Fler bussar i Pärlrallyt [ 5 bilder ]

Startat av Jeppe Hagelbäck, 17 augusti 2008, 22:09:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck


Fd. SJ 1283.


En buss full med Buss Snackare? Fd. SJ 0616.


Samma buss som Möller hittade från sin bro.


Även denna körde E6:an förbi Möller.


En Linjebussmärkt Volvo Express. Har den ett förflutet hos LB, eller är det bara fejk?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 augusti 2008, 22:09:42 PM

En Boråsare, fd. SJ 1283.


Du förväxlar nog med SJ 850, som man med fog kan kalla boråsare. 1283 har vad jag vet aldrig bott i Borås. Den stod många år i Sollebrunn men finns nu i Uddevalla. Det är för övrigt Säffles (alltså Höglunds) första bygge i lättmetall.
Men det var trevliga bilder och kul att se för mig som missade årets Pärlrally.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bastuper

Vad är skillnaden mellan den och den här?




Björn Forslund

Enda likheten är att den har samma färg och har ägts av SJ. Annars finns inga gemensamma nämnare förutom att båda är bussar.

Pickos

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 augusti 2008, 22:09:42 PM

En Linjebussmärkt Volvo Express. Har den ett förflutet hos LB, eller är det bara fejk?

En f.d. Buss-snackare bakom ratten om jag inte har fel.
Har ställt frågan till honom på ett annat forum.

Tack för snygga bilder, Jeppe!
1:a Korinthierbrevet 10:15

S Svensson

#6
Citat från: bastuper skrivet 18 augusti 2008, 15:52:04 PM
Vad är skillnaden mellan den och den här?





DRX795 /(X3794) tillhör Järnvägsmuseum (dvs Banverket) Sv Staten.
Var denna med i rallyt ?

Man kan på goda grunder påstå att karossen som efterfrågas konstruerades av SJ. En upphovsman påstås Erik Nothin vara (han med boken Vagnlära).
Karossen tillverkades av flera tillverkare och hade stort genomslag när den kom.
1936 är året efter 1935,året som SJ tog över busslinjer utmed Västkustbanan. Kullens busstrafik,TH Nilsson i Gullbrandstorp med ny verkstad granne med jv stn i Gullbrandstorp.Även Lindgrens busstrafik i Onsala räknas till dessa. Dessutom tog SJ över busstrafik från Sjölund i Kramfors. Åren är kring 1935-36. Nya standardbussar behövdes. Åren 1935 kan också ses som ganska centrala i bussmodellsammanhang. Tidigare hade bussar varit små och korta och ofta tillverkade i USA eller tillverkade på licens från USA. GM bussar såldes bl a i Västsverige av en av de 4 bröderna Utter. Bussar av märke International såldes i bl a Borås och var ofta byggda med karosser i E-län. Dvs troligen av ASJ eller någon annan där.
mvh SSn

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 augusti 2008, 15:21:08 PM
DRX795 /(X3794) tillhör Järnvägsmuseum (dvs Banverktet) Sv Staten.
Var denna med i rallyt ?


Den här bussen finns hos Primus Motor i Örnsköldsvik, som om jag förstått rätt är fodervärd för den. Det är väl sällan den går några länge sträckor men den var med vid järnvägens 150-årsjubileum i Gävle 2006. Den var inte med i Pärlrallyt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2008, 23:18:45 PM
Du förväxlar nog med SJ 850, som man med fog kan kalla boråsare. 1283 har vad jag vet aldrig bott i Borås. Den stod många år i Sollebrunn men finns nu i Uddevalla. Det är för övrigt Säffles (alltså Höglunds) första bygge i lättmetall.
Men det var trevliga bilder och kul att se för mig som missade årets Pärlrally.

Tack!
(Har redigerat texten nu)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Pickos skrivet 19 augusti 2008, 00:43:14 AM
En f.d. Buss-snackare bakom ratten om jag inte har fel.
Har ställt frågan till honom på ett annat forum.

Tack för snygga bilder, Jeppe!

Väntar med spänning på svaret :)

Pickos

1:a Korinthierbrevet 10:15