Bussfotograferande sanktionerat av Blekingetrafiken

Startat av Jo, 06 september 2008, 12:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Det har ju här på forumet innan diskuterats huruvida det är "tillåtet" att fotografera bussar i trafiken eller inte. I Blekinge torde det nu inte råda någon tvekan om att man verkligen får det. I Blekingetrafikens bildtävling vinner dessutom den som tar den "bästa bilden" en iPod.

ch

Klart man får fota bussar, du får fota vad sjutton som helst på offentlig/allmän plats så länge det inte är ett skyddsobjekt med fotoförbud eller att du ska använda det i reklamsammanhang (då krävs tillstånd från de personer som syns tydligt på bilden). Så om Blekingetrafiken har bett folk att ta bilder på bussar, och tänkt använda det i reklamsammanhang så kan de torska på att fotografen inte har begärt tillstånd från t.ex resenärer eller gångtrafikanter som tydligt syns i bilden. ;)

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cyklisten

Patrik

Fan va trist att man ska MMS:a bilden, alltså vill dom att bilden ska vara tagen med mobilen och det måste vara på en buss med den där gröna reklamen i rutan.

Ulf Rådeström

Citat från: Cyklisten skrivet 06 september 2008, 18:37:14 PM
Får man lov att upreppa länken inskickad av en annan skribent?  ;D
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Ja, absolut...snälla alla - läs länken och sluta undra om man får fota bussar eller inte.
MAN FÅR!!  :)

Jo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 september 2008, 19:58:14 PM
Ja, absolut...snälla alla - läs länken och sluta undra om man får fota bussar eller inte.
MAN FÅR!!  :)

Jo jag vet att det är lagligt att fotografera bussar. Meningen med mitt inlägg var inte att få detta klarlagt utan bara informera om att ett av länstrafikbolagen nu hade en fototävling angående att fotogradera de av "deras"(Ja jag vet att ägs av Bergkvarabuss) bussar som var försedda med avsedd reklam. Att jag skrev tillåtet är ju för att vissa anställda på en del bolag motsatt sig att deras fordon fotograferats och att detta om något borde ses som att fotograferande av kollektivtrafikfordon nu uppmuntras. Om du nu uppfattade mitt inlägg och länk som att jag ville ha ett klarläggande angående  fotografering på allmän plats får jag be om ursäkt för formuleringen.   

Ulf Rådeström

Citat från: Jo skrivet 07 september 2008, 19:11:14 PM
Jo jag vet att det är lagligt att fotografera bussar. Meningen med mitt inlägg var inte att få detta klarlagt utan bara informera om att ett av länstrafikbolagen nu hade en fototävling angående att fotogradera de av "deras"(Ja jag vet att ägs av Bergkvarabuss) bussar som var försedda med avsedd reklam. Att jag skrev tillåtet är ju för att vissa anställda på en del bolag motsatt sig att deras fordon fotograferats och att detta om något borde ses som att fotograferande av kollektivtrafikfordon nu uppmuntras. Om du nu uppfattade mitt inlägg och länk som att jag ville ha ett klarläggande angående  fotografering på allmän plats får jag be om ursäkt för formuleringen.   

Inget fel på ditt inlägg - det var mer "ch" som var påväg att starta upp diskussionen om man får eller inte får fota bussar - och den har vi haft tillräckligt många gånger  :)

JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2008, 12:55:02 PM
Inget fel på ditt inlägg - det var mer "ch" som var påväg att starta upp diskussionen om man får eller inte får fota bussar - och den har vi haft tillräckligt många gånger  :)

Det är ju lätt för dig att säga som har läst den tidigare. Det har kanske kommit nya människor till forumet, och man är ju faktiskt inte skyldig att känna till alla inlägg som någonsin har gjorts. Såna här frågor kommer upp då och då; det är inget att bli upprörd över. Jag tycker faktiskt att det är lite larvigt av dig att få ett sånt här utbrott varje gång ett gammalt ämne kommer upp igen!  8)