Ej inväntande buss vid Kolvik (riktning från Slussen) !!

Startat av at1981, 26 augusti 2008, 19:24:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Idag när jag åkte hem så låg buss 436 (Vagn 4568) framför 474 vid Grisslinge och då ganska nära varandra men 474 var ca: 1 minut sen till Kolvik och 436 väntade inte in 474. Föraren på buss 474 hade inte ens med sig sin vagnspec och kunde då inte anropa 436 då han inte kände till omloppsnumret på den turen. Ibland brukar bussar som färdas bortom Hemmesta vägskäl ropa till 474 och fråga om denne passerat Kolvik eller ej men inte i detta fallet.

Föraren i fråga vet jag vem det var som körde 436 då jag mötte den bussen tomkörandes mot Slussen vid hemmesta C och denne har jobbat i flera år och då tycker jag man borde lärt sig att invänta 474 vid Kolvik riktning från Slussen.

436 och 474 har samma angivelsetid vid Kolvik, det vill säga 16:26.

Fråga:

När kommer anslutningar att anges även på PC?
Det kan va bra om det sker snarast möjligt ifall fler förare inte känner att ha med sig vagnspec.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

När kommer funktionen som innebär att en bussförare kan anropa alla bussar på en viss linje (dvs en annan än den egna linjen) att kopplas in? Det vore en mycket smidig funktion då man självklart inte kan hålla koll på alla andras omlopp.

at1981

Hej!

Något helt annat ...

Förare av buss 422 imorse berättade för mig att det enligt Swebus ledning inte är tillåtet att anropa flera bussar samtidigt, utan man måste kontakta en buss i taget om man t.ex. är sen till Gustavsbergs C och ska anropa anslutande bussar. Men om föraren har bråttom till Gustavsberg och är sen, då tar det ju mer tid om bussföraren måste kolla på specen (om den ej är glömd) och först anropa en buss, sedan en annan buss och kanske en tredje buss också.

Jag ser det som en fördel att göra anrop så alla bussar hör, t.ex. att den och den linjen i riktning från Slussen med passertid kl. X ska invänta 422 för att den är sen, då behöver man bara säga en sak en enda gång.

Varför är det så?
--- Om det nu mot förmodan inte är så, så borde ny information spridas ut till depåerna så förarna vet vad som verkligen gäller.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Leif D

Finns det inte trafikledning i SL-trafiken, sånt här ska inte hanteras buss till buss utan via trafikledning.
Annars märker ju ingen att det ofta störningar och missar i något läge.
Blir det ändå missar så kan ju trafikledningen snabbt kalla in ersättningstrafik eller taxi om de behövs.
;-)

Ivo

Citat från: at1981 skrivet 26 augusti 2008, 19:24:56 PM
Hej!

Idag när jag åkte hem så låg buss 436 (Vagn 4568) framför 474 vid Grisslinge och då ganska nära varandra men 474 var ca: 1 minut sen till Kolvik och 436 väntade inte in 474. Föraren på buss 474 hade inte ens med sig sin vagnspec och kunde då inte anropa 436 då han inte kände till omloppsnumret på den turen. Ibland brukar bussar som färdas bortom Hemmesta vägskäl ropa till 474 och fråga om denne passerat Kolvik eller ej men inte i detta fallet.

Föraren i fråga vet jag vem det var som körde 436 då jag mötte den bussen tomkörandes mot Slussen vid hemmesta C och denne har jobbat i flera år och då tycker jag man borde lärt sig att invänta 474 vid Kolvik riktning från Slussen.

436 och 474 har samma angivelsetid vid Kolvik, det vill säga 16:26.

Fråga:

När kommer anslutningar att anges även på PC?
Det kan va bra om det sker snarast möjligt ifall fler förare inte känner att ha med sig vagnspec.

Om du såg den andra bussens vagnsnummer, då borde ju föraren av 474 sett nummret också. I busspc kan man ju göra buss till buss anrop.  8)

Magnus_J

Citat från: Leif D skrivet 26 augusti 2008, 21:03:15 PM
Finns det inte trafikledning i SL-trafiken, sånt här ska inte hanteras buss till buss utan via trafikledning.
Annars märker ju ingen att det ofta störningar och missar i något läge.
Blir det ändå missar så kan ju trafikledningen snabbt kalla in ersättningstrafik eller taxi om de behövs.

jo fast swebus har fortfarande en trafikledning per garage.

Olle

Bör man inte ha mer än noll minuters marginal vid bussbyte ?

Karsten

Citat från: Olle skrivet 27 augusti 2008, 08:32:01 AM
Bör man inte ha mer än noll minuters marginal vid bussbyte ?

Det är en annonserad anslutning. Det kan dock vara så att anslutningen är missad på förarens spec, eller att omloppsnummer inte stämmer överrens med de verkliga. Eller så var det helt enkelt så att båda förarna missade, vilket inte är helt okej.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 26 augusti 2008, 20:29:30 PM
Förare av buss 422 imorse berättade för mig att det enligt Swebus ledning inte är tillåtet att anropa flera bussar samtidigt

Har Swebus ett annat radioreglemente än Busslink? I de norra delarna av länet anropas det ibland hej vilt mellan norrgående 676:or och anslutningsbussar som inväntar dem i Norrtälje, och som det låter på förarna löser de ofta anslutningen själva utan att behöva blanda in TL i Hornsberg. Om 676:an är mycket sen händer det t.ex att man istället möts upp och "lastar om" vid hpl Stockholmsvägen, om nu anslutningsbussen är en sådan som går söderut längs "Kustvägen", t.ex 634.

Sen bör ju självklart alla anslutningar (med den andre bussens omloppsnr) stå med på alla förarspecar, för att underlätta radiokommunikationen och säkerställa anslutningar.

at1981

Hej!

Idag 27/8 när jag åkte med 474 från Skogsbo hade föraren med sig sin vagnspec och där stod anropningsnummer till 436 men det gick inte att få kontakt från buss till buss utan föraren i 474 kunde i grevens tid få kontakt med TX som i sin tur kontaktade 436. När 474 väl var vid Kolvik var 436 nästan vid trafikljusen efter att ha lämnat hållplatsen så denne måste ha fått beskedet precis när han var på väg att åka därifrån Kolvik.

Om föraren imorgon glömmer specen har jag i alla fall memorerat anropningsnumret till anslutande 436 vid Kolvik kl. 16:26.

Fredde

Ser man att man kommer att bli sen så är det bättre att göra ett anrop till TL i god tid, alternativt direkt till bussen.

Sen finns ju den "öppna kanalen". Dock ska det inte skrikas rakt ut där om att vänta här och vänta där, eller att linje X är klart vid hållplats Y. Det är mycket irriterande, ibland även skrämmande, när någon gapar rakt ut i etern med micken halvvägs ner i halsen. Den funktionen är till för att kunna varna om det är en direkt fara för någon eller något.

Har man med förarspecen, som man ska ha, så står där omloppsnummer till anslutande bussar. Gör man allt detta till en vana så blir det inte problem.

Man får ju även ha i åtanke att det tyvärr finns förare/rattvridare som, på ren svenska, skiter i allt sånt som anslutningar etc.