Havererade bussar i 08-landet

Startat av Max_S, 23 september 2008, 14:27:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max_S

Varför står det så mycket havererade bussar längs vägarna inom SL-området? Ser flera stycken varje vecka och har aldrig sett något liknande utomlands med undantag för Kuba och Irak

Ofta ser man en oljefläck under eller att bussen lutar vilket tyder på att fjädringen pajat.

Eller är det så att chaffisarna bara lämnar vagnen när arbetstiden gått ut när man är försenade? Påhejade av militanta fackpampar.

Kanske är chaffisarna (sett många bad boys exempel) så dåliga att dessa inte klarar av ens enkla fel som att återställa en trasig säkring? Om det numera är tillåtet vilket det ju tydligen inte varit under SL-tiden.

I Radio Stockholm hör man ofta medelanden om att den och den vägen har ett hinder eller blockeras helt av en trasig buss. Ett tilltagande problem genom alltfler trafikspjäll vid hållplatser som då möjliggör förbifart av andra fordon.

Om underhållet är så bristfälligt hos Busslink och Swebus borde det vara straffbart att orsaka hinder.

Hur många bussar bärgas per dag i 08-land?
Hur ofta bärgas en SL-buss per år i genomsnitt?
Hur är läget i jämförelse med resten av Sverige?

Martin Maltkvist

Citat från: Max_S skrivet 23 september 2008, 14:27:06 PM
Varför står det så mycket havererade bussar längs vägarna inom SL-området? Ser flera stycken varje vecka och har aldrig sett något liknande utomlands med undantag för Kuba och Irak
Klipp klipp...
Hur många bussar bärgas per dag i 08-land?
Hur ofta bärgas en SL-buss per år i genomsnitt?
Hur är läget i jämförelse med resten av Sverige?

Sista punkten i ovanstående är intressant, under mina besök i staden ser jag bussar åt alla håll och kanter så det kan ju ha att göra med trafikintensiteten.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

CitatOm underhållet är så bristfälligt hos Busslink och Swebus borde det vara straffbart att orsaka hinder.

Ska en personbil som får punka/bränsleslut på en 2+1-väg (den 1-filiga biten) få böter? Inte så troligt va...

Min reflektion:

Ha i åtanke hur många bussar som rullar i Stockholms län jämfört med Kalmar, Jönköping, Gotland etc. Antalet driftstopp tror jag inte blir så mkt fler om man slår ut det på antalet bussar.

Har jag fel? Kanske, kanske inte...

Ulf Rådeström

Jag tror inte du ser så många bussar längs vägarna ur funktion om man jämför med antalet turer som körs, och antalet bussar, över 1500 st som rullar i SL-området.

Är helt övertygad om att det inte procentuellt är fler bussar som är sönder här än någon annanstans i landet.