillnad i godsutrymmet mellan dubbeldäckare och vanliga godsrummare?
Min personliga åsikt är att dubbeldäckare är grymt överskattade.

/K

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2008, 18:35:45 PM
Dubbeldäckarna är ju inte till för att öka godsutrymmet utan för att få en kombination av lågt insteg, godsutrymme o allergiutrymme, det går inte med en normal godsbuss

Förvisso, men handikappkravet har man väl numera löst genom att montera hiss på normalgolvade bussar?
Återstår allergiutrymmet då.

/K

Esbjörn

Dessutom blir det ju plats för fler passagerare.
Veolias VanHooler har 55 platser, en Helmark godsare kan ha upp till 61.

Vilhelmina Taxis nittisjuhundra på bilden har 43 platser.

Trots att godsrumsgolvet i en Scania dubbeldäckare är högre än i en 9700 har den förstnämnda lite högre utrymme invändigt, men i praktiken är det svårt att utnyttja den extra höjden.

Greger Larsson

Jo, Esbjörn har helt rätt här. Skulle man inte ha dubbeldäckarna i E4-trafiken och samtidigt ha bussar med samma godskapacitet så skulle man få bussar som skulle vara mycket svårplacerade i kusttrafiken. För med samma antal pallplatser skulle en vanlig boggibuss endast få plats med ca 35 passagerare och sådana bussar kan säkert användas i vissa turer men knappast i heldagsomlopp på E4:an.
Ett alternativ vore ju kanske att återgå till godsledbussar men då är nog trots allt dubbeldäckarna överlägsna både i komfort- och körbarhetshänseende. Plus att man får lågentrén på köpet s a s.

/GL