Bussefterlysning, troligen Blåklintsbuss cirka 1999

Startat av OSkar000, 27 september 2008, 21:11:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OSkar000

Nu får nutidshistorikerna lite att bita i. :)

1999 var jag på skolresa till Stockholm, vill minnas att samtliga niondeklassare åkte dit samtidigt vilket bör ha varit i runda slängar 180 elever. Nu letar jag efter bussen vi åkte med. Jag har ett starkt minne av att det var en buss från Blåklintsbuss, men jag hittar inget på svenskbusshistoria som passar in. Det var en B10M boggie med Säffle-kaross från generationen före Säffle 2000. Den bör ha varit vit med blå dekor.

Nån som vet vad det är jag söker?

Bussmicke

Jag tror mig veta vilken vagn du far efter, ska kolla om jag finner bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Henrik Palmqvist

Ja, de hade en gammal säffle med boggie. Vill minnas den var målad svart runt fönstren.

F.d. Swebus xxxx ?

/ Henrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Henrik Palmqvist

Det var den jag tänkte på.  Tror inte de har haft nån annan Säffle som varit lackad i deras färjer.

/ Henrik

OSkar000

Fantastiskt!

Det är otroligt vad ni kan hitta i era gömmor.

1987-05-01 Västerviks Kraft AB, Västervik 40
1994-03-01 Swebus AB 0753
2002-05-28 Svenska Neoplan AB, Hägersten

Enligt Svenskbusshistoria.

Vill minnas att de flesta i min klass blev väldigt besvikna när vi blev hänvisade till den bussen, övriga klasser åkte i betydligt finare bussar, troligen från Wärnelius buss och Bankekinds buss.

Bussmicke

Jag ska dock ha en diabild på bussen tagen här i Stockholmsområdet någonstans. Hittar jag den scannar jag in den.
//Bussmicke.

OSkar000

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2008, 03:33:03 AM
För att vara en Säffle var ju bussen hyfsat utrustad, den beställdes av Kraftbuss för att användas på trafiken till Norrköping resp Kalmar, två  nyare systrar i liknande utförande hann man med att beställa innan Swebus köpte det kommunala bolaget, dessa fick inv nr 0761 resp 0766.

Jodå, den var fullt godkänd att åka med. Vill minnas att det var fällbara stolar med ganska bra utrymme mellan dem och toa. Mittgången gick det förövrigt bra att sova i, åtminstone om man var väldigt trött efter en heldag i Stockholm.