Bildkavalkad: bussbärgningar

Startat av Mikael T Nilsson, 05 september 2008, 19:17:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på bussar som bärgas. Först en av Swebus Brommas CR112:or, vagn 1322, vid Solna centrum 1994. Bussen levererades ursprungligen till SL och hade littera H10. När bilden togs hade inte bostadshusområdet bredvid bussterminalen i Solna centrum börjat byggas än.

En av Busslink Söderhallens blåbussar förbereds för bärgning från Birger Jarlsgatan en lördagsmorgon. Men vad gör killen med bakhjulet? Justerar han lufttrycket inför bärgningen?

Slutligen en av Swebus Upplands 20-metersvagnar, 5044, som bärgas från Örbyhus stn till verkstad, kanske Uppsala eller Tierp. Nu har väl nästan alla Uppsalas 20-metersbussar i serien 5042-5048 blivit UL-gula. De verkar dessutom mest användas på UL:s flygbusslinje 801 mellan Uppsala och Arlanda.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Citat från: Norrortsmicke skrivet 05 september 2008, 19:17:54 PM

En av Busslink Söderhallens blåbussar förbereds för bärgning från Birger Jarlsgatan en lördagsmorgon. Men vad gör killen med bakhjulet? Justerar han lufttrycket inför bärgningen?

Är det inte möjligen så att han lossat drivaxeln och nu fixar det sista? Det där är ju pushers så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Skalman

> Är det inte möjligen så att han lossat drivaxeln och nu fixar det sista?

Så lär det nog vara. Eller så ska han till att göra det när bilden tas.

Trevligt initiativ till bildkavalkad!  :D

bastuper

Ang, 20 metersvagnen, vad är det för motor i en sådan och vad är det för motor i en "icke ledad"?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocks74

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

PTM

Citat från: Bussmicke skrivet 05 september 2008, 23:59:44 PM
Oj, gick det inte att hissa högre?
På bilden syns det att det är kopplat en luftslang från bärgaren till bussen,så anledningen att bussen är så högt hissad skulle kunna vara att bromsarna bak måste justeras ned för att kunna flytta på bussen.
Då bärgningsgubbar ofta är av det "stadigare" slaget så är det inte alltid så lätt att rulla in under en SL-buss ;D
Den här tidens bussar var ju utrustad med ändamålsenlig lyftbalk,samt att kopplingar satt lätt åtkomliga.
Nuförtiden går ju skönhet ofta före funktion,om ni frågar mig..

Björn Ax

Citat från: Norrortsmicke skrivet 05 september 2008, 19:17:54 PM

Slutligen en av Swebus Upplands 20-metersvagnar, 5044, som bärgas från Örbyhus stn till verkstad, kanske Uppsala eller Tierp. Nu har väl nästan alla Uppsalas 20-metersbussar i serien 5042-5048 blivit UL-gula. De verkar dessutom mest användas på UL:s flygbusslinje 801 mellan Uppsala och Arlanda.

Ja dessa började användas på 801 en tid innan jag slutade.
Just denna 5044 var ett under av fart. 0-20 på 45 sekunder minst. känndes det som iaf.

Frågade nångång om den skulle få en ny motor och fick svaret att det skulle den inte. För dyrt.

Mikael T Nilsson

Citat från: hamre skrivet 08 september 2008, 11:57:46 AM
Ja dessa började användas på 801 en tid innan jag slutade.
Just denna 5044 var ett under av fart. 0-20 på 45 sekunder minst. känndes det som iaf.

Frågade nångång om den skulle få en ny motor och fick svaret att det skulle den inte. För dyrt.

Intressant! När dessa bussar var nylevererade användes de också huvudsakligen i flygbusstrafiken (utom 5042-5043), men sedan fick de andra uppgifter ett tag och Volvo 8700-bussarna i 54xx-serien tog då över huvuddelen av trafiken på 801:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Oskar A

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 september 2008, 16:42:08 PM
Intressant! När dessa bussar var nylevererade användes de också huvudsakligen i flygbusstrafiken (utom 5042-5043), men sedan fick de andra uppgifter ett tag och Volvo 8700-bussarna i 54xx-serien tog då över huvuddelen av trafiken på 801:an.

Som jag uppfattat det rustade man upp 5044-5048 och återsatte i trafik eftersom det var fler resenärer än väntat som tog bussen efter att Upptåget började trafikera Arlanda. 54-vagnarna trafikerar ju också 801 men inte i samma utsträckning då 5449 finns i Dalarna sedan 2006 och 5450 och 5451 numera tillhör Tierp.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Björn Ax

Citat från: Oskar A skrivet 08 september 2008, 17:56:07 PM
Som jag uppfattat det rustade man upp 5044-5048 och återsatte i trafik eftersom det var fler resenärer än väntat som tog bussen efter att Upptåget började trafikera Arlanda. 54-vagnarna trafikerar ju också 801 men inte i samma utsträckning då 5449 finns i Dalarna sedan 2006 och 5450 och 5451 numera tillhör Tierp.

Precis. Man satte in säten med bälten och bytte till förarstol med bälte också.

Satte in bagagehyllor också.

Vad jag hörde var det väl tänkt att 801 om inte skulle läggas ner men iaf minskas med turer. Men detta slogs fort bort då dom märkte hur många som verkligen åkte med 801.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael