Att transportera en Leyland dubbeldäckare till Uppsala

Startat av Niklas Bygdestam, 26 augusti 2008, 20:07:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Djurgårdslinjen har under några dagar behövt bussar som ersättning för spårvagnar för att det var fel på kontaktledningen. Därför användes fram till igår bland annat den fina dubbeldäckaren 4505

Den här vackra dubbeldäckaren skulle till Uppsala. Bland annat ska den på service här för underhåll hos Neoplan som brukar underhålla veteranbussar här i Uppsala. För att ta den här fina bussen till Uppsala fick jag uppdrag att ta tåget till Stockholm och hämta bussen hit till Uppsala

De här dubbeldäckarna från Leyland upplever jag som säregna. Vissa reglage sitter för mig minst sagt lite konstigt. Bland annat fick jag slå på huvudströmbrytaren genom att gå till baksätet och lossa på en sits och slå på strömmen där. Blinkersreglaget sitter på "fel" sida om ratten. Finns även andra saker som känns lite egendomligt med den här bussen. Det gällde att komma på vissa av dessa detaljer innan jag skulle köra iväg bussen

Sedan var det dags att tanka bussen. Jag blev lotsad av en funktionär från Djurgårdslinjens vagnhall. Vi åkte till en Schell-mack som ligger vid Lidingöbron. När jag var vid macken gällde det att komma på var tanklocket fanns på en sån här egendomlig buss. Givetvis hade jag kört in bussen åt fel håll och fick vända på den för att kunna tanka den

Efter att jag tankat bussen släppte jag av Djurgårdslinjens funktionär och gav mig ut på motorvägen. Bussen kommer upp i en fart på omkring 65 km/h när man har gasen i botten. Så inte är man snabb på motorvägen. Nog märktes det att man är långsam. Fort gick det inte, alla fordon körde om mig, givetvis även långtradarna. Tyvärr var det en långtradare som körde om mig på ett dumt sätt. Han pressade sig ut på vänster körfält trots att det fanns flera bilar där och körde om mig hastigt samtidigt som jag såg att han pratade i mobiltelefon. Han såg ilsken ut och tyckte säkert inte att jag hade på en motorväg att göra

Men roligt var det. Trots att bussen gick långsamt på motorvägen och att det tog tid så var det roligt. Man är inte vem som helst när man kommer med en sådan fin buss. Man är betydligt mer iögonfallande än en Starliner II. Alla som ser mig komma med denna fina buss reagerar. Man ser väldigt mäktig ut med den här dubbeldäckaren

När jag var framme i Uppsala ställde jag bara av den och nu väntar den på att komma till Neoplan för service. Men roligt var det att köra hit den :D

Kanske någon som såg mig idag? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Såg  inte  själva  transporten, men  trevligt  repotage! :) Förövrigt  är  det  väl  tre  stegs  automatlåda  på  dessa  dubbeldäckare?

/Peter

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 26 augusti 2008, 20:35:56 PM
Ingen som fick den på bild???

Den lär vara fotograferad så det räcker och blir över. Vi kör ett antal liknande körningar per år mellan Stockholm, Uppsala och Malmköping med de två dubbeldäckarna vi har (och de andra bussarna också). I lördags när jag körde 4505 på linje 7 så fotades det flitigt. 8)

Niklas, det är inte originalplaceringen av huvudströmsbrytaren. I ursprungversionen satt det på utsidan i trakten av vänster bakhjul, precis som på muséets 4525.

Leif D

Trevligt att höra att det händer saker med de gamla bussarna.
Jag har ju själv kört den andra, 4545, vid ett flertal tillfällen, såväl i Malmköping, Norrköping och Stockholm, även om det är några år sedan nu.
Transporter är ju alltid lite spännande, även om höjdproblemen blivit färre med åren.  Häftigaste körningen får nog ändå lov att bli vid Järnvägen 125 år vid Värtan, spec. som jag då var ganska färsk busskortsinnehavare.

/Leif D
;-)

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 augusti 2008, 12:00:06 PM
Kan du inte ordna en värmepistol och ta bort de fula inv nr siffrorna av fel modell och ersätta dessa med rätt siffror nästa gång du kör bussen ifråga? (4505)

Ja, det är synd att det blev så där. Kan inte förklara varför, men någon kollade väl inte riktigt vad som var rätt. Vi kommer att lösa det, men jag kan inte säga när..