Komna från Söders höjder

Startat av Dan Henriksson, 28 augusti 2008, 19:03:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson


Två sköldpadds-Scanior pustar ut efter att ha kämpat sig över Västerbron till Kungsholmen.

Det fanns ett uttryck, de röda kåkarna på Västerbron, som jag tror avsåg Büssing (eller var det Leyland?). Det gick så långsamt över bron att de bildligt talat stod stilla ... Det är väl inte så illa idag, men del OmniCity verkar ganska sega, så det får väl bli de blå kåkarna... i så fall.  :)

/Danne H

Yujin Zhang

De e alltid kul när jag åker 40an över Västerbron, då kör man om 4an i 99 av 100 fallen.  8)

/Yujin - som har åkt OmniCity med vikbroms i (mot Hornstull)

Optimal


Jo. Jag har vart med om när 53-vagn kör om Maxci. Det finns sånna pigga vagnar med 5363 var det just då iallfall. Jag åkte med en Maxci, vi höll 50, och blev omkörda i runt 60-70 mot kungsholmen. Så Omni slöa?, nej, Det handlar om hur dom sköts. Etanol kräver mer underhåll än Diesel.

Enligt förarna så var Leyland som skramliga och slöa, medans Büssing var dom pigga och stabilare.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 28 augusti 2008, 19:19:16 PM
Enligt förarna så var Leyland som skramliga och slöa, medans Büssing var dom pigga och stabilare.

Enligt Hornsbergsförare ja. Jämför H2 och H11, dvs Volvo och Scania av tidigt 80-tal som gick i var sitt garage i innerstaden. Hornsbergarna älskade sina Volvo medan Söderlallarna föredrog sina Scanior. Samma jämförelse går dock inte att göra av generationen emellan, alltså H50 och H59. H50 (Volvo B59) var alldeles för usel och H59 (Scania CR111) var alldeles för bra.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2008, 22:07:58 PM
Leyland var skramlig ja visst, berorende på att beställaren lättat konstruktionen för att klara axeltrycket, kall o dragig var den också, Büssing hade bättre värme och var mer förtroendeingivande ihopskruvad men sedan har du vänt på det hela.
Jag ska se till att vända Optimal på rätt köl. ;)

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2008, 22:07:58 PM
Büssing var något av det slöaste som fanns, bromsarna var rent livsfarliga om man hoppade mellan olika busstyper, först tog de ingenting, sedan tog den ingenting och till sist när man nästan ställt sig på pedalen stannade man med en tvärnit....
En fullsatt Büssing på 54E kunde man enkelt cykla om uppför Västerbron.

Leyland var i det mesta en modernare buss.
Det där är precis vad jag också hört, iofs utan att ha kört Büssing. 

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2008, 22:07:58 PM
Vo B10M i SL version H2 var på tok för bullrig för att överträffa sin samtida konkurrent från Scania, B10M var ju heller ingen riktig stadsbuss vilket väl tyvärr Scanian i den SL versionen (H11) heller inte var.

Då det lånades H2 och H11 mellan garagen i innerstaden var de tillfälliga gästerna sällan uppskattade, oavsett vem som lånade av vem. Volvon uppfattades som särledes bullrig av Söderhallarna, Hornsbergsförarna gnällde över H11:ans tröga servo och dåliga värme (i förhållande till H2:ans värme alltså).

Smaken är som baken, och har visst alltid varit så.

bear


En mkt fin bild :)

På tal om långsamt...när jag på 80-talet körde på HB så hade vi gas- och tryckackumulatorbussar, där kan man snacka om långsamt...tror det hade blivit jämnt skägg med en Büssing/Leyland...

Mvh Björn







Citat från: Dan Henriksson skrivet 28 augusti 2008, 19:03:15 PM

Två sköldpadds-Scanior pustar ut efter att ha kämpat sig över Västerbron till Kungsholmen.

Det fanns ett uttryck, de röda kåkarna på Västerbron, som jag tror avsåg Büssing (eller var det Leyland?). Det gick så långsamt över bron att de bildligt talat stod stilla ... Det är väl inte så illa idag, men del OmniCity verkar ganska sega, så det får väl bli de blå kåkarna... i så fall.  :)

/Danne H

Svemicke

I Borås, som jag utgår från har mer och brantare backar än Stockholm, är alla bussar (Scania MaxCi, Scania OmniLink och Violvo B10BLE) piggare än MAN. Dock har vi inga ledbussar av Scania, men blev förvånad när jag läste att en MaxCi inte orkar köra över en bro.

Så nu när ni fått MAN till Stockholm kunde det vara kul att höra hur pigga dessa är.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

MaxCi upplevde jag som piggare än Volvo Säffle B10Ble särsklit i uppförsbackarna där MaxCi låg kvar på samma växel hela backen upp medans Volvon växla upp och ner hela tiden.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Yujin Zhang

Citat från: yngrot skrivet 29 augusti 2008, 14:33:48 PM
MaxCi upplevde jag som piggare än Volvo Säffle B10Ble särsklit i uppförsbackarna där MaxCi låg kvar på samma växel hela backen upp medans Volvon växla upp och ner hela tiden.. :P

Beror på vilka B10BLE du pratar om... Kvaliten varierar EN HEL DEL mellan de olika garagen. Personligen tycker jag Råsta har de piggaste (48XX, f.d. Connex-/Veoliavagnar alltså) medan Busslink har fått de sämsta (44XX-serien).

Frippe Fribas

Sen är ju frågan hur mycket man strypt motorerna i de respektive bussarna...
//Fredrik

Svemicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 augusti 2008, 19:02:39 PM
Beror på vilka B10BLE du pratar om... Kvaliten varierar EN HEL DEL mellan de olika garagen. Personligen tycker jag Råsta har de piggaste (48XX, f.d. Connex-/Veoliavagnar alltså) medan Busslink har fått de sämsta (44XX-serien).
Jag tror vår käre yngrot syftade på de stadsbussar vi hade i Borås tidigare.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ted Selander

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2008, 22:07:58 PM
---
Büssing var något av det slöaste som fanns, bromsarna var rent livsfarliga om man hoppade mellan olika busstyper, först tog de ingenting, sedan tog den ingenting och till sist när man nästan ställt sig på pedalen stannade man med en tvärnit....
En fullsatt Büssing på 54E kunde man enkelt cykla om uppför Västerbron.

Leyland var i det mesta en modernare buss.


Leylands öppningsbara fönster levde sitt eget liv. Sommartid var de så tröga att de oftast inte gick att dra ned, på vintern blev de litet mindre och ramlade ner av sig själva. En period bytte jag tre gånger för personalvagnsresan till Hornsbergshallen, en av delresorna utgjordes av Leyland. På vintern satt alla kollegor (och några bagare) uppradade längs mittgången för att undgå draget från fönstren, som dessutom kunde vara isbelagda på insidan. Det var när det fanns vintrar.

Annars var det nog tvärtom vad gäller bromsarna. Büssing tog ofta direkt, i synnerhet H27, medan jag upplevt just det med Leyland att först hände ingenting, sedan ingenting, och först när plattan var i botten sög bromsen fast desto bättre.

/Ted