Fd. GUB 361 numer GS 2 bild [Bild]

Startat av Nupski, 20 augusti 2008, 02:20:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



Idag fick man skaka runt med GS 2 i några timmar. Få människor upskattar nog de här Skrammeloplanerna men jag tillhör inte dem längre i vart fall, jag tycker om dem mer och mer  ;D. 5-stegad automat i en buss som rimligtvis inte behöver det den kastar i femman i 65, nivåreglering som gör att du måste styra emot på rakväg enbart för att vägen lutar lite, all form av materia i bussen är i upplösningstillstånd så fort du råkar viska potthål sen lukten av gammal mercedes diesel det finns bara ett ord för det Neoplan bussarnas motsvarighet till bilarnas Citroën.

Niclas Rosenius



  Detta du beskriver känns verkligen igen  ;)

  Våra 382-385 är ungefär lika fast i 12 meter version och stående motor på vänster sida.

  //Niclas

yngrot

Låter som en tråkig buss att köra.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 20 augusti 2008, 10:49:30 AM
Låter som en tråkig buss att köra.. :P

Ja nästan alla neoplan är tråkiga att köra.

Kör den på nivåregleringen gäller det att hålla i ratten och styra mot annars ligger man i diket. Så varje dag är en utmaning. :P

Oskar A

Trevligt! Lyckades själv få den på bild i fredags.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Neopland

Dessa bussar har i 12 metersversionerna eller längre motorn längsmonterad på vänster sida. Såg en ledbuss Neoplan N4421 på London Stansted airport nu i sommras. Den hade dörr konfigurationen 2-2+2-2 alltså har den den bakersta dörren där motorn skall vara. Då borde väl dessa också ha motorn på höger sida längst bak för länder med vänstertrafik? Såvida motorn inte är tvärställ på dessa... Högerstyrda Mercedes Citaro har dock samma motorplacering som de vänsterstyrda varianterna och kan därmed inte ha en dörr bakom bakaxeln på den engelska marknaden (åkte med några ledbussar i London).