Borås Lokaltrafiks nya i trafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 augusti 2008, 19:14:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Björn Ax skrivet 10 januari 2009, 13:55:56 PM
Det beror på vilka funktioner den som köpt bussen beställt. Finns som att man kan bara välja den växlar själv eller att man har knappar på sidan så man kan växla själv.
I BL:s fall är den manuella växlingsfunktionen borttagen. Allt man kan påverka själv är att frysa en specifik växel.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Krille

Citat från: Svemicke skrivet 10 januari 2009, 14:42:12 PM
I BL:s fall är den manuella växlingsfunktionen borttagen. Allt man kan påverka själv är att frysa en specifik växel.

Varför i hela friden köpa en I-shift om man kopplar bort den manuella funktionen?
Skulle det vara bättre än en vanlig helautomat på något sätt?`

/K

Björn Ax

Citat från: Krille skrivet 10 januari 2009, 16:30:06 PM
Varför i hela friden köpa en I-shift om man kopplar bort den manuella funktionen?
Skulle det vara bättre än en vanlig helautomat på något sätt?`

/K

Swebus hade inte heller valt till den "manuella" funktionen.
I-shift e väl en automat kopplad till en manuell låda eller tar jag fel?

Var en väldig fördröjning mellan växlarna på swebus bussar iaf. Kändes som det var en människa som satt i motorn och växlade. :P

Svemicke

Citat från: Krille skrivet 10 januari 2009, 16:30:06 PM
Varför i hela friden köpa en I-shift om man kopplar bort den manuella funktionen?
Skulle det vara bättre än en vanlig helautomat på något sätt?`

/K
Vad jag fått höra av en representant från Volvo då jag var på bussmässan så tillverkar inte Volvo längre bussar med helautomatisk växellåda, vilket i så fall är synd för om I-shift tycker jag inte.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2009, 12:24:33 PM
Fler växelsteg påstås ge lägre bränsleförbrukning
Det, ur förarsynpunkt, är helt ointressant. Jag vet flertalet kollegor på BL som tycker de två bussarna (228 och 229) är obehagliga att köra eftersom man inte kan dra på med dem och komma iväg snabbt. Dessutom är det en väldigt ryckig och obekväm gång, vilket även påverkar passagerarna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 12 januari 2009, 21:44:08 PM
Det, ur förarsynpunkt, är helt ointressant. Jag vet flertalet kollegor på BL som tycker de två bussarna (228 och 229) är obehagliga att köra eftersom man inte kan dra på med dem och komma iväg snabbt. Dessutom är det en väldigt ryckig och obekväm gång, vilket även påverkar passagerarna.

Faller även möjligheten att med en knapp bakom spaken välja economy- eller performance-läge bort när man specar utan manuellfunktionen? Annars kan ett tryck på den rekommenderas om man tycker accet är dåligt. Sen beror det ju också på vad för programmvara BL valt. Bränsleekonomin tycker jag inte är ointressant ur förarsynpunkt. All kostnad man kan spara där kan företaget lägga på annat såsom fordonsunderhåll och personalvård. För att inte tala om miljövinster som borde ligga i allas intresse. Sen kan man vad jag vet fortfarande beställa automater, iaf har GS det i alla sina B12 och till B7 och B9 finns inte ens I-Shift.