Huvudmeny

GUB 295 (Bild)

Startat av Oskar A, 20 augusti 2008, 23:07:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Neopland

Vid nästa års leveranser, kommer man fortsätta köpa in Lion's City eller kommer man att köpa in Neoplan Centroliner som på 2006 års leverans? Personligen gillar jag Lion's City bättre, dieselversionerna går både mjukare och bullrar mindre samt är piggare än de dieseldrivna Neoplan Centroliner.

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 20 augusti 2008, 23:07:13 PM

Tyvärr tog man under sommaren tid på sig att få dit Uppsalabuss-loggorna på de nya MAN-bussarna av årets leverans. Men nu verkar alla sitta på plats. De har satt dit de trevliga loggorna i efterhand :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 12:47:43 PM
Vid nästa års leveranser, kommer man fortsätta köpa in Lion's City eller kommer man att köpa in Neoplan Centroliner som på 2006 års leverans? Personligen gillar jag Lion's City bättre, dieselversionerna går både mjukare och bullrar mindre samt är piggare än de dieseldrivna Neoplan Centroliner.

För det första så kommer det att bli Lion´s City i nästa leverans.

För det andra så är våra Neoplan N4516/4521 Centroliner och Lion´s City byggda på samma typ av chassi så där är det inte nån skillnad dessutom är dom byggda på samma fabrik i Polen förutom våra 101-104 Neoplan Biogasled som är byggda i Salzgitter.

Att våra 386-393 Neoplan Centroliner är slöare beror att det sitter det en 260 hk motor och i Lion´s City både gas och diesle en 310 hk motor. Det är samma typ av växellådor i båda modellerna också.

//Niclas

Neopland

Så Uppsala kommer alltså inte att importera flera Neoplan Centroliner?

Niclas Rosenius

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:24:34 PM
Så Uppsala kommer alltså inte att importera flera Neoplan Centroliner?

Vi importerar inga Neoplan och har aldrig gjort det förut heller. Vi köper från den Svenska försäljaren Svenska Neoplan.

Och eftersom det inte är nåt skillnad på Centroliner och Lion´s City under skalet och invändigt för utom front och bak så spelardet ingen roll om det är Neoplan eller MAN vi köper eftersom det är samma buss i grund och botten men olika varumärken.

Detta har jag klargjort i tidigare trådar när det gäller dessa bussmodeller.

//Niclas

Neopland

Jag menade köper in, skrev fel. Nej men då måste det ju vara en skillnad, eftersom man har gått från att "köpa in" Neoplan i stor omfattning till övergå till MAN, är det olika inköpspriser eller? Har förövrigt inte hittat någon sådan tråd.

yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 13:29:27 PM
   Vi importerar inga Neoplan och har aldrig gjort det förut heller. Vi köper från den Svenska försäljaren Svenska Neoplan.

Och eftersom det inte är nåt skillnad på Centroliner och Lion´s City under skalet och invändigt för utom front och bak så spelardet ingen roll om det är Neoplan eller MAN vi köper eftersom det är samma buss i grund och botten men olika varumärken.

Detta har jag klargjort i tidigare trådar när det gäller dessa bussmodeller.

//Niclas

Var det inte meningen att det bara skulle bli en modell Neoplan som stadsbuss och MAN som långfärd turist??  eller tvärtom?? minnet hmm...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Neopland

Troligtvis tvärtom, för man fortsätter att "köpa in" Neoplan som turistbuss. Fast man har tydligen, om man nu skall gå på vad Niclas försöker säga övergått helt till MAN i stadstrafiken, eller?

yngrot

MAN är det väl på stadsbuss alla nya verkar ju vara MAN. SWEBUS EXPRESS har ju MAN Regio så på turist finns väl både och...

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Neopland

Swebus är inte samma bolag som GUB, på GUB köper man in Neoplan som turistbuss.

Oskar A

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:34:53 PM
Jag menade köper in, skrev fel. Nej men då måste det ju vara en skillnad, eftersom man har gått från att "köpa in" Neoplan i stor omfattning till övergå till MAN, är det olika inköpspriser eller? Har förövrigt inte hittat någon sådan tråd.

Har säkert varit uppe fler gånger men nedan har jag länkat till en gammal tråd angående skillnaden mellan MAN:s och Neoplans stadsbussar.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2396.msg16053#msg16053
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:45:12 PM
Var det inte meningen att det bara skulle bli en modell Neoplan som stadsbuss och MAN som långfärd turist??  eller tvärtom?? minnet hmm...

Det skulle bli så att MAN skulle satsa på stad- o linjebuss segmentet och Neoplan skulle satsa på turistbussar. Och nu ikväll fick jag reda på att man troligtvis kommer att sluta att tillverka Centroliner och även Trendliner så att Neoplan kommer i fortsättningen att bygga följande modeller: Tourliner, Cityliner, Starliner och Skyliner.

Citat från: yngrot skrivet 21 augusti 2008, 13:57:00 PM
MAN är det väl på stadsbuss alla nya verkar ju vara MAN. SWEBUS EXPRESS har ju MAN Regio så på turist finns väl både och...

Dom MAN som SB Express har är Lion´s Top Coach när det gäller dom äldre och från o med 67-serien heter den Lion´s Coach L.

Lion´s Regio är likvärdig med Neoplans Trendliner som byggs på samma chassityp.

//Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Oskar A skrivet 21 augusti 2008, 18:32:18 PM
Har säkert varit uppe fler gånger men nedan har jag länkat till en gammal tråd angående skillnaden mellan MAN:s och Neoplans stadsbussar.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2396.msg16053#msg16053

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 13:34:53 PM

Det var ju det jag sa.

//Niclas

yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2008, 19:44:16 PM
    Det skulle bli så att MAN skulle satsa på stad- o linjebuss segmentet och Neoplan skulle satsa på turistbussar. Och nu ikväll fick jag reda på att man troligtvis kommer att sluta att tillverka Centroliner och även Trendliner så att Neoplan kommer i fortsättningen att bygga följande modeller: Tourliner, Cityliner, Starliner och Skyliner.

Dom MAN som SB Express har är Lion´s Top Coach när det gäller dom äldre och från o med 67-serien heter den Lion´s Coach L.

Lion´s Regio är likvärdig med Neoplans Trendliner som byggs på samma chassityp.

//Niclas

Jag tackar för ditt svar... du har ju mer koll på det än nån annan här tror jag  ;)