Hur länge är man ett barn?

Startat av bastuper, 11 september 2008, 20:56:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Jag kollar lite om FNs barnkonvention och funderar på hur länge man är barn.

0-25 kanske?

Möllers

vet du inte det själv eller kan säja mellan 0-17 år sen blir man inget barn läggre.

Patrik

Enligt mig är man barn från 0 år tills man fyller 18.

JB

Om du tittar i FNs barnkonvention så kan du ju kika i första artikeln, där definieras barn. http://www.bo.se/adfinity.aspx?pageid=44#1 Juridiskt är det som Patrik skriver, man slutar vara barn när man fyller 18.

Biologiskt är man dock barn tills man är igenom puberteten.

/Jonas

Stinsen

I mammors ögon är man barn för alltid.  ;D

bastuper

Skit också, hade jag bråkat med folk som vägrar lyssna på mig hade ja gjort det innan ja fyllt 18....men som sagt, barn ska man lyssna på, men vuxna, dom behöver man inte lyssna på ett dugg - enligt barnkonvetionen.  :-X

Jona

HEJ

Jag trodde man är barn så länge föräldrarna var i livet....

/J
MVH Filosofen Jona

Peter Sandström

En del blir aldrig vuxen, men det är nog ingen nackdel, för man skall bevara barnasinnet har jag hört ;)

Jona

Citat från: Peter Sandström skrivet 13 september 2008, 14:02:45 PM
En del blir aldrig vuxen, men det är nog ingen nackdel, för man skall bevara barnasinnet har jag hört ;)

Korrekt, sedan kan man ju alltid förhöra fruar och tillika mammor om deras barn. Då får man veta hur många dom har och att det äldste barnet är också den som aldrig flyttar hemifrån utan som dom får behålla resten av livet.

Behöver jag förtydliga att det barnet är maken/mannen/ fadern....

/Jona
MVH Filosofen Jona

BMJ

Barn 0-18
Yngling eller ung vuxen 18-ca 25
Vuxen 25-

Som tidigare sagts är man i juridisk mening vuxen vid 18, men i vissa avseenden saknas nödvändig livserfarenhet hos dem som precis passeratmyndighets åldern. Naturligtvis är det väldigt svårt att sätta en precis åldersgräns för när man blir vuxen, det kan som bekant stora skilnader i mognadsgrad mellan personer i samma ålder.

Själv anser jag att jag blev vuxen den 11 maj 1994, dagen då min far omkom i en olycka. Var då nyss 22 år fyllda.

Ersa

För att citera den gamla glada tanten med rullator som klev på bussen:

-Vad kostar det att åka nu för tiden?
-20 kronor, om man fyllt 26 år.
-Järnvägar, jag som precis fyllt 26! Ja, då får jag väl avvara en tjuga.