Ringarums' Van Hool Astral i Helsingborg [13 bilder]

Startat av Bergenga, 27 september 2008, 22:29:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Forrige søndag var jeg i Helsingborg, og på Hamntorget fant jeg Ringarums flotte Astral, THZ400.
Horisonten ved siden av er XLG292, Sven Carlssons Trafik, Gnosjö #58 fra 2005/2006.

Dette må man vel kalle laventré ... men noe rullestol får man neppe inn der uten videre.

Den har et brukbart overheng bak kan man si. Det at bakerste aksel svinger gjør ikke at den slår mindre ut heller.

Gå opp en trapp for å komme på do? Det blir bare feil ...  ;)

Identitetskrise kaller man sånt. ;D

Interiøret oppe var av det mer ordinære slaget.

Dette bildet er jeg skikkelig fornøyd med. 8)

Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Trevligt Øyvind. Lustigt du visade denna. Sitter och redigerar lite bilder på ett annat företag från Östergötland.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 27 september 2008, 22:32:49 PM
Trevligt Øyvind. Lustigt du visade denna. Sitter och redigerar lite bilder på ett annat företag från Östergötland.

Takk! Dere har jo så mange fine busser i Sverige.

Etter å ha gjort en rask sjekk ser det ut til at det ikke har vært en eneste Astral på norske skilter. Mens et raskt søk på Astral i SBH gir 63 treff.
Er det forresten noen som vet om denne modellen lages lenger? Den siste registrerte i Sverige er fra 2005, og den finnes ikke på produktoversikten til Van Hool heller.
Mvh.
Øyvind Berg

Jens

Tidigare har det i alla fall sagts att den inte kan tillverkas längre. Volvos B12M-chassi har blivit för högt i de senaste miljö-versionerna. Smålandsbussen i Jönköping hade ju en innan som vad jag förstår brann upp i somras - och den har inte ersatts av någon ny.

Göransson

Bussen är i mångt och mycket ett missfoster.
Uselt bagage med tanke på antalet man kan lasta.
Överhänget bak är en ren katastrof som gör det ibland nästan löjligt när man ska av en färja vid hög eller lågvatten....Dessutom har man alltid drägget i "grogghörnan" som kupén längst bak kallas...
I övrigt går väl den Van Hool kasossen under skämtasamma "LKW mit fenster"
Däremot gillar jag Ringarums lackdesign!

michael k

överhänget bak är inte mycket längre en på en 431

smålandsbussens kärra blev ju vandaliserad och uppeldad

Ulf Fernestad

Ringarum var inte dom en bland dom första med groggveranda i tidigt 80-tal
mvh Fernestad

Henrik Palmqvist

Denna åkte vi i på en resa till Tyskland tror jag det var.  I början av 90-talet.

/ Henrik

Henrik Palmqvist

Fanns en högre? (annan) version med som hade groggveranda baktill, men också hel övervåning. Var det dessa som hade benämningen "superastral"?

Vet Swebus hade några sådana, bl.a lackade i nån annorlunda Swebus-design?

Vill minnas att Swebus "superastral" vagnarna hade hörnsoffa på nedervåningen.

/ Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 05 oktober 2008, 01:09:50 AM
Ringarum var inte dom en bland dom första med groggveranda i tidigt 80-tal
mvh Fernestad

Jodå. Den här:

Göransson

Tittar man på överhänget och jämför det med Staffans bild på Lejas 431 så behöver man inte säga mer.
Inte nödvändigtvs längre men går ju rakt ut längre. Detta för att skapa ett plant golv inne i grogghörnan.

michael k

jag körde under några år en jonkere med groggveranda
ex wasatrafik
den var överbyggd över förarplatsen
250 tama hästar och en massa växlar hade den