Boggiebuss på Djursholmslinje

Startat av Mikael T Nilsson, 22 augusti 2008, 19:07:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

En av Ljusterös boggiebussar dök idag upp på Djursholmslinje 601H. I samband med att Ljusterölinje 626 från och med hösttidtabellen fick många fler turer till Danderyds sjukhus blir det säkert många uppdrag på linjerna i Danderyd och Täby för Ljusterövagnarna.

Det var i alla fall första gången jag sett en boggievagn på 601:an. Det borde vara lite knepigt för boggievagnarna i den snäva svänägen från Danderydsvägen in på Bråvallavägen mellan hållplats Lillkalmarvägen och Altorp.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Dan Henriksson

Trevligt! 601:an är väl ingen idealisk boggibusslinje, men det går ganska bra trots allt. Har kört med H42 6220 ett flertal gånger och det knepiga stället var den lite snäva vändslingan vid Svalnäs Gästhem, där man var tvungen att backa en gång.

Frippe Fribas

Det går att beskåda boggiebussar på 601:an så gott som dagligen mån-fre för den som är hugad.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Dan Henriksson skrivet 22 augusti 2008, 23:34:20 PM
Trevligt! 601:an är väl ingen idealisk boggibusslinje, men det går ganska bra trots allt. Har kört med H42 6220 ett flertal gånger och det knepiga stället var den lite snäva vändslingan vid Svalnäs Gästhem, där man var tvungen att backa en gång.

Tack! Jag kan tänka mig att just vändningen vid Svalnäs gästhem kräver en backning.

Jag minns att H42 6220 kom till Täby från Kallhäll ca 1996-97. Den användes en del på dåvarande linje 683 Danderyds sjukhus-Jakobsberg. I övrigt såg jag den inte så mycket på Täbylinjer. Senare flyttades den till Norrtälje där den var lämpad för ett flertal linjer.
Under Kallhälltiden trafikerade 6220 främst direktbusslinjerna 546 och 559.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 augusti 2008, 06:53:39 AM
Det går att beskåda boggiebussar på 601:an så gott som dagligen mån-fre för den som är hugad.
//Fredrik

Just denna tur var 7:09-turen från Danderyds sjukhus, så bussen borde ha gått som 5:30-turen från Linanäs/Ljusterö som 626 med ankomsttid 7:00 till Danderyds sjukhus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.