Två gröna, en gul och en färgglad.

Startat av Kristian, 20 augusti 2008, 23:21:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

En grön vid Groaplan, Gamla Uppsala.

En annan grön...

...en gul...

...och en färgglad på Uppsalas busstation.

Samtliga tagna idag. :)

bastuper

Färgglad kan jag inte hålla med om, men färger var det  ;)

Kristian

Citat från: bastuper skrivet 20 augusti 2008, 23:36:32 PM
Färgglad kan jag inte hålla med om, men färger var det  ;)
Det räcker för mig. ;) Jag gillar den färgsättningen.

Svemicke

Samma färgsättning som Skånetrafiken ju. Gult på region och grönt i stan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Neopland

Scania CN113-ledbussen på linjen 111 är klart den bästa bussmodellen Uppsala har haft. De korta versionerna var ju de vanligaste bussarna under 90-talet åtminstone vad jag minns. Det kommer onekligen bli tomt nu när samtliga försvinner i framtiden. :'( De är inte i bästa skicket men de har ändå slitit på bra under sina år här i stan...  :) Omnicity är också en bra buss, dock lite plastig inredning, fast den kommer aldrig kunna mäta sig med Scana CN113, skulle vara tillgängligheten med det låga golvet kanske...  :-\

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 21 augusti 2008, 03:26:01 AM
Samma färgsättning som Skånetrafiken ju. Gult på region och grönt i stan.

Ja det är tyvärr lite för likt. Fast UL-gult är ljusare än Skånegult :-\

Uppsalgrönt har egentligen inte alls så stora likheter med Skånegrönt. Det är ändå helt olika varianter av grönt och kan inte förväxlas. Och titta på MAN-bussarna. I Uppsala har man ett svart fält i fronten som inte finns i Skåne. Dessutom är Uppsalagrönt inte än stadstrafiksfärg för länet som Skånegrönt är. I Enköping som också ligger i Uppsala län är bussarna blå-gula. Man har i Uppsala län inte någon stadstrafiksfärg som man har i Skåne

Skulle man ta ner en grön MAN-buss från Uppsala och köra med den i någon stad i Skåne skulle den se så pass annorlunda ut mot skånska gröna MAN-bussar att det blir väldigt iögonfallande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Neopland

Förmodligen... skånegrön är förövrigt en mörkare grönfärg.

Simon A

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 12:42:29 PM
Scania CN113-ledbussen på linjen 111 är klart den bästa bussmodellen Uppsala har haft. De korta versionerna var ju de vanligaste bussarna under 90-talet åtminstone vad jag minns. Det kommer onekligen bli tomt nu när samtliga försvinner i framtiden. :'( De är inte i bästa skicket men de har ändå slitit på bra under sina år här i stan...  :) Omnicity är också en bra buss, dock lite plastig inredning, fast den kommer aldrig kunna mäta sig med Scana CN113, skulle vara tillgängligheten med det låga golvet kanske...  :-\
Åkte 629 idag tre gånger om jag inte minns galet och det var inte särskillt kul alls. Den bussen är relativt snabb framåt men har börjat skaka lite mest hela tiden. Blir lite ryckig i gången och nyper/rycker till rätt hårt vid minsta inbromsning, även om föraren bromsar mjukt. Dessutom tar ledbromsen på tok för hårt på den, svänger nog inte fortare än i 10km/h och det tar tid innan den släpper efter med. Men dessa bussar gick otroligt bra när de var i form.

//Simon

Neopland

Ja jo de är rätt slitna faktiskt. Nu vet jag inte vilken buss som har registreringsnumret LOE186, tror det är 632, hursomhelst åkte jag den till Storvreta här om dagen, den skakade ju så att man skulle kunna tro att den skulle falla i bitar när den kommit ut på landsvägen. Inne i stan skakade det inte så mycket. Fast dessa bussar sjunger nog på sista versen och kommer nog att försvinna till sommaren nästa år. Det känns faktiskt lite sorgligt, då går en epok i graven i Uppsala när de sista Scania CN113-bussarna för titabelllagd trafik försvinner. Vet inte hur det är med 548, men den ser man ju nästan aldrig i trafik numera.

Jonas

LOE186 är 631.
548 är numera ombyggd till övningsbuss med dubbelkommando och används i vår förarutbildning.

Neopland

Jag minns när jag gick i 7:an i grundskolan, då var det många bussar som var Scania CN113, det var inte så länge sen, typ 7 år sedan. Både långa och korta exemplar. Även Volvo B10M Säffle med plant golv längst bak var rätt vanligt.