Huvudmeny

Bussar med mittmotor

Startat av Neopland, 23 augusti 2008, 23:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Neopland

Hej!

Jag undrar hur många busstillverkare som har mittmotor på sina busschassin idag? Här i Sverige så verkar ju Volvo vara ensamma om detta koncept. Konceptet är egentligen inte så dumt, de nya Volvobussarna bullrar det egentligen inte mera än ett annat chassi med bakmotor. Dessutom blir väl väghållningen bättre?

Jonas

Väghållningen kanske blir bättre, men vid halka tappar de fästet mycket tidigare än bussar med motorn monterad i bak.

Neopland

Ja men jag har sett bussar med bakmotor som spinner loss rätt friskt också vid nysnö eller bara vid halka. Nu i vintras till exempel när jag åkte med en Neoplan biogasbuss i Uppsala till ett ärende, så blev passagerarna uppmanade att gå längre bak i bussen när chauffören ville köra ut, anledningen till detta var att "vi skulle gå längre bak för att tynga ner bakarslet, jag kommer inte iväg annars." Dessa bussar har ju bakmotor men är ändå tydligen lätta "där bak"...

Jonas

Citat från: Neopland skrivet 24 augusti 2008, 01:23:08 AM
Ja men jag har sett bussar med bakmotor som spinner loss rätt friskt också vid nysnö eller bara vid halka. Nu i vintras till exempel när jag åkte med en Neoplan biogasbuss i Uppsala till ett ärende, så blev passagerarna uppmanade att gå längre bak i bussen när chauffören ville köra ut, anledningen till detta var att "vi skulle gå längre bak för att tynga ner bakarslet, jag kommer inte iväg annars." Dessa bussar har ju bakmotor men är ändå tydligen lätta "där bak"...

Humm, undrar vilken vagn det var. Annars är våra Neoplaner(speciellt gasbussarna) de bästa vi har haft vad det gäller att ta sig fram i halka, t.o.m. våra gamla 113-vagnar var sämre.

Kim

Citat från: Neopland skrivet 23 augusti 2008, 23:32:44 PM
Hej!

Jag undrar hur många busstillverkare som har mittmotor på sina busschassin idag? Här i Sverige så verkar ju Volvo vara ensamma om detta koncept. Konceptet är egentligen inte så dumt, de nya Volvobussarna bullrar det egentligen inte mera än ett annat chassi med bakmotor. Dessutom blir väl väghållningen bättre?

Volvo tager B12M modellen af programmet til næste år, og så er der slet ingen tilbage.

Peter Öden

Hej !

Ska Volvo verkligen lämna mittmotorkonceptet ?
Vad skulle vara orsaken till detta ?

Mvh Peter Ö

Johan B

Citat från: Peter Öden skrivet 24 augusti 2008, 11:02:26 AM
Hej !

Ska Volvo verkligen lämna mittmotorkonceptet ?
Vad skulle vara orsaken till detta ?

Mvh Peter Ö

En kanske inte allt för vild gissning. Det säljer för dåligt och man har redan svårt med lönsamheten som det är. Genom att begränsa antalet varianter finns pengar att spara. Utanför Norden är marknaden för mittmotorn ganska begränsad och även här tycker jag på senare år ha märkt en trend att många åkare köper B12B istället för M så någon större risk att tappa kunder tror jag inte man behöver oroa sig för, inte minst för att det inte finns någon konkurrent på markanden med mittmotorkoncept. Men om det nu stämmer är det ju lite synd ändå med en epok som går i graven (B9S räknas INTE! ;)).

yngrot

Det är väl även krav från länshuvudman på låggolv som styr över till bakmotor.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Neopland

Citat från: Z skrivet 24 augusti 2008, 01:31:43 AM
Humm, undrar vilken vagn det var. Annars är våra Neoplaner(speciellt gasbussarna) de bästa vi har haft vad det gäller att ta sig fram i halka, t.o.m. våra gamla 113-vagnar var sämre.

Svar till Z: Det var någon av de där gasbussarna med den fyrkantiga takkåpan (140-161), själv blev jag ganska förvånad att den faktiskt började spinna. När passagerarna gick längre bak så gick det i alla fall bättre, vilket måste betyda att de inte är så jättetunga bak. Däremot så minns jag att jag bytte till ledvagnen GNR 607 (GUB 266) på resecentrum och den hade bättre framkommlighet.

homer

Får jag gissa fritt tror jag inte mittmotorbussen kommer försvinna bara att b12 ´:orna kommer tas ut produktion, redan nu säljs b9b till 7700 så det är väl kanske troligt att b12:an bara ersätts av b9m som inte är lika törstig

Neopland

Tror nästan jag också. Mittmotorkonceptet är inte så dumt och de flesta bussarna för länstrafik från Volvo är just mittmotorbussar. Det är lite typiskt Volvo att ha mittmotorbussar och de skulle förlora lite av sin identitet om de lade ner konceptet, jag tycker att det är rätt konstigt att fler tillverkare inte har mittmotorbussar...  Det närmaste jag kan hitta är ju Mercedes som har frontmotor till vissa bussar (alltså inte minibussar utan vanliga fullstora) finns även en del tillverkare i östeuropa som har frontmotorchassin, dock inga andra som har mittmotor. Skulle vara modellen Ikarus 260/280 då, men de har väl Volvo chassi? Och de är dessutom en gammal konstruktion.

Neopland

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 12:38:47 PM
B9 motorn görs inte för mittmotorchassien, av kostnadsskäl vore det knappast någon vits att konstruera ytterligare en version, det är ju inte på linjetrafiksidan som B12M har någon större avsättning idag utan på turistbussmarknaden och där finns nog inga bekymmer med att styra över kunderna till bakmotor.

Jo B9S är ju en mittmotorbuss i allra högsta grad!  :) Det är den enda bussen i Sverige med mittmotor och lågt golv.  ;D

Neopland

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 12:49:34 PM
Ja ja, men nu var det inte braskaminsvarianten som debatterades utan mittmotor.

Det som Volvo introducerade iom B655/755 och via B58 och B10M nu är B12M, B9S är ingen mittmotorbuss i den bemärkelsen och man kommer knappast att saluföra chassien för turistbussar med den motorplaceringen.

B9S togs fram för att Volvo inte skulle bli totalt avhängda vad gäller ledbussar med lågentré.

Jo den har motorn mellan axlarna vid sidan om, det tycker jag är mittmotor. Den har ju drivning på mittaxeln så den borde ju ha avsevärt mycket bättre väghållning än andra ledbusschassien med motorn bak. Dessutom Låggolvsbussarna Volvo B7/B10LA har ju bakmotor och säljer bra så att Volvo inte kan sälja låggolvsledbussar med bakmotor håller jag nog inte med om. Sen har vi ju Volvo B9LA samt B12BLEA, de har ju lågentré och är ledbussar, dock inte så vanliga men ändå...

Johan B

Citat från: Neopland skrivet 24 augusti 2008, 12:58:50 PM
Jo den har motorn mellan axlarna vid sidan om, det tycker jag är mittmotor. Den har ju drivning på mittaxeln så den borde ju ha avsevärt mycket bättre väghållning än andra ledbusschassien med motorn bak. Dessutom Låggolvsbussarna Volvo B7/B10LA har ju bakmotor och säljer bra så att Volvo inte kan sälja låggolvsledbussar med bakmotor håller jag nog inte med om. Sen har vi ju Volvo B9LA samt B12BLEA, de har ju lågentré och är ledbussar, dock inte så vanliga men ändå...

B9S är inte att jämföra med en B12M med motorn placerad i centerlinjen. Visst båda driver på mittaxeln (vilket iofs är bra) med sidplaceringen får till följd att viktfördelningen blir fel vilket kan ställa till det vid start i halka. Däremot så slipper man svansviftningstendenserna som en pusher kan uppvisa. B7L(A) som ersatte B10L(A), (gasvarainten undantagen) är nedlagd sedan länge och ersatt av B9L(A) diesel och gas, båda dessa var och är låggolvschassin, inget annat. Dessa har ju hittils inte sålt i någon större utsträckning i Sverige, kunderna har valt B9S istället. B9S finns ju både som låggolv (7500) och lågentré (8500). B12BLEA är nog för dyr för att bli en succé som tätortsbuss, skulle det däremot leta sig ner en B9B i den modellen kan vi nog få se en del sådanna på vägarna.

Martin Maltkvist

Citat från: Kim skrivet 24 augusti 2008, 10:57:05 AM
Volvo tager B12M modellen af programmet til næste år, og så er der slet ingen tilbage.
Kan man framställa en godsbuss med aktersnurra?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin