Huvudmeny

Regnigt i Göteborg

Startat av Cyklisten, 28 augusti 2008, 02:23:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Idag (läs:igår) var jag i Göteborg. Vädret var uselt, men det blev lite bilder. Hade lite otur, skulle åka pendeltåg e liten bit från Liseberg till Centralen, precis när vi skulle köra iväg blev det strömlöst. Och en spårvagn jag åkte med fick dörrhaveri. Jag har även gått totalt vilse en gång. Nu är jag så trött att jag inte orkar skriva mer detaljerat om varje bild...

bjalle

Trevliga bilder!
Vad står det i rutan på 811

PG

"Slutbetalat på bussen". kontant betalning på bussar inom Göteborgs kommun upphörde 2008-08-18.

Cyklisten

Fanns det inte plats för en liknande biljettköpmaskin som på spårvagnarna? Eller blev det för dyrt?

Jonas Strömblad

Citat från: Cyklisten skrivet 28 augusti 2008, 02:23:20 AM
Idag (läs:igår) var jag i Göteborg. Vädret var uselt, men det blev lite bilder.

Det är vanligt med dåligt väder i Göteborg. Paraplyet ligger alltid högst upp i packningen när man skall dit.
Snygg bild på dubbel-ledvagnen f.ö.
/J

Cyklisten

Tackar :D
Jag hade ingen paraply med, de hjälper inte mycket om det blåser. Och jag skulle helst förbjuda dessa livsfarliga saker med tanke på hur vissa människor använder dem  ;)

Erling.L

Citat från: PG skrivet 28 augusti 2008, 15:45:00 PM
"Slutbetalat på bussen". kontant betalning på bussar inom Göteborgs kommun upphörde 2008-08-18.

tror mer det e problem med o få batterierna o hålla o man stoppar på mer käller som ligger på konstant
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Jonas Gustafsson

GS 579 är fotad på Angeredsdepån, GS 42 i Hjällbo, Orust 70213 på Götaälvbron och Uddevalla Omnibus vid infarten till Nils Ericsonterminalen från Götaälvbron.

Men var 17 är GS 577 och GS 811 fotograferade?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Brollan

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 augusti 2008, 21:35:34 PM
GS 579 är fotad på Angeredsdepån, GS 42 i Hjällbo, Orust 70213 på Götaälvbron och Uddevalla Omnibus vid infarten till Nils Ericsonterminalen från Götaälvbron.

Men var 17 är GS 577 och GS 811 fotograferade?

//Jonas G

577 ser ut att vara tagen på infarten till Angereds centrum från Övre Storåsvägen, 811 ser ut att vara tagen vid Frihamnsmotet på viadukten.

Cyklisten

Ni har gissat rätt, synd att jag inte har några priser att dela ut :) Har tagit rätt många bilder trots vädret och Götaälvsbron är ett utmärkt plats (trots att jag har nästan blivit bestulen på väg ner). Jag tänker åka dit så snart jag har råd, dvs. när jag har hittat ett jobb.

Mattias Andersson

Citat från: Cyklisten skrivet 28 augusti 2008, 17:07:19 PM
Fanns det inte plats för en liknande biljettköpmaskin som på spårvagnarna? Eller blev det för dyrt?

Trevliga bilder!

Ang biljettmaskinen så va det största problemet att på bussarna skakar det mer än på vagnarna,så
därav inte det alternativet blev aktuellt..
Nä med den dåliga vägstandarden här är i göteborg så förstår jag verkligen resonemanget >:(

Cyklisten

OK, nu förstår jag. Men det där 100-kortet funkar perfekt för de flesta, så set skall inte vara något problem. Sen kan man ju betala med sms, men detta skulle jag inte våga göra egentligen, då sms-en kommer ibland med en viss fördröjning, plus att det kan vara svårt att hålla reda på utgifterna med en jättestor telefonräkning som följd.

Mattias Andersson

Jo en hel del använder 100 kortet.Speciellt dem som åker lite då å då bara.
Dock skall 100 korten fasas ut till nästa år,och sen skall nån ny funktion installeras i hajenmaskinen.

Dem har iof pratat om å få bort "gröna lådan" i ett par år nu,så får se om västtrafik lyckas denna gången ;D

Ang fördröjningen på sms:et så har de med å göra att man inte skall kunna köpa biljett när man stigit ombord,
och det blir kontroll.Många resenärer tar en chans och har ett färdigskrivet sms i utkorgen och skickar iväg ifall
kontrollanterna kommer ombord,fast då är det klippt.
Kontrollanterna kan även fördröja sms:et ytterligare uppemot flera minuter om dem vill.
Så kortfattat så skall biljetten vara betald INNAN påstigning :)

Cyklisten

Detta har jag inte tänkt på, i så fall är fördröjningen nödvändig. Fast jag tänkte på de fördröjningar som orsakas av nätets överbelastning. Och om man redan har skickat sms-et, men bussen blir inställd, då förlorar man en del av den betalda tiden. Allt har sina för- och nackdelar. Men finns det något bra alternativ till 100-korten? Om man bara finns där i en dag och åker mycket?

Mattias Andersson

Citat från: Cyklisten skrivet 29 augusti 2008, 16:17:40 PM
Detta har jag inte tänkt på, i så fall är fördröjningen nödvändig. Fast jag tänkte på de fördröjningar som orsakas av nätets överbelastning. Och om man redan har skickat sms-et, men bussen blir inställd, då förlorar man en del av den betalda tiden. Allt har sina för- och nackdelar. Men finns det något bra alternativ till 100-korten? Om man bara finns där i en dag och åker mycket?

Jo,för å nackdelar finns med allt..Blir turen inställd så gäller ju resegarantin,å då får man ju åka fritt en dag el vad de nu är..
Det kommer utökas med olika sorters laddningar inom kort,så de lär också komma alternativ till den skara som inte åker varje dag.
Än vet jag inte vad som händer.