Vilhelmina Taxi´s nya Tourismo [Bild]

Startat av Omni, 06 juli 2007, 23:23:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

Hej!
Fotade Vilhelmina Taxi - Lapplandsbuss AB´s nya Mercedes Tourismo.
Regnr ALP103 och sjösatt 3/7-07

Andreas Ljungqvist

SNYGGT... Turismo är en trevlig bussmodell som fortfarande ser ut som en buss..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 07 juli 2007, 00:17:08 AM
SNYGGT... Turismo är en trevlig bussmodell som fortfarande ser ut som en buss..

Tourismo fick en rejäl facelift i höstas, något som jag tycker ytterligare förbättrar dess utseende. Man undrar dock vem som köper Travego i fortsättningen. Såväl Tourismo som Travego byggs numera i Hosdere i Turkiet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

Travego köps alldeles säkert av de bussföretag som vill ha en lite högre klassad och utrustad turistbuss från Mercedes.
Tourismo är ju trots allt en "light version" av Travegon...även om båda byggs i Turkiet (som ju eg. inte har med saken att göra ang. vem som köper dom)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juli 2007, 18:31:54 PM
Travego köps alldeles säkert av de bussföretag som vill ha en lite högre klassad och utrustad turistbuss från Mercedes.
Tourismo är ju trots allt en "light version" av Travegon...även om båda byggs i Turkiet (som ju eg. inte har med saken att göra ang. vem som köper dom)

Jo, men jag menar att med den nya versionen av Tourismo är skillnaden gentemot Travego ganska liten. Det gäller såväl exteriör som interiör.
Det som har talat för Travego förut har varit att det är "gediget tyskbygge" jämfört med "turkiskt smäck". Ja, jag vet att det inte är så i verkligheten men det är alltför många som tänker så. Att den turkiska tillverkningen håller hög kvalitet med duktiga arbetare verkar inte spela någon roll när många bussägare resonerar. Inte heller att det inte gör någon större skillnad om bussen byggs av turkar i Tyskland eller av turkar i Turkiet.
Tänket må vara hur fel som helst men det går inte att komma ifrån att många tänker så. Själv är jag nästan överdrivet förtjust i bussar från "udda" länder som Turkiet, Polen eller Kina. Och gör mitt bästa för att få bussägarna att tänka som jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2007, 19:14:12 PM
Jo, men jag menar att med den nya versionen av Tourismo är skillnaden gentemot Travego ganska liten. Det gäller såväl exteriör som interiör.
Det som har talat för Travego förut har varit att det är "gediget tyskbygge" jämfört med "turkiskt smäck". Ja, jag vet att det inte är så i verkligheten men det är alltför många som tänker så. Att den turkiska tillverkningen håller hög kvalitet med duktiga arbetare verkar inte spela någon roll när många bussägare resonerar. Inte heller att det inte gör någon större skillnad om bussen byggs av turkar i Tyskland eller av turkar i Turkiet.
Tänket må vara hur fel som helst men det går inte att komma ifrån att många tänker så. Själv är jag nästan överdrivet förtjust i bussar från "udda" länder som Turkiet, Polen eller Kina. Och gör mitt bästa för att få bussägarna att tänka som jag.

Men finns det chanser för en del ännu så länge udda tillverkare i Sverige att växa? Jag vet att man försöker marknadsföra turkiska Temsa i Sverige. Men är det för svårt att göra det? Är Volvo med modeller som 9700 alltför mäktiga? Har alltför många inställningen att bara köpa "rejäla nordiska" bussar istället för "turkiskt smäck"? Jag tycker också att resonemanget är fördommar och tror att t ex Temsa kan vara minst lika bra bussar och ser faktiskt hellre i mitt tycke snygga Temsabussar på svenska vägar än de i mitt tycke fula och trista Volvo 9700 men jag begriper också att bussägare inte tänker som mig så det är därför jag funderar lite på detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Framgången i Sverige för bussar som tillverkas helt utanför Skandinavien eller Tyskland beror till stor del på tidigare förtroende som bussägarna har för försäljarna. Temsa har lyckats tack vare Christer Swärd, tidigare försäljningschef hos Evobus. Autosan har lyckats tack vare Alvar Larsson, tidigare säljare av Ford och Mercedes taxibussar. KingLong har lyckats främst tack vare Ola Wortzelius, tidigare säljare av Bova. Spanska Ayatz och Beulas lyckas någorlunda i Sverige tack vare att Rex Knorr talar svenska och kan sköta försäljningen från Tyskland. Vest lyckades till skillnad från Arna och Repstad få in en fot i Sverige i slutet av 1980-talet tack vare Rune Gustafsson i Uppsala, tidigare Kutter-säljare. Et cetera.
Men för alla udda märken gäller att de måste ha en utomordentlig service för att lyckas. Något som inte Volvo eller Scania behöver tänka på i lika hög grad, tycks det mig. Inte Evobus eller Neoman heller för den delen. Där vill jag dock göra ett undantag för Setra. Många bussägare köper Setra tack vare deras utmärkta service.

Thomas Schulz

Nu handlar det väl inte så mycket om design när man köper buss. Ska man betala +/- 3 miljoner för en turistbuss måste den vara tillförlitlig. Staffan är inne på eftermarknaden och den är jätteviktig. Ingen bussägare har i längden råd att ha bussar stående för att det ska flygas hem reservdelar när något går sönder. Det måste finnas i närheten. Vidare måste bussar här vara byggda för det nordiska klimatet. En bussägare i norrland, där temperaturn lätt sjunker till -20 grader på vintern, har ju ingen vidare glädje av en dåligt isolerad buss med underdimensionerad klimatanläggning. Halvtaskigt ihopsatta karosser där fukt tränger in med mögel som följd och där vill ingen till slut åka. De första Irizarena som kom var inte alls bra i något av dessa avseende. Scania har satsat mycket på kvalitetsarbetet med att få dom att fungera här och det arbetet pågår fortfarande. Så köps det bussar av "tradition" så betyder det nog att det varit bussar som fungerat bra och som man varit nöjd med.

Thomas

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2007, 19:43:32 PM
Men för alla udda märken gäller att de måste ha en utomordentlig service för att lyckas. Något som inte Volvo eller Scania behöver tänka på i lika hög grad, tycks det mig. Inte Evobus eller Neoman heller för den delen. Där vill jag dock göra ett undantag för Setra. Många bussägare köper Setra tack vare deras utmärkta service.

Setras egen service eller återförsäljaren Evobus service? En äldre herre med många års erfarenhet av Sertabussar tycker att Evobus service inte blivit direkt bättre de senaste åren. Man vill tydligen ogärna ta på sig ansvar för konstruktionsfel på några år gamla vagnar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 08 juli 2007, 18:40:43 PM
Setras egen service eller återförsäljaren Evobus service? En äldre herre med många års erfarenhet av Sertabussar tycker att Evobus service inte blivit direkt bättre de senaste åren. Man vill tydligen ogärna ta på sig ansvar för konstruktionsfel på några år gamla vagnar.

Jag tänkte mer på den löpande verkstadsservicen, där i alla fall de bussägare jag pratat med (och det har blivit ganska många under åren) brukar vara nöjda. Även om de tycker att den var bättre på Cartes tid, men alla tycker ju alltid att allting var bättre förr när man frågar.
När det gäller konstruktionsfelen, som påståtts, har vad jag vet efter lite om och men Setra tagit tillbaka dessa bussar och gått genom dem utan att hitta några större konstruktionsfel. De har sedan med korten på borden sålts vidare till andra bussbolag (billigt får man förmoda). Och där har man inte hittat några konstruktionsfel.
Göran Demnert på Stockholmsbuss skrev på sin blogg häromdagen att han hade problem med en Setra, där kopplingen lämnat in ett antal gånger trots att bussen bara gått drygt 20 000 mil. Först hade han fått ett snorkigt svar från Setra Vetlanda, men de hade sedan låtit meddela att de skulle ta ansvaret för detta fel.