Huvudmeny

Klimathotet

Startat av bastuper, 07 september 2008, 20:11:51 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bastuper

Först läser man om att dom ska försöka att återspegla stor del av solens strålar tillbaka ut i rymden, och sen detta.

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article3267465.ab

Allt detta leder väl till att vi kan få ett stabilt klimat utan stora svängnigar, jag var i norska fjällen för ca 8-9 år sen, här i Övik var det bar backe slutat på mars/början på april, där uppe i höjd med Gädded ungefär fast på norska sidan, där var det snö snö och åter snö men där uppe sägs det att vädret kan slå om på 10 sekunder från sol till snökaos.

Sånt kanske vi kan slippa om vi får ner jordens temperatur?

Eller vad tror ni?

På tal om elenergi så skulle man ha haft ett riktigt stort lantbruk där man kan utvinna gasen som bildas i gödselbrunnen och göra el av det, den elen ska visst räcka till att driva en stor gård med robotmjölkning.

Men då måste gödselbrunnen vara tät och instängd.

Hans Fredriksson

Ett stabilt klimat har det aldrig varit på vår planet.
Nu talar inte media om den globala uppvärmningen längre, nu talar man i termer som klimatförändring vilket kan tydas som en naturlig företelse vilket varken du eller jag kan påverka.

JB

Citat från: bastuper skrivet 07 september 2008, 20:11:51 PM
Först läser man om att dom ska försöka att återspegla stor del av solens strålar tillbaka ut i rymden, och sen detta.

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article3267465.ab

Allt detta leder väl till att vi kan få ett stabilt klimat utan stora svängnigar, jag var i norska fjällen för ca 8-9 år sen, här i Övik var det bar backe slutat på mars/början på april, där uppe i höjd med Gädded ungefär fast på norska sidan, där var det snö snö och åter snö men där uppe sägs det att vädret kan slå om på 10 sekunder från sol till snökaos.

Sånt kanske vi kan slippa om vi får ner jordens temperatur?

Eller vad tror ni?

Antar att det är dessa rymdspeglar du avser. Ja det finns många mer eller mindre stolliga idéer om vad man kan göra åt den globala uppvärmningen. Det finns en del vettiga idéer också. Att skicka upp speglar i rymden är jag dock väldigt tveksam till. Lagra koldioxid i marken verkar vettigare. Men det finns andra tankar, läste någonstans tankar om att järngödsla haven för att binda kol i världshaven.

Vad menar du med stabilt klimat? Klimatet har alltid förändrats av många olika orsaker. Kontinentaldrift till exempel har ändrat klimatet. Men de förslag som framförts går för det mesta ut på att minska det mänskliga bidraget till växthuseffekten.

Vi kommer inte slippa snöoväder om vi sänker jordens medeltemperatur. Att det är mer nederbörd på norska sidan av fjällkedjan är inte konstigt. Sverige ligger i regnskugga på grund av de skandinaviska fjällen, inget att göra åt.

Citat från: bastuper skrivet 07 september 2008, 20:11:51 PM
På tal om elenergi så skulle man ha haft ett riktigt stort lantbruk där man kan utvinna gasen som bildas i gödselbrunnen och göra el av det, den elen ska visst räcka till att driva en stor gård med robotmjölkning.

Men då måste gödselbrunnen vara tät och instängd.

Jo, ur gödsel (och allt annat organiskt material man kan komma över) kan man utvinna biogas (till största delen metan) genom rötning. Den kan man sedan elda upp och få ut energi

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 september 2008, 11:43:01 AM
Nu talar inte media om den globala uppvärmningen längre, nu talar man i termer som klimatförändring vilket kan tydas som en naturlig företelse vilket varken du eller jag kan påverka.

Naturlig företeelse är ett väldigt luddigt begrepp. Människan har kapacitet att påverka jorden. Växthuseffekten finns och fanns innan vi människor började släppa ut växthusgaser. Och det är tur det, annars skulle det vara kallt på jorden. Mänsklig aktivitet har dock resulterat i att mängden växthusgaser har ökat vilket också lett till en kraftigare växthuseffekt. Så ser det ut, oavsett om man kallar det global uppvärmning eller klimatförändring.

Ett extremfall när det gäller växthuseffekt finns i vår närhet. Venus har en medeltemperatur på 460°.

/Jonas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 september 2008, 11:43:01 AM
Ett stabilt klimat har det aldrig varit på vår planet.

I alla tider har klimatförändringar bekymrat mänskligheten. Det har bara varit olika förklaringar till dem. När jag var ung så var det atombombsproven som låg bakom. Och så har det varit lite olika, nu är det alltså utsläpp från trafiken.
Det förefaller mig som om man försökt fokusera på klimatet för att dölja de verkliga problemen. På sin tid alltså ett kärnvapenkrig, i dag den hotande oljebristen. Men det är ju ändå gott och väl om oron för klimatförändringar gör att utvecklingen av alternativa drivmedel påskyndas.

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 september 2008, 14:53:58 PM
I alla tider har klimatförändringar bekymrat mänskligheten. Det har bara varit olika förklaringar till dem. När jag var ung så var det atombombsproven som låg bakom. Och så har det varit lite olika, nu är det alltså utsläpp från trafiken.
Det förefaller mig som om man försökt fokusera på klimatet för att dölja de verkliga problemen. På sin tid alltså ett kärnvapenkrig, i dag den hotande oljebristen. Men det är ju ändå gott och väl om oron för klimatförändringar gör att utvecklingen av alternativa drivmedel påskyndas.

Och då på 1960-talet bestod oron klimatförändring inte av uppvärmning. Utan det var en kommande istid man skulle oroa sig för.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 september 2008, 15:32:52 PM
Och då på 1960-talet bestod oron klimatförändring inte av uppvärmning. Utan det var en kommande istid man skulle oroa sig för.

Visst. Eller möjligen först en rejäl uppvärmning så att polarisarna smälte och sedan skulle jorden kantra ett kvarts varv så att ekvatorial värme skulle komma där polcirklarna var. Därefter skulle allt vattnet vid den gamla ekvatorn frysa till och vi skulle få en ny istid - om vi inte hann drunkna i syndafloden dessförinnan.

Hans Fredriksson

Året 2007 var det året man skulle leva klimatsmart och varje tidning med självaktning hade en klimatpanel och Nobelpris delades ut till en klimatdomedagsprofet.
Ett annat år nämligen 1962 satte djupa ärr i 10-årig pojkes själ som läste löpsedeln utanför tobaksaffären. "Kärnvapenkrig hotar", det var Kubakrisen. Herregud vad rädd jag var. En rädsla som jag höll inne med och som till en viss del präglat mitt liv.
Försynt frågade jag min far, utan att avslöja min anledning till ångerst, om han hade varit med något otäckt som han präglat hans liv. Sedär, det var likartat. Som elev på läroverket hade han gått till järnvägsstationen en dag i september 1939 och läst löpsedeln "Världen i brand". Andra världskriget som började med att Tyskland invaderade Polen.

Så länge man lever dyker det upp ångerstladdade problem. Vad blir nästa som media kan götta sig åt.

Björn Forslund

Och imorgon drar de igång de igång den nya partikelacceleratorn....
Många är rädda för att ett "svart hål" som slukar jorden, skall uppstå.
Så om det plötsligt mörknar vid horisonten behöver ingen bry sig om växthuseffekt eller kvarskatt mera...

JB

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 september 2008, 15:07:38 PM
Och imorgon drar de igång de igång den nya partikelacceleratorn....
Många är rädda för att ett "svart hål" som slukar jorden, skall uppstå.

Den rädslan är ogrundad, risken att något sådant skulle hända är i princip obefintlig. Om svarta hål kan bildas i LHC skulle det redan bildas flera miljarders miljarder små svarta hål på jorden. Om det dock skulle bildas ett mikroskopiskt svart hål skulle det försvinna omedelbart eftersom det sker viss form av "avdunstning" (Hawkingstrålning) från svarta hål. Ni kan vara lugna.

/Jonas

bastuper

Ni undrar om stabilt klimat?

Jo visst har det pratats om att någon 10-tals grad i medeltemperatur leder till ostabilt klimat och större naturkatastrofer som tromber och, ja jag vet inte vad alla dessa stormar kallas men om medeltemperaturen skulle sjunka till vad det var t.ex. år 1980, då kanske vi får färre naturkatastrofer och regnoväder?