Buss i Äppelgriget

Startat av Zella, 18 augusti 2008, 15:11:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Alla vår folkkära Hasse Alfredsson ta bussen i filmen Äppelkriget... 9 Näset... tros nog inte vara i Gbg... Näset finns säkert på fler platser i landet... eller så är det en filmlinje som inte finns eller ha funnits :)

NHK

Jag tycker såväl linje som buss ser ut som Lidingö

Björn Forslund

Ser ut som Lidingös gamla turistvagn som behöll ratten på höger sida efter Dagen H? Ingen regskylt på bussen?
Bör alltså vara en Scania BF73 med Hägglunds kaross från -58, senare övertagen av SL med litt H79 nr 7738.

Zella

Ahh se man på... jag anade lite att det var där runt sthlm's omr  8)

Max W

Det fanns förr en linje 9 ute på Lidingö som bara gick "ute på ön" (dvs inte till Ropsten.)
Om jag inte minns helt fel gick ena destinationen för den linjen just Näset. Rätta mig gärna om jag minns fel

Ulf Berlin

Citat från: Max W skrivet 18 augusti 2008, 17:09:49 PM
Det fanns förr en linje 9 ute på Lidingö som bara gick "ute på ön" (dvs inte till Ropsten.)
Om jag inte minns helt fel gick ena destinationen för den linjen just Näset. Rätta mig gärna om jag minns fel

Hej Max.
Det är helt riktigt att linje 9(209)endasr gick mellan Näset-Larsberg och inte till Ropsten.
Även linje 10(210)gick endast på ö`n mellan Larsberg-Rudboda.
Dessa slogs ju senare ihop med linjen Ropsten-Näset(=8,208)till 203(från Ropsten)/213(till Ropsten)
och som numera är delade igen till 203 som går Ropsten-Näset-Larsberg
och linje 233 som går som f d 10,210./Ulf

Björn Forslund

Hej

Jo, det stämmer! Linje 9 gick mellan Näset och Larsberg. Troligen har väl filmbolaget hyrt in bussen för scenen, och man har låtit befintlig dest stå kvar? Annars verkar det som om vagnen användes som skolbuss av den  skylten att döma.

Ulf Berlin

Hasse(och även Tage)bodde länge i villaområdet Killinge i Käppala på Lidingö.
Det kanske har inspirerat dom(och den som hade hand om rekvisitan)./Ulf

Björn Forslund

Ja, filmen utspelade sig i Skåne, men troligen togs en del scener på hemmaplan. Det är mycket möjligt att man ringde garaget och bad dem komma med någon gammal buss som kunde tänkas rulla i lantlig miljö. Men var är regskylten? Plockade man bort B-skylten (det här var 1971) för att ingen skulle uppmärksamma falsariet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 augusti 2008, 21:30:09 PM
Ja, filmen utspelade sig i Skåne, men troligen togs en del scener på hemmaplan. Det är mycket möjligt att man ringde garaget och bad dem komma med någon gammal buss som kunde tänkas rulla i lantlig miljö. Men var är regskylten? Plockade man bort B-skylten (det här var 1971) för att ingen skulle uppmärksamma falsariet?

Jag läste om filminspelningen och en del scener visade sig bli felaktiga av tekniska skäl och spelades in på Lidingö i stället. Bland annat spelar Lidingö kyrka rollen av Glimmingehus (som väl heter något annat i filmen). Så det är alltså mycket möjligt att busscenen hörde till dessa som fick tas om senare.
Sådana här "falsarier" är för övrigt snarare mer regel än undantag i film. Åsa-Nisse är t ex till största delen inspelad i Roslagen och man kan också i filmerna se typiska roslagsbanetåg eller bussar märkta Stockholms Läns Omnibus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det här kommer mig att tänka på ett par filmer med bussar.
Det gjordes en TV-film om militärkuppen i Chile, där den då unga skådespelerskan Lil Terselius medverkade.
En buss användes för att transportera politiska motståndare till någon tortyrcentral. Bussen var antingen BSS12 eller 13 försedd med något som skulle föreställa chilenska plåtar...

En annan film där det var nära att Svof:s Capitol skulle varit med var Lars von Triers "Dancer in the dark". Man ville ha en typisk US-buss som i en scen skulle stanna vid en hållplats och plocka upp huvudrollsinnehavaren Björk. Inspelningen skulle ske i Trollhättan, och efter en del diskussioner om transport av bussen och problem i samband med detta (vi ville att vår förare skulle finnas på plats under inspelningen) så strök man tyvärr scenen. Vi fick nöja oss med uppmålade My och T44-dieslar. Suddiga skymtar av dessa iallafall..

Peter Rost

I  Kjell  Sundvalls  TV-film "Oldsmobile"  från  1982, medverkar  en  H32 Büssing (4144), samt  skådespelerskan  Sif Ruud.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 augusti 2008, 23:30:57 PM
En annan film där det var nära att Svof:s Capitol skulle varit med var Lars von Triers "Dancer in the dark". Man ville ha en typisk US-buss som i en scen skulle stanna vid en hållplats och plocka upp huvudrollsinnehavaren Björk. Inspelningen skulle ske i Trollhättan, och efter en del diskussioner om transport av bussen och problem i samband med detta (vi ville att vår förare skulle finnas på plats under inspelningen) så strök man tyvärr scenen. Vi fick nöja oss med uppmålade My och T44-dieslar. Suddiga skymtar av dessa iallafall..

Magnus Knutsson var med vid inspelningen av Dancer in the dark med en av sina bussar. Jag kommer inte ihåg nu om den blev helt bortklippt eller om den skymtade till någon sekund. Han var också med vid inspelningen av "Heja kungen" med en helt autentisk buss. Men filmfolket tyckte att bussen såg för gammal ut för att passa in i tiden så de ersatte den med en annan - ännu äldre buss och helt fel i sammanhanget.
I TV-serien Jane Horney, där handlingen tilldrog sig under andra världskriget, kan man se Erma-Resors fd Scania CF i bakgrunden i ett par scener som dessutom skulle tilldra sig i England. I samband med en annan filminspelning i tågmiljö (jag höll på med sådant i ett par år) träffade jag producenten och påpekade detta. Han berättade då att han själv varit mycket tveksam men ägaren (Erma-Resor hade då sålt den) hävdade bestämt att den var från 1930-talet.
Finns mycket sådant om man sitter och granskar detaljer i gamla filmer. Och även nya. Sedan kan man ju som i Peter Dalles film Skenbart kalla det hela en saga, så slipper man att bli anklagad för anakronismer. Något snälltåg draget av ånglok Stockholm-Berlin lär knappast ha funnits hösten 1945.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det värsta jag sett i fråga om att använda fel fordon tidsmässigt är nog filmen "Styrka 10 från Navarone" som handlar om en grupp kommandosoldater under andra världskriget, i Jugoslavien.
I en scen får man se dem åka i en godsvagn. Såg trovärdigt ut till man fick se en scen utifrån. Tåget drogs av en orangeröd jugoslavisk Rb-klon från 60-talet!

Vad gäller "Dancer in the dark" syntes ingen buss. Det var helt enkelt så att när von Trier inte fick "rätt" sorts buss ströks det hela! De hade väl bränt en stor del av pengarna för rekvisita på just ommålningen av loken, som gjordes mycket noggrant!
Vi ville ha ner Capitolen på maskintrailer då det skulle bli lite väl segt att köra ner den till Trollhättan i 60 knyck. Totalpriset för det hela gjorde väl att de backade trots att de var mycket nöjda med bussens "US-stuk".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2008, 09:42:00 AM
Det värsta jag sett i fråga om att använda fel fordon tidsmässigt är nog filmen "Styrka 10 från Navarone" som handlar om en grupp kommandosoldater under andra världskriget, i Jugoslavien.
I en scen får man se dem åka i en godsvagn. Såg trovärdigt ut till man fick se en scen utifrån. Tåget drogs av en orangeröd jugoslavisk Rb-klon från 60-talet!

Vad gäller "Dancer in the dark" syntes ingen buss. Det var helt enkelt så att när von Trier inte fick "rätt" sorts buss ströks det hela! De hade väl bränt en stor del av pengarna för rekvisita på just ommålningen av loken, som gjordes mycket noggrant!

Fast Magnus var med vid inspelningarna så bussen ströks alltså efter det inspelningen var gjord. von Trier borde väl redan innan ha märkt att det var "fel" buss. Jag vill minnas att det var fd SJ 0408 Scania-Vabis BF76 SKV.
De två loken som målades av Tågab för filmen torde väl bara ha varit en spott i havet i den totala budgeten. Dessutom har väl budget haft underordnad betydelse i von Triers filmer. Omlackeringen lär ha stannat under 100 000 kronor för båda. Ett av dem var avsett som reserv och det var således bara ett som sågs i filmen. Inte heller detta spelade någon större roll i filmen.