Slumpen när den är som värst...

Startat av ch, 30 augusti 2008, 09:08:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 30 augusti 2008, 09:08:25 AM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3210669.ab

....eller det kanske inte är slump? Vem vet..

Det mesta talar naturligtvis för en slump. Rätt osmaklig Aftonbladet-artikel.

ch

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 09:18:55 AM
Och om man skulle skrota alla fordon som varit inblandade i dödsolyckor blev det nog svårt, däremot kan det ju vara svårt som förare att få samma buss som man själv tidigare varit inblandad i en dödsolycka med, den erfarenheten har jag själv.

Då får man väl göra som GS, döpa om den till annat nummer för att resenärerna inte ska vara rädda för att åka med den ;)

Johan Hansson

Olyckligt att båda olyckorna hände.
Den olycka som var 2003, så var ju väglagret mycket dåligt och föraren hade inte en chans möligtvis kunde föraren haft något lägre hastighet med tanke på väglagret.

Olyckan nu 2008, att den var samma buss är bara slumpen, men hade jag varit förare av bussen så hade jag saktat ner bra bit före korsningen och stannat och väntat bakom till lastbilen med släpet svängt.

Sen tycker jag det är förj*vligt att vägverket väljer att bygga om korsningar m.m efter ett det hänt minst en dödsolycka på platsen.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

KRNI

Tycker det är en helt okej artikel, möjligtvis kan man tycka att rubriken är osmaklig, men rubriken ska ju locka läsaren och förmodligen hajar folk till mer om det står Dödsbussen än om det skulle stå Olycksbussen. Är ju inget ovanligt att tidningarna skriver om den här "slumpen", finns det spår så tar de upp dem. I artikeln får vi även veta att VV tänker bygga om vägen, bra, men synd att det ska krävas dödsolyckor först!

/KRNI

Erling.L

Citat från: ch skrivet 30 augusti 2008, 09:25:50 AM
Då får man väl göra som GS, döpa om den till annat nummer för att resenärerna inte ska vara rädda för att åka med den ;)

på vilket fordon har det skett???
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

virtual1

Citat från: BEL skrivet 30 augusti 2008, 15:44:15 PM
på vilket fordon har det skett???

Såg du inte det i Aftonbladetartikeln? - 2168! - en rätt usel bild nedan...

Cyklisten

Hmm, men han frågade väl om vilka GS-bussar har blivit omdöpta, inte om vilken buss som var inblandad i denna olycka?  :-X

virtual1

Citat från: Cyklisten skrivet 30 augusti 2008, 19:36:06 PM
Hmm, men han frågade väl om vilka GS-bussar har blivit omdöpta, inte om vilken buss som var inblandad i denna olycka?  :-X

Så går det då man läser snett, nåja...

Neopland

Det är en Carrus, men vad är det för chassi?

Greger Larsson

Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 00:03:06 AM
Det är en Carrus, men vad är det för chassi?

Om du menar 2168 så heter chassit Volvo B12. Det var ett chassi för turistbussar som fanns innan de nuvarande B12-varianterna. En av skillnaderna var att den äldre B12:an hade stående motor till skillnad från dagens B12B(och B12M) som har liggande motorer.

/GL

Staffan A

Jonas Gustafsson

Citat från: Cyklisten skrivet 30 augusti 2008, 19:36:06 PM

Och mig veterligen har aldrig någon GS-buss blivit omdöpt efter en olycka.
Jag vet inte om ch möjligen tänker på att spårvagnarna i Vasaplatsolyckan blev omdöpta, men det skedde ju flera år efteråt när de fick mittled, och då döptes samtliga ledvagnar i 200-serien om till 300-nummer.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

ch

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 augusti 2008, 12:24:26 PM
Och mig veterligen har aldrig någon GS-buss blivit omdöpt efter en olycka.
Jag vet inte om ch möjligen tänker på att spårvagnarna i Vasaplatsolyckan blev omdöpta, men det skedde ju flera år efteråt när de fick mittled, och då döptes samtliga ledvagnar i 200-serien om till 300-nummer.

//Jonas G

Jag sa aldrig ordet buss i meningen om att döpa om fordon. GS har döpt om ett antal fordon efter uppmärksammade olyckor. Det var väl även en vagn som döptes om efter att den hade stått i karantän efter blodats ner eller nåt sånt?