Huvudmeny

Swebus 4666

Startat av Karsten, 09 september 2008, 18:44:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Siktades idag på Björknäslinjer. Tillfälligt lån eller är den här för att ersätta de två tresiffriga (699 och 700)? 

Fredde

CitatSiktades idag på Björknäslinjer. Tillfälligt lån eller är den här för att ersätta de två tresiffriga (699 och 700)? 

Den tillhör Nacka/Värmdö sen 080905. Tidigare Tyresö?

"Ny" är även 4558 sedan samma datum. Vart har denna hört hemma tidigare?


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 10 september 2008, 02:00:31 AM
Den tillhör Nacka/Värmdö sen 080905. Tidigare Tyresö?

"Ny" är även 4558 sedan samma datum. Vart har denna hört hemma tidigare?



4666 tycker jag mig sett i Tyresö i många år, så det är nog rätt. Vad är 4558 för någon typ då, syster till 4557?

Walter

Citat från: Karsten skrivet 10 september 2008, 08:49:28 AM
4666 tycker jag mig sett i Tyresö i många år, så det är nog rätt. Vad är 4558 för någon typ då, syster till 4557?

4558 är syster till 4557, dvs B10MA-55/Säffle 2000NL
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonatan

Citat från: Karsten skrivet 10 september 2008, 08:49:28 AM
4666 tycker jag mig sett i Tyresö i många år, så det är nog rätt. Vad är 4558 för någon typ då, syster till 4557?

Jora. 4666 har jag kört i Tyresö en och annan gång. Mycket bra och pigg buss. Den kan jag rekomendera, med viss reservation för att det var länge sedan jag körde den.

Peter Erret


Kan ju bidraga med en "gammal bild"  8)

homer

om nu 699 och 700 ska ersättas snart vore de ju trevligt med helt nya boggi bussar, Swebus har inte beställt nya boggiebussar till Sl-trafken sen fjollorna 2002

Karsten

Citat från: homer skrivet 10 september 2008, 22:27:30 PM
om nu 699 och 700 ska ersättas snart vore de ju trevligt med helt nya boggi bussar, Swebus har inte beställt nya boggiebussar till Sl-trafken sen fjollorna 2002

Men nu är ju just den typen som 4666 representerar den i stort sett trevligaste som går att uppbringa idag. Nya bussar är förvisso nya, men det är inte riktigt riktiga bussar om du förstår hur jag menar. Förresten lär ju alla 18-boggivagnarna behöva ersättas inom ett par år, då lär det nog komma ett gäng nya(re) vagnar kan man misstänka. 

Oskar A

Citat från: Walter skrivet 10 september 2008, 09:21:13 AM
4558 är syster till 4557, dvs B10MA-55/Säffle 2000NL

Här är en bild på 4558 som åtminstone i våras fortfarande kändes igen genom att den är helröd kring skyltskåpet. Tror den varit i Södertälje ända tills nu.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

homer

Citat från: Karsten skrivet 10 september 2008, 23:01:53 PM
Men nu är ju just den typen som 4666 representerar den i stort sett trevligaste som går att uppbringa idag. Nya bussar är förvisso nya, men det är inte riktigt riktiga bussar om du förstår hur jag menar. Förresten lär ju alla 18-boggivagnarna behöva ersättas inom ett par år, då lär det nog komma ett gäng nya(re) vagnar kan man misstänka. 

i princip håller jag med dig, om man får välja (som välja enligt swebus) på tyska låggolvbussar eller (bättre)-begagnade Säffle som har stått på ett gärde och möglat några år väljer jag nog ändå Säfflen...

Karsten

Citat från: homer skrivet 10 september 2008, 23:21:41 PM
i princip håller jag med dig, om man får välja (som välja enligt swebus) på tyska låggolvbussar eller (bättre)-begagnade Säffle som har stått på ett gärde och möglat några år väljer jag nog ändå Säfflen...

Det beror nog på det. Jag har aldrig kört MAN, de kanske är alldeles utmärkta för stadstrafik? 51-vagnarna från Blekinge var förvisso trevligare än fjollorna (smaksak), men de är tyvärr helt "urkiga" under den fina lacken. Jag skulle nog välja 4666 i de flesta val man ställs inför, motorbytta 18-lederna är mycket trevliga de också men de ger ett bedrövligt sunkigt intryck.

homer

Citat från: Karsten skrivet 10 september 2008, 23:27:37 PM
Det beror nog på det. Jag har aldrig kört MAN, de kanske är alldeles utmärkta för stadstrafik?

i stadstrafik, ja, de kan dem säkert vara, men kanske 18-boggierna blir ersatta av MAN låggolv med alldeles för dåliga lampor (för den lågentre variant som finns i södertälje och Kalhäll finns väl inte i 15 meters boggi, utan då får kanske nöja sig med låggolv ala skånetrafiken (Swebus 66XX)

visserligen är säffle b10b-70 urusla landsvägslok, med skottkärredäck och glödtråd i strålkastarna

Karsten

Citat från: homer skrivet 10 september 2008, 23:37:23 PM
i stadstrafik, ja, de kan dem säkert vara, men kanske 18-boggierna blir ersatta av MAN låggolv med alldeles för dåliga lampor (för den lågentre variant som finns i södertälje och Kalhäll finns väl inte i 15 meters boggi, utan då får kanske nöja sig med låggolv ala skånetrafiken (Swebus 66XX)

visserligen är säffle b10b-70 urusla landsvägslok, med skottkärredäck och glödtråd i strålkastarna

Omnilink? För dyrt säkert.. Några höggolvare lär det ju i alla fall inte bli, vi får väl se när det blir dags.

homer

Citat från: Karsten skrivet 11 september 2008, 00:07:29 AM
Omnilink? För dyrt säkert.. Några höggolvare lär det ju i alla fall inte bli, vi får väl se när det blir dags.

Omnilink, ja de vore kanske trevligt, men knappast troligt, höggolv, nej inte de heller och en danmarksvariant med bakplattform har nog tjänstemännen på Sl aldrig sett, dem åker ju bara till Australien på studiebesök, aldrig till Danmark...

Fredde

4666, 4124 och 1827 är lånevagnar. Hur länge vet jag icke. 4558 är däremot ett nyförvärv.

Sen ska tydligen 3 B9S flyttas...