Inte bara nytt hos Kristian Larsson (Bild)

Startat av Oskar A, 23 augusti 2008, 00:10:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

> Det viktigaste är väl att fordonet är säkert, propert och funktionellt?

De flesta håller nog med dig om det.

Många är nog exemplen på "bra" bussar som har fasats ut till förmån för
något äldre men betydligt sämre/kostsammare fordon bara pga åldern.

Men problemet som då uppstår är ju frågan om vem som ska sätta kraven,
vem ska göra bedömningen? Vilka kriterier skall ingå och hur ska de vägas
gentemot varandra? Genast trillar man in på subjektiva bedömningar som
inte skulle vara helt enkla att t ex reglera i avtal.

Att sätta en åldersbegränsning är ett någorlunda enkelt sätt för alla inblandade
att veta var ribban ligger. Dessutom förenklas kontrollen avsevärt ur
THM:s synvinkel. I princip kan de göra kontrollen från sina skrivbord och
jämföra mot en vagnlista (i den mån det ens förekommer någon sådan
kontroll). Rent generellt så kan man ju också utgå ifrån att nyare
bussar håller högre standard än gamla.