Citybussar som blir röda

Startat av Frippe Fribas, 29 augusti 2008, 14:45:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Nu när tunnelbanans gröna linje 18 åter rullar med tåg behövs ju inte bussarna som ersatte dessa längre.
Norrmännen har i omgångar förpassats till nya eller gamla jaktmarker, men de Scanior som Örebro ställt till förfogande för ersättningen har däremot blivit kvar i Stockholm och håller nu succesivt på att bli röda.
Idag stod 3255, 3257 och 3258 i Hornsberg och 3258 blir först ut med ny kostym, dock är det bara fråga om stripning denna gång.

Bild på 3258 i Örebrokostym hos Bussmicke

Bild i röd kostym kommer när jag får tillfälle att ladda ur kameran och lägga upp bilder.
//Fredrik

Walter

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 augusti 2008, 14:45:20 PM
Nu när tunnelbanans gröna linje 18 åter rullar med tåg behövs ju inte bussarna som ersatte dessa längre.
Norrmännen har i omgångar förpassats till nya eller gamla jaktmarker, men de Scanior som Örebro ställt till förfogande för ersättningen har däremot blivit kvar i Stockholm och håller nu succesivt på att bli röda.
Idag stod 3255, 3257 och 3258 i Hornsberg och 3258 blir först ut med ny kostym, dock är det bara fråga om stripning denna gång.

Bild på 3258 i Örebrokostym hos Bussmicke

Bild i röd kostym kommer när jag får tillfälle att ladda ur kameran och lägga upp bilder.
//Fredrik

Är det bara temporärt i och med att man stripar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Walter skrivet 29 augusti 2008, 15:12:09 PM

Är det bara temporärt i och med att man stripar?

Ja, de ska gå i Råsta i väntan på leveranser av etanoler från Scania. Örebroarna behövs på hemmaplan när vintertrafiken startar den 3 november. 3153 är redan tillbaka i Närke.

/Ted

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 29 augusti 2008, 16:08:51 PM
Ja, de ska gå i Råsta i väntan på leveranser av etanoler från Scania. Örebroarna behövs på hemmaplan när vintertrafiken startar den 3 november. 3153 är redan tillbaka i Närke.

/Ted

Har man lyckats köra dessa i blått på farstagrensersättningen utan att någon höjt ögonbrynen under nästan ett halvår kan man ju undra vilket geni hos Busslink som tyckte det var värt att kosta pengar på stripningen o ha det så under två månaders tid????

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 augusti 2008, 18:08:15 PM
Det har nog med avtalen att göra, Tunnelbaneersättningen var en sådan trafik där det av förklarliga skäl inte fanns något designkrav på bussarna, men att nu använda dom i vanlig avtalstrafik i Länstrafiken Örebros design är knappast möjligt utan att SL kontrakt höjer på både det ena och det andra ögonbrynet.

De har ju gått både som 173:or och 165:or tidigare i blått i ungefär lika långa perioder utan ngra problem, verför inte isf göra som övriga länstrafikbolag o bara sätta upp lite 'vikarie'-dekaler????

Kvarne

Hmm....

När Busslink nu förlorar trafiken i Örebro till...Swebus..så undrar jag om inte dessa återkommande Stockholmsgäster får stanna för gott i Sthlm..? Har svårt att tänka mig dessa hos Busmarket...

Det skall bli intressant att se om det även kommer komma upp Omnicity-kortvagnar till 08-land. Det finns ju en del kortvagnar som inom snar framtid lär behöva ersättare(Söderorts 5201-5210+5216 & 5233-5234)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Hur som helst ska det bli skitkul att få se dem röda.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Då kommer den första här då:  ;D

Fler kommer när jag får syn på dem...
//Fredrik

Fredde

Trevligt!

Undra bara hur många dagar sköldpaddan jämte framdörrarna får sitta kvar... ::)

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 20:11:05 PM
Den frågan ska du nog ställa till SL:s kontraktsavdelning, dylika dispenser brukar inte vara speciellt populära av olika skäl.

Och adressen till SLs kontraktavdelning är...?

(Då jag bara är en tillfällig resenär har jag blivit hänvisad så pass många gånger här till SL Kundtjänst för samtliga frågor/synpunkter inom SL och inte leka detektiv genom att skriva direkt till ansvarige, som SLs kontraktavdelning i detta fall.)

Yujin Zhang

CitatNu gällde det ju knappast en fråga som du som resenär kan ha anledning att lägga dig i, eller?

Ursäkta mig men du hänvisade ju nyss virtual1s fråga till SL Kontraktsavdelning därav min kommentar.

Kan betyda två saker:
1. Du motsäger dig själv.
2. Virtual1 jobbar inom branschen och därmed har rätt att fråga, men det får han reda ut själv.

CitatDen frågan ska du nog ställa till SL:s kontraktsavdelning, dylika dispenser brukar inte vara speciellt populära av olika skäl.

Jo

Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 augusti 2008, 20:29:52 PM
Ursäkta mig men du hänvisade ju nyss virtual1s fråga till SL Kontraktsavdelning därav min kommentar.

Kan betyda två saker:
1. Du motsäger dig själv.
2. Virtual1 jobbar inom branschen och därmed har rätt att fråga, men det får han reda ut själv.

Kontakta kundtjänst och be att få kontakt med någon på nämnda avdelning borde väl vara det riktiga om man nu har sådana synpunkter.

Bussmicke

Kan dementera att Virtual1 skulle vara inom braschen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Kan väl lägga till att 3152 samt 3256 rullade i trafik på Råstalinjer redan igår. Den första kom i trafik lagom till morgonrusningen och då den var fulltankad och klar så fick den i princip vända vid grinden innan den rullade ut på en sväng på 515. 

En del synpunkter kom dock in per omgående då dessa vagnar kräver vänsterblinkers på för att man ska få dörrbromsen att släppa. ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Vänsterblinkers på för att dörrbromsen skall släppa är en ganska "gammal" funktion som funnits på bussar i Örebro alltsedan början 90-talet.