Premiär tur för mig i GUB 395

Startat av Niclas Rosenius, 26 augusti 2008, 09:08:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Igår eftermiddag/kväll fick jag äntligen prova på en av våra nya korta Lion´s City.

Som man hade väntat sig var den lite nerställd på dom lägre växlarna. Den petade i 2, 3 o 4 ganska snabbt o vid ca 40 km/h hade man 4:an i men hela accelerationen gick väldigt mycket mjukt och fint och man märkte inte att bussen smög iväg upp i fart. Motorn ligger ju på 310 hk samma motor som vi har i våra ledbussar. Men när väl var uppe på 4:an så då kom hela effekten så det var lite svårt att få den att stanna vid 50 km/h här inne i stan  ;) Vid gaspådrag drog lådan upptill ca 1400 varv innan växling men vid kickdown så varvade den ut ordentligt. Gick som en gokart  ;D

Chassi och fjärdingen är gudomlig mjuk och behaglig. Den flyter över gupp och ojämnheter som dom andra nya Centroliner/Lion´s City som vi har sen tidigare från -06/-07. Det är ju som sagt samma chassi.

Bromsarna är ett kapitel för sig själv. Helt oslagbara. Lätt att hantera, från kryp körning till att när man behöver dom i en krissituation. Elektronstyrda lätta att dosera.

Sammanfattning: Den bästa stadsbuss som jag hittills kört, inte lika nervös på gasen som våra 310 hk gasbussar. Går mycket mjukare.

Nu till bilderna:

Sen en liten kvällsbild.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Att bussen sedan är väldigt snygg gör ju inte saken sämre heller :D

Trevligt föresten att se den på ändhållplatsen Säves väg i Flogsta med radhusen i bakgrunden :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Janne Rickman

Citat från: yngrot skrivet 26 augusti 2008, 11:11:13 AM
har GUB börjat med diesel igen??

Har aldrig slutat med diesel i Uppsala.
Sen finns de inte tillräckligt med biogas, så de skulle räcka till alla bussar.
Biogasanläggningen är för liten.

/Janne

Niclas Rosenius

Citat från: Janne Rickman skrivet 26 augusti 2008, 13:14:08 PM

/Janne

Dessutom har vi just fått diesel bussar både -06 o -07.

//Niclas

Björn Ax

Dumma dig. Jag vill också köra nån av dessa. Har inte fått göra det ännu. :(

Kan tänka mig att dom är sköna.

Simon A

Citat från: hamre skrivet 26 augusti 2008, 14:36:54 PM
Dumma dig. Jag vill också köra nån av dessa. Har inte fått göra det ännu. :(

Kan tänka mig att dom är sköna.
Pappa har en minst en dag i veckan på 14 ;D Men han ska vara sjukskriven för sin arm nu, så eftersom du är dagkommenderad kanske du kan lyckas få den tjänsten, 1204 ;)

//Simon

Neopland

/Janne
Varför kompletterar man inte biogasflottan med ethanolbussar?

Cityliner

jag hade nöjet att köra en av Jönköpings (Arrivas) nya Lions city ifrån Neoplan syd i Helsingborg till Neoplan i Jönköping.
Jag gillade oxå bussen väldigt mkt, även om det var lite tråkigt att köra i maxfart (85 km/tim ) i 25 mil....
väldigt gott om plats på förarplatsen trots att den hade blivit ombyggd och fått mindre utrymme till föraren.
men som sagt väldigt trevlig att köra, lätt att hantera. går väldigt mjukt och tyst..

Niklas Bygdestam

Citat från: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:29:18 PM

Det hoppas jag vi slipper, etanolbussar stinker verkligen :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:29:18 PM

För det finns ingenstans att tanka etanol för bussar här i uppsala vad jag vet.

När jag körde för swebus fick vi åka till märsta och tanka swebus etanol bussar.

yngrot

/Janne

Ok då är det samma problem som här i Borås där gasen inte alltid räcker då brukar det köra en lastbil med gas från Gbg,,,

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:31:04 PM
Det hoppas jag vi slipper, etanolbussar stinker verkligen :(

Det är dessutom dyrt att driva med etanol då de tar ca 8-9 liter per mil...