Nostalgimässan 2008-09-28. GS 740 [Bild]

Startat av Nupski, 28 september 2008, 21:28:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



Har nu haft ledigt i en vecka och inte rattat något fordon förrän idag. Körde rastavlösning med GS 740 till leksaks och nostalgimässan i Eriksbergshallen, Göteborg idag söndag.

Bussen var ett ryckande monster om du körde mer än halvgas, så det blev att puttra försiktigt.

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 28 september 2008, 21:28:55 PM


Bussen var ett ryckande monster om du körde mer än halvgas, så det blev att puttra försiktigt.

Men det lyckades du bra med. Jag har en nästan exakt likadan bild, men då är det ju ingen idé att visa den :). Hoppas det där med trafiktillstånden fixar sig så man kan åka med Ringliniens fordon hela vägen nästa mässa.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

AL

Om bussen är ett ryckande monster beror detta på ett handhavandefel i samband med uttag t ex på morgonen. Det är alltför många förare som startar upp gasbussarna och omedelbart trycker på gaspedalen, istället för att starta upp bussen och låta den gå på tomgång en stund INNAN man trycker på gasen.

Nupski

Citat från: AL skrivet 29 september 2008, 10:25:07 AM
Om bussen är ett ryckande monster beror detta på ett handhavandefel i samband med uttag t ex på morgonen. Det är alltför många förare som startar upp gasbussarna och omedelbart trycker på gaspedalen, istället för att starta upp bussen och låta den gå på tomgång en stund INNAN man trycker på gasen.

Verkar nog vara regulator fel eller att tändstiften är kassa.

Calle

Citat från: Tomas skrivet 29 september 2008, 18:17:12 PM
Verkar nog vara regulator fel eller att tändstiften är kassa.

Ganska troligt, då ungefär 90 % av dessa inte går mer än "ok"...   :o

Erling.L

e tyvärr oftast så enkelt att dom stress startas vilket gör dom ryckiga o slöa hade en idag som efter omstart från bruten huvudström helt plötsligt vart mycket bättre idag... undra varför vissa förare tror dom måste max varva en kall motor
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nupski

Citat från: BEL skrivet 29 september 2008, 21:19:27 PM
e tyvärr oftast så enkelt att dom stress startas vilket gör dom ryckiga o slöa hade en idag som efter omstart från bruten huvudström helt plötsligt vart mycket bättre idag... undra varför vissa förare tror dom måste max varva en kall motor


Skall man starta en kall Volvo gas får man vara i harmoni med sig själv  ;D. Dra på matningen vänta en cirkus 35-40 sekunder låt den dra runt på startmotorn, tänder den inte vrid av matning gå ut och bryt huvudströmmen. Vänta en cirka 3 minuter innan du drar igång huvudströmmen, dra på matningen vänta sedan 35-40sekunder tänder den så är det bingo. Låt sedan den puttra på tomgång en minut innan du ger dig av.

Johan B

Hörde när de första stombussarna till linje 16 kom att de skulle tomgångsköras två minuter efter uppstart samt två minuter innan avstängning för att motorn skulle må bäst.   

Nupski

Citat från: Johan B skrivet 29 september 2008, 22:30:32 PM
Hörde när de första stombussarna till linje 16 kom att de skulle tomgångsköras två minuter efter uppstart samt två minuter innan avstängning för att motorn skulle må bäst.   

Visst men det är enligt lokala föreskrifter och lagar förbjudet.

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 29 september 2008, 22:35:31 PM
Visst men det är enligt lokala föreskrifter och lagar förbjudet.

Alltså är Volvos gamla gashäckar olagliga och borde skickas av omgående?! ;)

Calle

Citat från: Johan B skrivet 29 september 2008, 22:40:38 PM
Alltså är Volvos gamla gashäckar olagliga och borde skickas av omgående?! ;)

Och problemen fortsätter dessvärre, så jag tror inte riktigt att det håller med att låta dessa stå på tomgång. Och, att lyssna på en MAN som Tomas körde, ja den talar oftast för sig själv. Ett fåtal går bra, medan andra rycker och studsar fram.  ::)

olasand

Tycker MANs gasbussar är något av det skönaste vi har på Spårvägen (Kruthusgatan). Oftast går de väldigt bra, är pigga och har ett härligt gung. Sällan fel på dem.
Däremot har vissa individer lagt sig till med personlighet av udda slag. T.ex. 723 (tror jag det var) är extremt svårstartad efter kyliga nätter, men en av de bästa att köra när den är varm...
Tycker dock vissa brukar rycka mer än andra, hur man än startar dem!