Huvudmeny

Ny Polis bil.

Startat av Möllers, 28 augusti 2008, 21:41:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Idag kom denna fort jag hade kameran framme hade kamerian på vakt så kom denna volvo den jagade en BMW sog BMW med em mörk blå.
Tror han körde ifrån polisen sen kom polis helikopter :P

jocks74

aps

Det var polishelikopter 942 som var i Malmö. Fick du den på bild?

Möllers

nä pallade inte fota upp  :P

Walter

Lite OT men någon som vet varför man nu har dubbla numreringar på bilarna?
Sedan länge har man ju ett femsiffrigt nummer i detta fallet 81-960. Bilar i storstäderna börjar på 8 och övriga områden på 7, dock tror jag att dessa nummer inte är unika, dvs en bil i Jönköping kan heta likadant som i Halland.
Numera har man dock också ytterligare ett nummer, för bilden på detta foto 1 61-9150, vad står det för?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

nohlin

Citat från: Walter skrivet 29 augusti 2008, 07:35:18 AM
Lite OT men någon som vet varför man nu har dubbla numreringar på bilarna?
Sedan länge har man ju ett femsiffrigt nummer i detta fallet 81-960. Bilar i storstäderna börjar på 8 och övriga områden på 7, dock tror jag att dessa nummer inte är unika, dvs en bil i Jönköping kan heta likadant som i Halland.
Numera har man dock också ytterligare ett nummer, för bilden på detta foto 1 61-9150, vad står det för?

Vad jag har förstått så har man dubbla nummer under en övergångsperiod nu när det nya radiosystemet RAKEL håller på att fasas in inom Polisen. Det ena nummret är således det nya rakel-nummret.

/nohlin

Stinsen

Citat från: nohlin skrivet 29 augusti 2008, 08:10:28 AM
Vad jag har förstått så har man dubbla nummer under en övergångsperiod nu när det nya radiosystemet RAKEL håller på att fasas in inom Polisen. Det ena nummret är således det nya rakel-nummret.

/nohlin

Stämmer.

Det 7 siffriga nummret är (K)Rakel och det 5 siffriga är S70/S80 systemet.

ch

5-siffrigt nummer med 7 i början är S70-systemet (landsbygden).
8 i början är S80-systemet (storstäderna).

7-siffrigt är rakel. Betänk att det är tänkt att många myndigheter, företag etc ska köra Rakel och då måste man ha flera siffror för att kunna särskilja alla.

Johan Hansson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 28 augusti 2008, 21:41:54 PM
Idag kom denna fort jag hade kameran framme hade kamerian på vakt så kom denna volvo den jagade en BMW sog BMW med em mörk blå.
Tror han körde ifrån polisen sen kom polis helikopter :P

Även halmstad har en samma model, kostar ca 600.000
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Skalman

> Även halmstad har en samma model, kostar ca 600.000

Låter väldigt mycket. Källa? Det handlar ju i allt väsentligt om en
"vanlig" V70, om än med vissa modifieringar. Dieselsnurra, varken
XC- eller AWD-utförande... så 600 papp låter dyrt.

Henrik Palmqvist

Citat från: Skalman skrivet 31 augusti 2008, 19:47:18 PM

Dessutom lär de väl knappast betala nån moms, så priset bör vara runt 300,000?.   Men jag vet ingenting om polisbilar visserligen. All utrustning kostar väl en hel del med? . 

/ Henrik

Johan Hansson

Alla utryckningsfordon byggsdirekt från gunden för det ändamål de förstärks i stommen och en hel del med el m.m
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Richard1250

Citat från: Skalman skrivet 31 augusti 2008, 19:47:18 PM

Jag har sett den polisbilen i Halmstad även fotat den, vad jag gillar är dom lite rundare formen på Blåljusen

Henrik Palmqvist

Citat från: Richard1250 skrivet 09 september 2008, 19:43:24 PM
Jag har sett den polisbilen i Halmstad även fotat den, vad jag gillar är dom lite rundare formen på Blåljusen

Riktigt snygg :).   Gillade inte den nya v70:n från början, men man börjar vänja sig. Riktigt fin bil. Sån skulle jag med vilja ha;) . 

/ Henrik

Henasa

Citat från: Johan Hansson skrivet 31 augusti 2008, 20:29:05 PM
Alla utryckningsfordon byggsdirekt från gunden för det ändamål de förstärks i stommen och en hel del med el m.m

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där. Vet tex att en hel del ambulanser byggs i Backaryd. En del polisbilar av typ Caravelle/sprinter byggs av respektiv utrustningsverkstad eller annan påbyggare om det är något speciellt. Karosson i Södertälje har byggt några vet jag.

En polisbil har inte mycket mera radioutrustning än vad en taxibil har tex. Där har Volvo varit duktiga med ett Taxikit. Man får en helt egen säkringsbox med diverse utttag för taxiutrustning.

Men en helt vanlig polisbil kanske byggs direkt av leverantör.

/Henrik