Mobitec/C90/Thoreb-fråga... Varför ett "P"???

Startat av Danne B., 16 september 2008, 02:36:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

I våra B10BLE -95 sitter det Thoreb C90 med tillhörande Mobitec-fullmatrisskyltar fram + högersida (samt numeriska (Zebra?) bak + vänstersida)...

Problemet är att när vi på den ena bussen kör växlande text så får sidoskylten på den spader och istället för att växla texten som på frontskylten så är huvudtexten kvar och ett "P" uppenbarar sig på valfri plats på skylten! Irriterande och ser konstigt ut...

På våran andra buss (helt identisk) fungerar växeltexten utmärkt! Både har fått sina texter inlästa på samma vis och felet på buss nummer ett fanns där redan med gamla texterna...

Någon som har en aning om varför den skriver "P" och hur man kan åtgärda det?

//Danne

Fredde

En gissning från mig: Det ska visst sitta något kort/chip i dessa som har med teckensnittet att göra. Kan det vara så att det är olika i front och sidoskylten? Så det gör att den inte accepterar en växlande (olaglig?) text?

Danne B.

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2008, 02:39:24 AM
En gissning från mig: Det ska visst sitta något kort/chip i dessa som har med teckensnittet att göra. Kan det vara så att det är olika i front och sidoskylten? Så det gör att den inte accepterar en växlande (olaglig?) text?

Hur kollar jag detta enklast?

//Danne

Fredde

CitatHur kollar jag detta enklast?

//Danne

Vet inte vart i skyltskåpet det sitter exakt, tyvärr. Finns nog någon annan som har lite bättre koll på det.

Danne B.

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2008, 02:59:40 AM
Vet inte vart i skyltskåpet det sitter exakt, tyvärr. Finns nog någon annan som har lite bättre koll på det.

Alltså... Jag vet var det sitter men hur tar jag reda om det är "rätt" kort...?

//Danne

Fredde

CitatAlltså... Jag vet var det sitter men hur tar jag reda om det är "rätt" kort...?

//Danne

Om det funkar på den främre kan du kanske byta plats på korten och se hur det blir?

Danne B.

Ok? Trodde inte det funkade då skyltarna är olika stora...!?

//Danne

Fredde

CitatOk? Trodde inte det funkade då skyltarna är olika stora...!?

//Danne

Vet som sagt inte exakt.. Men kanske värt ett försök?