En ny VIP-buss till Ljungskile

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 september 2008, 19:46:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Mindre än en timme efter det att den kommit till Sverige lyckades jag hitta denna på Evobus gård i Vetlanda. Ljungskilebuss ägare skriver om bussen på sin blogg (du får scrolla lite) http://www.ljungskilebuss.se/bussbloggenssenaste.html

Jacob med C

Ser mycket trevlig ut. Om jag hade ägt ett bussbolag så skulle jag haft någon liknade buss.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

yngrot

Flott värre hur många får plats i denna buss??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 september 2008, 20:49:45 PM
Flott värre hur många får plats i denna buss??

26 platser i det utförande den här på bilden. Genom att lyfta ut borden och ändra de tre fyrgrupperna till eftersittning kan man få in 35 sittplatser. Fråga mig inte varför det blir ett udda antal.

yngrot

Oopsy daisy  det måste kosta multum att åka med en sån buss...

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 september 2008, 20:55:29 PM
Oopsy daisy  det måste kosta multum att åka med en sån buss...

Det är klart att det blir dyrare per person än med en vanlig buss. Men så kan man ju också utnyttja restiden effektivt. Och många företagsgrupper är ju ändå inte över 25 personer.

ch

Jag önskar de lycka till, men det är svårt att få ekonomi i det.

Har arbetat tidigare inom executive-branschen, att tillhandahålla "lyxtjänster" för företag och kan säga att det är inte många företag som är intresserade av att lägga extra kronor på resandet. Man vill att de anställda (inklusive ledningen) åker så billigt som möjligt. Flygbolagen har i vissa fall helt skrotat förstaklass eller minimerat det till några få säten, för att företagen inte köper sånt längre. Dessutom är det en lågkonjektur på gång, och redan sparar många företag in på resandet och andra utgifter.

Visst skulle kanske ett företag kunna ha en sån buss till julbordet eller kickoffen, men det finns alltid en smärtgräns när det blir för dyrt. Dessutom är risken att det blir en plojgrej, att man har det vid just julbordet så att bussen får ett antal bokningar vid en begränsad tidpunkt bara.

Det är nog mest en ploj- och PR-grej att ha en sån buss i sin flotta, men jag tror nog att det inte riktigt kommer betala sig. Men snygg är den ändå ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 12 september 2008, 08:04:07 AM
Jag önskar de lycka till, men det är svårt att få ekonomi i det.

Har arbetat tidigare inom executive-branschen, att tillhandahålla "lyxtjänster" för företag och kan säga att det är inte många företag som är intresserade av att lägga extra kronor på resandet. Man vill att de anställda (inklusive ledningen) åker så billigt som möjligt. Flygbolagen har i vissa fall helt skrotat förstaklass eller minimerat det till några få säten, för att företagen inte köper sånt längre. Dessutom är det en lågkonjektur på gång, och redan sparar många företag in på resandet och andra utgifter.

Visst skulle kanske ett företag kunna ha en sån buss till julbordet eller kickoffen, men det finns alltid en smärtgräns när det blir för dyrt. Dessutom är risken att det blir en plojgrej, att man har det vid just julbordet så att bussen får ett antal bokningar vid en begränsad tidpunkt bara.

Det är nog mest en ploj- och PR-grej att ha en sån buss i sin flotta, men jag tror nog att det inte riktigt kommer betala sig. Men snygg är den ändå ;)

Det är definitivt ingen ploj. Möjligen en PR-grej som kan ge även andra körningar för den övriga vagnparken. Om det kommer att löna sig går naturligtvis inte att veta i förväg. Men Daniel och Erland Olsson har god kännedom om den presumtiva marknaden och har redan kunder till bussen.
Det är ett konstigt resonemang i bussbranschen så fort någon satsar på något nytt. Direkt säger alla "det kommer aldrig att gå". Inte att undra på att de flesta i allmänheten tror att bussarna än i dag ser ut som när de åkte till skolan för 30 år sedan.
Första klass finns kvar på tåg - och senast jag flög utrikes tyckte jag förstaklassutrymmet var väl tilltaget. Bus4you satsade på höjd komfort med bredare stolar tre i bredd och efter knappt ett år har det gått så bra att de nu har utökat sin turlista.
Nästa måndag åker jag med Strömstad-Tanums och Resemakarns Discover Style till Provence. Det rapporteras att den satsningen har gått mycket bra.
Varför köper inte alla Nissan Micra eller VW Lupo?

Bussdaniel

Det är verklligen jättekul att läsa alla kommentarer till Staffans lilla repotage angående min Special Edition 415 GTHD, inom branschen finns det många som är bekymrade över prisbilden på mina körningar och att företag inte är beredda att betala extra för att åka med en mer exklusiv vagn. Nu hör det till saken att jag aldrig har sagt något om att det alltid skall vara högre pris för att hyra bussen , bussens ekonomi behöver inte andra bekymra sig för eftersom att dem antagligen aldrig kommer köpa den . Men det är precis som svaret nedan och jag håller med allas vår egen Staffan om precis allt , typiskt Bussbranschen att inte våga göra något utöver det vanliga, att inte våga satsa, att man kommer med egna och nya idéer nedröstas ofta från branschen . Som avslutning på detta inlägg vill jag bara skriva att det är en j***a tur det inte är bussföretag som skall vara mina kunder för då hade jag inte haft några pengar att göra denna investering för .

Det stod i ett tidigare inlägg att den anonyma debattören haft erfarenhet från verksamhet med lyxigare fordon tidigare och att det inte gått bra men vem säger att jag ska misslyckas för att du gjorde en felsatsning?

Alla som vill veta hur man satsar på ett företag med Lyxiga fordon, titta på Ankargrens Limousineservice, där har ni min idol när det gäller investeringar i lyxklassen, Tommy är en ruskigt bra kille som har en idé han tror på och jag beundrar honom högaktningsfullt för detta . Vi bor nära varandra och är goda kollegor men min nya 415 GHTD Special Edition är inte en konkurrerande buss utan snarare ett komplement till hans verksamhet, Snälla Ni som skriver ang. min buss hedanefter, skriv vem ni är !

Daniel Olsson
Ljungskilebuss

michael k

jag har också undrat varför det ska vara så många säten i en buss?
när jag är på semester i tailand brukar jag åka med tolvmetersbussar med 24 platser i
ska jag åka till fjollträsk ser jag till att åka med bussfördig
sagt av en som ska åka till normandie med 77pers ???
jippie vad kul med dd och byta hotel flera gånger ::)

ända jag tycker är galet är att bussen skulle varit en hdh med glastak

yngrot

Citat från: Bussdaniel skrivet 12 september 2008, 09:05:13 AM
Det är verklligen jättekul att läsa alla kommentarer till Staffans lilla repotage angående min Special Edition 415 GTHD, inom branschen finns det många som är bekymrade över prisbilden på mina körningar och att företag inte är beredda att betala extra för att åka med en mer exklusiv vagn. Nu hör det till saken att jag aldrig har sagt något om att det alltid skall vara högre pris för att hyra bussen , bussens ekonomi behöver inte andra bekymra sig för eftersom att dem antagligen aldrig kommer köpa den . Men det är precis som svaret nedan och jag håller med allas vår egen Staffan om precis allt , typiskt Bussbranschen att inte våga göra något utöver det vanliga, att inte våga satsa, att man kommer med egna och nya idéer nedröstas ofta från branschen . Som avslutning på detta inlägg vill jag bara skriva att det är en j***a tur det inte är bussföretag som skall vara mina kunder för då hade jag inte haft några pengar att göra denna investering för .

Det stod i ett tidigare inlägg att den anonyma debattören haft erfarenhet från verksamhet med lyxigare fordon tidigare och att det inte gått bra men vem säger att jag ska misslyckas för att du gjorde en felsatsning?

Alla som vill veta hur man satsar på ett företag med Lyxiga fordon, titta på Ankargrens Limousineservice, där har ni min idol när det gäller investeringar i lyxklassen, Tommy är en ruskigt bra kille som har en idé han tror på och jag beundrar honom högaktningsfullt för detta . Vi bor nära varandra och är goda kollegor men min nya 415 GHTD Special Edition är inte en konkurrerande buss utan snarare ett komplement till hans verksamhet, Snälla Ni som skriver ang. min buss hedanefter, skriv vem ni är !

Daniel Olsson
Ljungskilebuss

Det är bara att önska dig lycka till .. klart jag förstår att du vet vad du gör men man undrar ändå... jag hoppas verkligen att det går bra för visst är det mikaelk skriver alldeles för många platser i de flesta bussar tyvärr men det kan väl bero på gammal vana att köpa en buss med 50 platser.... det behövs lite mer såna här om man skall konkurrea med bilen.  Grattis till en fin buss hoppas den är skön att köra oxå :)

michael k

det gick ju att få in 35pers i bussen då är den ju som klippt och skuren för all incoming
dom grupperna brukar ju inte vara så stora
själv har det ju hänt att jag kört runt på 6pers i xfc 873

daniel är det en riktig låda i bussen eller är det autojunk

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 12 september 2008, 12:02:50 PM
det gick ju att få in 35pers i bussen då är den ju som klippt och skuren för all incoming
dom grupperna brukar ju inte vara så stora
själv har det ju hänt att jag kört runt på 6pers i xfc 873

daniel är det en riktig låda i bussen eller är det autojunk

Daniel skriver själv på sin hemsida att det går att få in 30 platser genom omgruppering av fyrgrupperna och borttagning av bordet mellan dem. Det låter rimligare än de 35 som jag skrev förut.
Som synes på min bild från förarplatsen finns det en liten mysig växelspak på bänken framför instrumentbrädan till höger om ratten.

Junior

Grattis Daniel kanon fin buss.Lycka till med framtida körningar.Hälsningar från setra vännerna i dalsland.Mvh Nicklas ;)

Blue

Grattis till ny förvärvet hoppas att det kommer funka och du slipper möblera om så ofta!

Problemet kommer när en konferensgrupp på 25 har blivit 28, då måste man sätta in en annan buss eller möblera om i rappet!
Vi har haft små bussar och hamnade för ofta i den situationen.

Tycker annars att bussen ser fin ut, även om det verkar sitta en AS-Tronic låda i den om man tittar på bilderna.  ;)

Personligen skulle jag gärna köpa en 415hdh med 44 eller 46 platser men dom blir om möjligt ännu svårare att sälja begagnade än en 50 buss. Som det är nu med miljözoner och andra dumheter så är ju bussarna skrotfärdiga efter sex år verkar det som.
Er buss lär inte drabbas av det problemet för den lirar i en helt egen liga.

Bengt i Båstad.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)