Gammal Scaniaklenod (SL-lack?)

Startat av Davve, 01 september 2008, 21:40:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

http://www.jornmark.se/img/Deje2/deje085.jpg

En klassiker som denna förtjänar väl ett bättre skick? :) Skulle vara kul att veta vem som står som ägare, borde väl gå att ta reda på via chassinummer eller? Är det förresten SL-lack på denna eller bara jag som ser vad jag vill se genom mossan?

MVH

Neopland

Davve

Citat från: Neopland skrivet 01 september 2008, 21:49:48 PM
Vad är det för årgång?

Jadu, den som det visste. Hoppas jag skulle få svar på det härifrån. :) Eller iaf ungefär när den kan vara tillverkad... MVH

Jonas Gustafsson

SL-lack är det nog inte, SL har vad jag vet aldrig ägt någon sådan buss. Är jag ute och cyklar alldeles om jag gissar på Br. Repstad-kaross? (ute på baertur säger man väl i denna kaross hemland)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ove Bojarp

Det syns lite av VBK-märket, så det är nog en
VBK:are.

Jonas Gustafsson

Rätt land, alltid något... ::)

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Davve

Aha... Där ser man. Undrar vem som står som ägare. Tror ni det går att söka på chassimummer eller dyl?

MVH

Ersa

Citat från: Davve skrivet 02 september 2008, 10:10:25 AM
Aha... Där ser man. Undrar vem som står som ägare. Tror ni det går att söka på chassimummer eller dyl?

Det finns en hel del kalenderbitare här som kanske kan förmedla svaret, om de får ett kaross- och/eller ett chassienummer att söka efter.  :)

Björn Forslund

Det är en B55 eller B56 om jag minns rätt, med VBK-kaross. Jag har foto på denna från när den stod i Karlstad för en 10 år sedan. Ska se om jag hittar bilden hemma. Något från SL-land är det iallafall inte.

Davve

Citat från: Verspieder skrivet 02 september 2008, 11:09:24 AM
Det finns en hel del kalenderbitare här som kanske kan förmedla svaret, om de får ett kaross- och/eller ett chassienummer att söka efter.  :)

Hej! Nej, jag har inget chassinummer då jag inte varit och kikat på bussen IRL. Var bara nyfiken, för nån måste ju stå som ägare...  ::)

Davve

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 september 2008, 12:44:10 PM
Det är en B55 eller B56 om jag minns rätt, med VBK-kaross. Jag har foto på denna från när den stod i Karlstad för en 10 år sedan. Ska se om jag hittar bilden hemma. Något från SL-land är det iallafall inte.

Skulle vara grymt kul att se en äldre bild på den. :) MVH

Björn Forslund

Efter lite rotande i pärmar hittade jag bussen, fotad sommaren -94:
Regnumret är KS* 463. Tredje bokstav skyms av cykelstället men bör kunna vara E F P K L N M H ifall någon vill rota vidare.

Björn Forslund

Misstänkte att det är en Norge-import. Någon bussåkare som kört på vägar med stup intill och ville ha högerstyrt för att se var han hade högerhjulen vid möten.

Peter Öden

Hej !

En lite fundering bara kring denna buss. Tillverkades det verkligen högerstyrda ScV B 56
så sent som 1964 ??

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Kunden avgör väl var ratten ska sitta, det byggdes nog bussar för export till vänstertrafikländer.