Inte bara nytt hos Kristian Larsson (Bild)

Startat av Oskar A, 23 augusti 2008, 00:10:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A



Denna buss togs i trafik första gången 2 januari 1991 så den blir snart myndig. ;)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Varför inte? Så länge de är i så pass bra skick att de går igenom besiktningen? Eller är det verkligen ålder som spelar så stor  roll?

yngrot

Ja för trafikhuvudmannen är det ålder som gäller oavsett om den gammla bussen är i perfekt skick.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Oskar A

Känner inte till exakt hur det är reglerat i avtalet med just Kristian Larsson men normalt går bussen mest på skolkörningar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius



   Det är inte ofta man ser till den nu förtiden om man inte åker ut till Björklingeskolan när skolbussarna kommer.

   //Niclas

yngrot

Då skulle man kunna tolka det så att bussen inte "får" användas i linjetrafik utan den skall gå på skoltur.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ivo

 :) Ser ut att vara i fint skick. Mumma som bussmicke brukar säga.  ;D

Mikael T Nilsson



Kul att deras gamla Säfflebuss fortfarande är kvar. Här är en annan gammal buss som funnits hos Kristian Larsson.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Eje L

1991 var Enköping-Bålsta trafik fortfarande ett helägt dotterbolag till UL. Nästan all trafik kördes fortfarande på de förhandlade avtalen från 1978. I samband med att EB beställde ett antal bussar erbjöds andra UL-entreprenörer att hänga på ordern med ytterligare beställningar. Vad jag minns så nyttjades detta av Kristian Larssons busstrafik, Knivstabuss, Järlåsa taxi och Sköldhs Taxi. De två senare köpte varsin 10 m B9M. KL köpte även de en B9M förutom 51:an. Det fanns även erbjudanden om att hänga på EB:s fördelaktiga avtal om dieselleveranser. Jag tror inte att någon annan nyttjade detta. Däremot sänkte de andra leverantörerna sina priser när man hörde vad UL genom sitt dotterbolag kunde erbjuda.
Eje Larsson

Mikael T Nilsson

Citat från: Eje L skrivet 23 augusti 2008, 21:48:13 PM
1991 var Enköping-Bålsta trafik fortfarande ett helägt dotterbolag till UL. Nästan all trafik kördes fortfarande på de förhandlade avtalen från 1978. I samband med att EB beställde ett antal bussar erbjöds andra UL-entreprenörer att hänga på ordern med ytterligare beställningar. Vad jag minns så nyttjades detta av Kristian Larssons busstrafik, Knivstabuss, Järlåsa taxi och Sköldhs Taxi. De två senare köpte varsin 10 m B9M. KL köpte även de en B9M förutom 51:an. Det fanns även erbjudanden om att hänga på EB:s fördelaktiga avtal om dieselleveranser. Jag tror inte att någon annan nyttjade detta. Däremot sänkte de andra leverantörerna sina priser när man hörde vad UL genom sitt dotterbolag kunde erbjuda.
Eje Larsson



Det stämmer att Järlåsa Taxi hade en Volvo B9M / Säffle. Här är en bild på denna i Uppsala. Den verkar ha gått i trafik på UL 848.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Eje L

Det stämmer. Vi kastade friskt med entreprenörernas fordon för att nyttja dem så effektivt som möjligt. Många förstärkningar på linjerna runt Uppsala kördes av småentreprenörerna fast det egentligen var SJ/SWEBUS som körde linjerna i övrigt. Järlåsa skola började 7.45 så när eleverna var framkörda dit kunde småbussarna meranvändas som förstärkning in till Uppsala där skolorna i regel började 8.30. På em hann de köra hem låg- och mellanstadiet innan de åkte in till Uppsala för att förstärka 16-vågen ut. Det här var en av poängerna med att all trafik, alltså även skolskjutsarna, planerades av UL. I vissa fall fick vi loss bussarna på em genom att taxiföretagen kunde sätta in VW-bussar eller långmercor i de lokala turerna. En annan fördel var att många elever på det här sättet slapp ett bussbyte för att komma in till stan. Motsvarande system fanns runt Enköping och Tierp.  Efter att UL köpt Enköpingsbuss 1983 fick Järlåsa Taxi f.ö. överta trafiken på dåvarande L 863 Järlåsa-Ribbingebäck-Enköping. Detta var möjligt eftersom vi drivit igenom att skolorna där började kl 9. Andra företag som nyttjades på detta sätt var Skärplingebuss, TT-buss, Hambergs i Vendel, Månkarbo taxi, Karlsson&Nordberg, Brunna Taxi, Emil Johanssons åkeri, Herbert Lind, Bröderna Högsberg (som fick överta trafiken Fjärdhundra-Enköping efter att UL köpt EB), Bröderna Larsson, Kristian Larsson, Rune Edlunds trafik, Roine Lidbäck, Jumkils buss, Trafik AB Uppsala-Skogstibble, Nolmyra taxi och Faringe Taxi. Alla företag fanns dock inte samtidigt. Rent driftmässigt var poängerna med detta att alla förare fick bättre tjänster eftersom det blev rejäla pass och att vi slapp en massa skvättar med fordon som rullade ett fåtal mil per dag. En buss i UL-trafik rullade igenomsnitt drygt 100 000 km per år i mitten på 80-talet. Detta var ungefär dubbelt mot snittet i landet. En annan konsekvens var att även smååkarna med något undantag, vågade investera i nya fordon eftersom man litade på UL.
Eje Larsson (som då var planeringsansvarig på UL)

Janne Rickman

Citat från: Eje L skrivet 23 augusti 2008, 21:48:13 PM
1991 var Enköping-Bålsta trafik fortfarande ett helägt dotterbolag till UL. Nästan all trafik kördes fortfarande på de förhandlade avtalen från 1978. I samband med att EB beställde ett antal bussar erbjöds andra UL-entreprenörer att hänga på ordern med ytterligare beställningar. Vad jag minns så nyttjades detta av Kristian Larssons busstrafik, Knivstabuss, Järlåsa taxi och Sköldhs Taxi. De två senare köpte varsin 10 m B9M. KL köpte även de en B9M förutom 51:an. Det fanns även erbjudanden om att hänga på EB:s fördelaktiga avtal om dieselleveranser. Jag tror inte att någon annan nyttjade detta. Däremot sänkte de andra leverantörerna sina priser när man hörde vad UL genom sitt dotterbolag kunde erbjuda.
Eje Larsson

Kristian Larsson har aldrig ägt en Volvo B9M med Säffle kaross.
Däremot köpte Knivsta Buss två Säffle med ca 1 års mellanrum.

/Janne

Neopland

Någon som vet hur länge denna kommer att finnas kvar hos Kristian Larsson?

Neopland

Citat från: Neopland skrivet 24 augusti 2008, 19:46:02 PM
Någon som vet hur länge denna kommer att finnas kvar hos Kristian Larsson?
Hur långt har den gått?