Blåbuss på Råstalinje 526

Startat av Mikael T Nilsson, 01 oktober 2008, 16:32:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hittade en av Råstas blå B9S-vagnar på högtrafiklinje 526 mellan Sergels torg och Edsberg häromdagen. Det var länge sedan jag såg blåbussar på anda Råstalinjer än 179:an. Senast var det veckorna efter Busslinks trafikstart för Råsta hösten 2007. Kanske berodde inhoppet av blåbuss på brist på röda vagnar. Normalt brukar röda B9S-vagnar trafikera 526:an.

Kan även nämna att jag såg en av Hornsbergs nya etanolbussar, vagn 4751 (Scania Omnilink) på Täbys högtrafiklinje 608 (Humlegården-Vallentuna) häromveckan. Det var första gången  jag sett kortvagn på 608:an. Men Hornsberg gör väl inhopp med flexvagnar då och då på Råsta-, Täby- och Norrtäljelinjer. Tidigare på Bussnack nämndes det att en Scania MaxCi från Hornsberg skymtats på 526:an i eftermiddagsrusningen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Magnus_J

Jo flexen går på vissa linjer ibland. 515, 526. osv,
dock går inte MaxiCi vagnar till Norrtälje.  ;D :D

Karsten

Citat från: Magnus_J skrivet 01 oktober 2008, 20:03:19 PM

Nej det var några år sedan jag tvingades åka MaxCi 5032 till Norrtälje. Då från Köpmanholm..

Jonas Strömblad

Citat från: Magnus_J skrivet 01 oktober 2008, 20:03:19 PM

Det höll på att bli Flex-MaxCi en tur på 676 för några veckor sedan. Men jag pajjade allt genom jobba över lite och köra med blå Volvo ledvagn istället  :)
Fast å andra sidan hade jag strax innan kört 625 med stadsbuss  ::)
/J

Bussmicke

Vilken tur de hade som skulle åka 676..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa uppgifter! Busslink 5032 tillhörde väl Norrtälje? Jag har tidigare sett en del MaxCi-bussar från Hornsberg på 625:an, men endast turer på turer till Söderhall och inte hela vägen till Norrtälje, precis som ni nämnde. Det är i och för sig möjligt att dessa turer fortsatte som linje 655 till Norrtälje från Söderhall.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 oktober 2008, 08:42:24 AM
Tack för dessa uppgifter! Busslink 5032 tillhörde väl Norrtälje? Jag har tidigare sett en del MaxCi-bussar från Hornsberg på 625:an, men endast turer på turer till Söderhall och inte hela vägen till Norrtälje, precis som ni nämnde. Det är i och för sig möjligt att dessa turer fortsatte som linje 655 till Norrtälje från Söderhall.

Var det inte så att 5030-5032 urspungligen kom till Norrtälje för trafik på 650? 5029 dök också upp, och då blev det en stadsbuss "för mycket" om alla var hela och då hamnade de på lite udda ställen ibland.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 02 oktober 2008, 11:53:37 AM
Var det inte så att 5030-5032 urspungligen kom till Norrtälje för trafik på 650? 5029 dök också upp, och då blev det en stadsbuss "för mycket" om alla var hela och då hamnade de på lite udda ställen ibland.

Jo, det stämmer. När 5029 dök upp tror jag att det var 5032 som lämnade Norrtälje för Söderort. Numera är det väl Volvobussar i 46xx-serien som främst trafikerar stadslinjerna i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Bussmicke

De leverades till Råsta från första början.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2008, 19:55:14 PM
De leverades till Råsta från första början.

Jo, det stämmer. Enligt mina anteckningar levererades 5029-5034 ursprungligen till Råsta 1994. 5023-5028 levererades ursprungligen till Söderort. 5021-5022 levererades 1992 eller 1993 till Hornsberg med inv.nr. 4021-4022.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 oktober 2008, 13:17:00 PM
Numera är det väl Volvobussar i 46xx-serien som främst trafikerar stadslinjerna i Norrtälje.

Ja, och det är inte bara MaxCi som kan komma upp i motorvägsfart. Någon enstaka 46xx-vagn har nämligen vid vissa ovanliga fall setts på 647E Rimbo-Norrtälje morgontid.

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 10:15:43 AM
Ja, och det är inte bara MaxCi som kan komma upp i motorvägsfart. Någon enstaka 46xx-vagn har nämligen vid vissa ovanliga fall setts på 647E Rimbo-Norrtälje morgontid.

Ja, ibland ser man 46xx-vagnarna på landsbygdstrafiken i Roslagen. Såg en tur på 631:an med 4601.
Vänliga hälsningar,

Mikael