Huvudmeny

Ang lokaltrafiken Umeå

Startat av bastuper, 16 augusti 2008, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Visst har dom bytt "uppdragstagare" eller vad det kallas?

Som jag får höra av en "forumutomstående" Umeåbo så har veolia kört tidigare?

Nu är det Swebus som kör?

Dom ska även få hem ett antal, d.v.s. 17 nya bussar i januari 2009.

Hur ligger det till?

Hur många bussar kan det finnas inom lokaltrafiken i Umeå?

Jag lade ut en annons på Blocket "lägenhet önskas snarast" eller liknande, ikväll får jag besked om ett rum i centurm alldeles intill E4bron så nu blir det att fota Umeåbussarna - ser fram emot att åka "dragspelsbussarna" också.

bussgrabben

Ersa

Fram till 15 juni 2006: Polarbuss
16 juni 2006 - 15 juni 2008: Connex/Veolia
Fr.o.m. 15 juni 2008: Swebus

bjalle

Citat från: bastuper skrivet 16 augusti 2008, 12:47:17 PM
Visst har dom bytt "uppdragstagare" eller vad det kallas?

Entreprenör

bastuper

Här kommer en lite värre fråga då, hur mång aolika vagnar har ni där uppe?

Övik har kanske20-30 vagnar, kanske under 20, kanske 7 olika sorter säkert, men i Umeå kan ja tänka mig att ni har väldigt blandat, både led och vanliga men även korta modeller har jag sett där.

PS: Tisdagkväll kanske ja kommer med ett bildsvep  ;D

Karsten

Citat från: bastuper skrivet 16 augusti 2008, 23:19:53 PM

Övik har kanske20-30 vagnar, kanske under 20, kanske 7 olika sorter säkert, men i Umeå kan ja tänka mig att ni har väldigt blandat, både led och vanliga men även korta modeller har jag sett där.

Om du använder sökfunktionen så lär du hitta mycket om just detta. Umeå och deras vagnpark har diskuterats flitigt de senaste veckorna. Bl.a. har hela Swebus vagnpark i Umeå i stort sett redovisats in i minsta detalj.

bastuper

Jo en massa bilder har jag sett och jag har själv erfarenhet vilket jag kommer att få mer av nu på tisdag.

Jacob med C

På Öviks stan så finns nog närmare 16 - 18 än 20 - 30 bussar.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Kort sagt finns det tre olika typer:
12-meters 2-axliga kortvagnar. Scania/Volvo/Solaris. Både låggolv & lågentré.
15-meters 3-axliga boogievagnar. Volvo. Lågentré.
18-meters ledvagnar. Scania/Volvo/Solaris/. Bara låggolv idag, men de 17 nya Volvo kommer att vara lågentré.

bussgrabben

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2008, 00:59:13 AM
18-meters ledvagnar. Scania/Volvo/Solaris/. Bara låggolv idag, men de 17 nya Volvo kommer att vara lågentré.

Ikväll såg jag även en Mercedes ute på linje 1. Hoppas att man får provåka innan det är för sent.

bastuper

Tack versipeder, dte var dte där jag hade hoppats på.

Nån som vet om det finns linjedragning att ta del av på nätet då det gäller Umeå?

Ersa

http://www.tabussen.nu/default.asp?ML=8361

Men alla linjer finns inte här. De som inte körs under sommaren (72, 74 m.fl) dyker inte upp förrän imorgon måndag (får man hoppas).
Detta gäller även linjekartan. Av någon okänd bakvänd anledning är dock 4:an med på kartan trots att den inte heller körs under sommaren.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 17 augusti 2008, 02:06:48 AM
Ikväll såg jag även en Mercedes ute på linje 1. Hoppas att man får provåka innan det är för sent.

Ja just, de båda lånebussarna. Jag försökte nog hålla vikariemärkena utanför min lilla sammanfattning. :)