En 'liten' modell som aptitretare?

Startat av Nico, 06 september 2008, 21:56:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Satt och jagade lite info om några modeller via nätet när jag gick in på den tyska butiken Modellautohaus och där bl.a. råkade ramla på en härlig modell av en 1940-tals Bedford OB märkt med "Southdown Motor Services Ltd". Visserligen kostar dessa och övriga liknande bussmodeller mellan € 85-90 ju blir en slant i svenska pengar. Å andra sidan så måste man ju unna sig saker ibland!   :D  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Möllers

Varkar vara en trevligt sida jag har fler om sammla bilar o lastbilar o bussar.
Själv har jag bestält en Citroen C4 WRC skala 1:18 igår  8)
http://www.modellbilarna.se/

http://glmodellbilar.se/

bastuper

Hade jag haft gott ställt hade jag växlat till mig lite dollar då dollarn låg under 6 kr, numer ligger den kring 6,50.

Det är ju ett tips, växla då valutan är låg och sen kan ni unna er grejer från utlandet då ni vill  - om det nu är där ni köper dom.

Nico

Tja, själv köper jag modeller lite där jag hittar dem. Mycket går ju inte heller att få tag på i Sverige och då måste man vända sig utomlands. Att sitta på nätet och leta rätt på och kolla innehållet hos diverse småbutiker och dito tillverkare klotet runt är även det lite av ett nöje i sig för min del. T.o.m. språkproblemen kan vara en del av nöjet (när man t.ex. hittar en häftig modell av en Fiat 682 i en italiensk butik där ingen kan kommunicera på engelska) i vissa lägen.

Vad gäller kostnader så är allt relativt och beror mycket på hur man prioriterar. Själv kör jag bl.a. inte så mycket bil och till skillnad från en del vänner och bekanta så är det t.ex. ytterst sällan jag besöker ett Systembolag även om jag råkar vara helgledig. Överlag får man nog annars se det som så att de flesta fritidsaktiviteter, hobbys, nöjen, laster osv. kostar en slant, så oavsett utländska kurser mm. så får man ju vara beredd på att offra en buck eller sju.   ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Samlar ju mest modeller i skala 1:87 (även om en del annat i .t.ex. 1:43 slinker med) och jag brukar även hålla koll och notera vad jag har. Bl.a. då för att om möjligt slippa dubbletter och annat. Samlar inte heller primärt på modeller av bussar även om det råkat bli en och annan. Bara för att roa mig så kollade jag därför nu hur jag låg till på den kanten och inklusive minibussar så vart det faktiskt några stycken när jag drog ned en sida.

Vad gäller övriga synder så är vi väl flera som även pysslar med flygplansmodeller i skala 1:200 och mindre. Vad gäller modellfordon i lite större skalor så kan man ju alltid sukta någon med Éditions Atlas Turbot-Rhino 1, ett fantasifordon som först figurerade i Spiroualbumet "Noshörningens horn" (fr. La Corne De Rhinoceros), eller en simpel Zastava 750 från Hribar-Otroci/Hongwell. Bägge modellerna är då i just skala 1:43.

Alfred E. Neuman

Möllers

mmm jo har nån buss på 1.87 skala men gillar mest skala 1.50-1.43 på bussar sen i bilar gäller det i skala 1.18  ;D
Jo gillar att öppna dörrar o motorrummet o så gäller det stora saker d typ WRC bilarna på 1:18 finns med i skala 1:12 mycket större då.
Ska köpa en på 1:12 skala nån gång dom är mycket dyrare med.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Möllers

Dom är svåra att köpa i sverige vet jag snygg bil  :o