Huvudmeny

Profile i Sverige?

Startat av Sundås, 10 september 2008, 23:08:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Snubblade över en hemsida, ett företag/bussmärke kallat "Profile", småbussar som byggs på chassi från VW Crafter/Mercedes Sprinter. Tillverkningen sker i Estland. En koll i SBH gav bara två träffar, bland annat ska en finnas hos Traveller Buss?

Finns det fler av detta märke i Sverige? Bilder?

Länk: http://www.profilevehicles.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3&Itemid=4

De tillverkar tydligen också ambulanser, och där verkar märket vara mer känt..

/ Sundås
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Pickos

Jag har läst om detta företag i VW:s kundtidning "Transportmagasinet" någon gång i mitten på 90-talet. Tror de taxianpassade VW-bussar då och produktionen fanns i Finland.
Jag har också ett svagt minne av att ha läst om deras ambulanser på ett svenskt ambulans-/blåljusforum, de var inte så populära om jag minns rätt.

1:a Korinthierbrevet 10:15

Esbjörn

Jodå, det finns ett gäng - huvudsakligen byggda på systerchassierna VW LT46 TDI och MB 416CDI.
De känns lätt igen på den lite speciella takprofilen.

Ekmanbuss 19, SRE753 på Ö Järnvägsgatan i Stockholm den 11 juli 2005.

Mohlins Bussar Ekorren, RYN878 på Sundsvalls busstation den 18 feb 2008.

Magnus_J

de bygger mycket riktigt ambulanser mm.
http://www.profilevehicles.com
huruvida de är populära eller inte kan jag tvärr inte svara på men det finns väl ett antal som rullar i Sverige.

Henasa

Vill minnas att det var ett reportage om Profile i sista numret av Busstidningen.. Men jag kan ha fel tills motsatsen bevisats..

/Henrik

Sundås

Jag tycker Ekmanbussen var riktigt fin! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Clabbe

Jag träffade på Ekmanbussen på Persontrafikmässan för något år sedan. Lyxigt inredd med bar längst bak.

En fd kollega byggde en transporter som taxi, det var oxså något utöver det vanliga.

Tony på Nyttofordon skall bygga en del bussar hos Profile, ja det var reportage i senaste busstidningen.