Huvudmeny

Chassien och karosser

Startat av Stefan P, 20 september 2008, 11:59:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilken är den nu äldsta chassien och kaross som fortfarande bygger bussar i Sverige, Norden?
Vilka var först att göra riktiga bussar inte sådna byggdes på lastbilsflak?

mvh Stefan P

Ulf Rådeström

Jag antar att du menar tillverkare och inte speciella chassier eller karosser.

Äldsta är ju Scania, eftersom dom var en bra bit före Volvo med bussar.

Sedan blir det lite svårt om det skall vara Volvo som bygger dom äldsta genom Carrus, som ju är rakt nedstigande från Ajokki, Delta och Wiima...som jag inte har en aning om när dom startade.

Volvo är det iofs i vilket fall som helst, eftersom man äger Volvo Bussar Säffle AB, som är rakt nedstigande från Säffle Karosseri och innan dess H. Höglund och Co som ju borde vara det äldsta.

Men sedan kan man även räkna Scania eftersom dom ju hade egen karosseritillverkning i Södertälje redan på 20-talet. Men Scania har ju och andra sidan ingen karosseritillverkning kvar i Sverige...så hur vill du räkna?

Som vanligt oerhört komplexa frågor och näst intill omöjliga och svara på.

Den andra frågan är lika svår den...men det borde vara Scania som sagt.

Så frågar jag igen liksom flera av oss undra av ren nyfikenhet....skriver du busshistoria eller någon bok eftersom du ofta frågar ganska omfattande frågor?`

Som sagt bara en nyfiken fråga som man aldrig hittills har fått svar på  :)

//Uffe

Stefan P

Hej

Jag ska inte skriva någonting är bara nyfiken och har svårt att skriva mer konkreta frågor.

mvh Stefan P

saurer

Vest i Stryn 1946 startades av Nordfjord och SunnMöre Billag som byggde egna karosser tills1965 då det blev Vest karosseri AS
Autokori i Åbo senare DeltaPlan i Lieto 1februari 1936
Hur är det med Höglunds i Säffle

Ulf Rådeström

Citat från: saurer skrivet 24 september 2008, 23:41:39 PM
Vest i Stryn 1946 startades av Nordfjord och SunnMöre Billag som byggde egna karosser tills1965 då det blev Vest karosseri AS
Autokori i Åbo senare DeltaPlan i Lieto 1februari 1936
Hur är det med Höglunds i Säffle

Joo...men Vest är en norsk karosseritillverkare, och frågan var ju vilken svensk karosseritillverkare som finns kvar idag.

Anledningen att jag blandade in Carrus är ju att det numera är helägt av Volvo, vilket ju kan delvis betraktas som ett svenskt företag idag fastän tillverkningen är i Finland och Polen.

saurer

Denna pajkastning !!!!!
Kan man inte vara mänsklig och göra fel i detta forum ,utan att
Herr pekpinne skall komma och tillrättvisa en
Äger Volvo fortfarande fabriken i Lieto ,skulle den inte säljas
Sedan funderar jag på vad frågeställaren menar med Norden i sin fråga ,jag uppfattade det som att han räknade in de nordiskaländerna i sin frågeställning ,Finland och Norge ingår i Norden,men vill man inte ha informationen kan man väl bara ignorera denna