Brudpar väljer att åka buss

Startat av Niklas Bygdestam, 23 augusti 2008, 20:49:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Som många vet så har vi en fin Scania CR 76 i Uppsala nämligen Uppsalabussen 212 :D

Det händer ibland att vi som kör veteranbussar här i Uppsala får köra specialturer för bröllop. Det vanliga har då varit att man då kör bröllopsgästerna medan brudparet själva åker i någon bil. Men idag var det annorlunda. Ett brudpar hade beställt två av våra bussar, dels buss nr 9000 som har sitt ursprung från Södermanland och är en Scania BF 110 med SKV-kaross. Den andra bussen var Uppsalabussen 212 som är Scania CR 76

Bussarna skulle ställas upp vid slottet och vi skulle fylla på båda bussarna. 9000 stod först och den fylldes också först av bussarna. Det visade sig att fler gäster än de hade beräknat hade egen bil så ett tag trodde alla att det räckte med 9000. Själv körde jag 212 och trodde att jag hade blivit överflödig. Då kom brudparet själva. De upptäckte att de hade möjlighet att istället för bil att få åka i en egen buss. Så de frågade mig om de kunde få åka privat buss. Jag svarade att det gick alldeles utmärkt. Den andra bussen gav sig iväg och jag väntade ett litet tag innan jag åkte iväg med brudparet dit de ville åka. Enlig seder och bruk ska brudparet anlända sist och de gjorde de. Det här brudparet tyckte att denna Scania CR 76 var bättre än limousine.

Jag måste säga att det kändes som en ära att få köra själva brudparet. Att de uppskattade detta var ännu roligare. Men visst är det originellt att ett brudpar väljer att åka i en gammal stadsbuss

Tyvärr hade jag inga risgryn att slänga på brudparet. Men bussen var i alla fall renstädad och utvändigt försedd med flaggor

Men nog borde det vara ovanligt med ett brudpar som väljer att åka med en gammal stadsbuss :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Vilken trevlig tur du fick köra..och visst valde de smart som tog den fina bussen :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas

Körde själv ett brudpar + följe med samma buss för några år sedan.  :D

Simon A

När jag var med pappa på en bröllopskörning så delade brudparet upp sig på de båda bussarna. Den ena i 6911 och den andra i 212 så visst förekommer det ;)

//Simon