SL 856 på Lindholmen, Lisö

Startat av Ersa, 06 juli 2007, 22:30:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Arbete i Rimbo kunde lätt kombineras med en semester på en holme nära denna vändplats:
Dock saknar jag en direktbuss från denna stolpe till Tekniska högskolan... En "856X"?  ::)

Annars är Södertörn och Roslagen rätt lika i miljö, småvägar och bussar.

Anders i Vendelsö

Underbart att se!

Uppvuxen i Ösmo, men spenderade de flesta sommrar just på Lisö (Lindholmen) då mormor och morfar bodde där permanent.

Nostalgi! Tack så mycket

Ersa

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 06 juli 2007, 22:35:12 PM
Nostalgi! Tack så mycket

Bara 4399 drev ju på nostalgistämningen och gör att bilden ser ut att vara från 90-talet.

Anders i Vendelsö

BS 4399 är från 1992, borde ryka när nya avtalet träder i kraft nu i augusti, antar att det blir lågentré för samtliga linjer då...

Henrik Palmqvist

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 06 juli 2007, 22:54:53 PM
BS 4399 är från 1992, borde ryka när nya avtalet träder i kraft nu i augusti, antar att det blir lågentré för samtliga linjer då...
--------------
Kan inte förstå att det är så populärt med låggolv, det försämrar komforten, både för passagerare och förare, kan i stort sett bara andvändas för regionala uppdrag, mm. Farvör denna hysterin att det ska vara låggolv?. / Henrik

Skalman

Lär vi nog få leva med, skulle jag tro. Handikappanpassning osv.

Faktorer som komfort, lämplighet och livslängd (i den meningen att varken förare
eller LE/LG-bussar kanske håller för att tröska på linjer som den här i längden), syns
inte i något budgetutfall eller andra fina statistik-presentationer.

Och tänk på hur mycket det förenklar den dagliga driften att alla bussar kan rulla på
alla linjer - bara skilja på led- och kortvagn och sen bara sätta ut. Billigt och bra,
gasa till det rasar...

Jimmy

För sisådär en 35 år sedan så fanns denna skylt på vändplanen vid Lindholmen.
Men den står väl inte kvar idag, eller?

Jimmy

Niklas Bygdestam

Citat från: Jimmy skrivet 07 juli 2007, 21:31:11 PM

Jimmy

Omnibuss med två S! Vad var vanligast i Sverige förr i tiden? Att man skrev omnibus eller omnibuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2007, 21:54:19 PM

Omnibuss med två S! Vad var vanligast i Sverige förr i tiden? Att man skrev omnibus eller omnibuss?

Stavningarna är likvärdiga enligt Svenska Akademiens ordlista. Vanligast förr var nog att man skrev det med ett s men det förekom också med två s även förr. Uttrycket "busen" som Grönköpings Veckoblad använder har dock ingen bärighet i verkligheten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Jimmy skrivet 07 juli 2007, 21:31:11 PM

Tråkigt nog är den inte kvar idag...  :(