Två frågor [från Ryss-sajten]

Startat av Fredde, 02 oktober 2008, 01:18:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Är detta en fd dansk eller svensk buss?

http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=47214

Neoplan Scania 112, dekaltrimning? ::) Knappast en 112-snurra i bussen va? ;D

http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=47218


Möllers

den första kan jag säja är en dansk buss.

Bernt Talbrant

Citat från: Fredde_J skrivet 02 oktober 2008, 01:18:00 AM
Är detta en fd dansk eller svensk buss?

http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=47214

Neoplan Scania 112, dekaltrimning? ::) Knappast en 112-snurra i bussen va? ;D

http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=47218



Den första är definitivt en f d dansk buss.

Den andra är nog i sin ordning - kombinationen chassi från Scania och kaross från Neoplan har funnits. Ser i SBH att bl a Stockholms Turistbussar haft två Scania K112CL / Neoplan N116 Cityliner, en av dessa är exporterad till just Ryssland.

Staffan Sävenfjord

#3
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 02 oktober 2008, 01:28:27 AM
Den första är definitivt en f d dansk buss.

Den andra är nog i sin ordning - kombinationen chassi från Scania och kaross från Neoplan har funnits. Ser i SBH att bl a Stockholms Turistbussar haft två Scania K112CL / Neoplan N116 Cityliner, en av dessa är exporterad till just Ryssland.

Fast den på bilden är inte någon av Stockhoms Turistbussar tre Scania K112 med Cityliner-kaross. Dessa såg ut så här:

Men bussen på bilden har mycket riktigt exporterats till Ryssland enligt SBH, närmare bestämt till Viborg.

Jag har följande Scania K112 vid Stockholms Turistbussar:
96 LMH 808
97 LMB 848   
98 LYS 634
99 LWE 684   
Beträffande 96 har jag hört rykten om att den överhuvudtaget satts i trafik. Jag har den i alla fall inte på foto och jag såg den aldrig på 810-an. NHK eller någon annan kanske vet huru härmed.

Dessutom hade STAB:
84 BHR 516 (1979) och 82 HJL 231 (1981) på Scania BR116 med Jetliner-kaross.

De av mig tidigare nämnda STAB 91 och 92 var förvisso Cityliner men de hade Mercedes-motor.

Ronni Svensson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 02 oktober 2008, 01:24:44 AM
den första kan jag säja är en dansk buss.

Hej
Det er ex Fjordbus 7435 (den første)

Fredde


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 07:52:25 AM
Tvåaxliga Cityliner med Scania drivlina var ganska vanliga, främst i Tyskland.
De svenska som jag har noterade från 1984 års modell o framåt (K112) förutom de Staffan räknat upp är följande:
LPU724   N116    Sc 1807045   Stockholms Turistbussar ??
LZM724   N116    Sc 1807052   Hyllinge Buss
CYP009   N116    Sc 1807145   Karlströms Buss
MSR333   N116    Sc 1809350   Buss-Bengt


I alla fall de sista av dessa bör ha haft den nya fronten, men som sagt det fanns ett hundratal tyska bussar som stämmer in på detta också


Nu klarnade ett svagt minne. Det är LPU 724:s existens som är i frågasatt. Inte 96 LHM 808 alltså. Det skulle alltså eventuellt ha funnits fem Scania K112 hos Stockholms Turistbussar. Dock tyder det mesta på att LPU 724 aldrig kom att levereras. SBH uppger den också som avregistrerad redan 1986. Den var av årsmodell 1985.