Huvudmeny

Ny bokbuss i Umeå

Startat av Stefan Lindström, 15 augusti 2008, 22:55:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindström

I måndags anlände den nya bokbussen till garaget i Umeå stadsbibliotek. Eftersom stadsbiblioteket är min arbetsplats och jag under en längre tid varit läsare här på Bussnack, kände jag att detta är en möjlighet för mig att kunna bidra med något. Jag hoppas att det finns intresse även för såna här mindre vanliga fordon.

Under veckan som gått har bussen stått inne i garaget och fyllts med böcker och utrustning. Bussen har onekligen fått ett ganska ovanligt utseende! Utformingen har gjorts i samarbete med designhögskolan vid Umeå universitet.

Bokbussen försörjer byar och byaskolor utanför centralorten. Det får plats ungefär 3000 böcker i bussen, men man fyller givetvis på med mer inför varje tur från magasiet som finns i stadsbibliotekets lokaler. Man gör cirka 100.000 utlån per år.

Chassi: Scania K340
Kaross: Helmark Carosseri AB, Markaryd.
Utsidans formgivning: Martin Willers design, Umeå.



Exteriörbild. Dörren hade ännu inte folierats vid fototillfället. Likaså saknas huvudet på flickan som rider på katten, men det är nu på plats.


Höger sida enligt designskiss


Vänster sida engligt designskiss.


Planritning


Parkerad vid lastkajen


Rampen används vid i- och urlastning på biblioteket. Annars är det trappor eller rullstolshiss som gäller. En låggolvslösning hade gjort det i princip omöjligt att inreda bussen.


Interiörbild. Lådorna och backarna på golvet finns normalt inte i bussen utan härrör från inflyttningsarbetet. Taket mellan lysrören är utfört i ett material som släpper igenom dagsljus. Träbågarna är enbart dekorativa.


Baksidan. På väg till sagoslottet...


Detalj.


Förarplats. För att underlätta backning har bussen backkamera. Notera att även denna buss är utrustad med apa (skymtar till höger).


Motorrum


Vid lastkajen.


Bokbussgaraget (stadsbibliotekets baksida)

Cero

Ser trevlig ut. Man blir nästan sugen på att låna en bok. :)

Ivo

 :D  Oj den ser dyr & påkostad ut. Kul att man satsar på böcker i dessa tider.  8)
Ivo

bussgrabben

#3
Väldigt trevlig genomgång av bussen. Jag visste inte ens att vi skulle få en ny buss hit, men det var nog dags.

Väldigt spännande utformning av baklyktorna.

Vad tog den gamla bussen vägen?

Ulf Rådeström


Christer K

Ser ut som bokbussen som fanns i Örebro, den första var en ombyggd (tror jag) Volvo och nästa var en helbyggd bokbuss från början. Volvo med Vima kaross körde bägge under en tid 1978 - 1985 då jag inte gjorde andra saker på ÖTAB. Fanns två förare fast på bussen och så körde jag extra vid behov.
Idag är bokbussens tid förbi nu har man en liten lätt lastbil som man åker runt med böcker i och detta sköts av bibloteket själva.
Den sista bussen såg jag utan för Stockholm för något år sedan norra delen, åkte småvägar från Åkersberga - Upplandsväsby.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Patrik

Citat från: Christer K skrivet 16 augusti 2008, 09:22:14 AM
Ser ut som bokbussen som fanns i Örebro, den första var en ombyggd (tror jag) Volvo och nästa var en helbyggd bokbuss från början. Volvo med Vima kaross körde bägge under en tid 1978 - 1985 då jag inte gjorde andra saker på ÖTAB. Fanns två förare fast på bussen och så körde jag extra vid behov.
Idag är bokbussens tid förbi nu har man en liten lätt lastbil som man åker runt med böcker i och detta sköts av bibloteket själva.
Den sista bussen såg jag utan för Stockholm för något år sedan norra delen, åkte småvägar från Åkersberga - Upplandsväsby.
/ Christer K

Det här är tydligen Upplands Väsbys bokbuss nuförtiden.
http://www.upplandsvasby.se/images/18.11949dec10e1950a6e180001660/bokbuss%282%29.jpg

Det var nog bättre förr då, kommer ihåg när jag gick på lågstadiet på 90-talet, då var det en större buss än denna.

David S

Mycket trevlig buss.

Är det någon som har någon koll på hur många bokbussar det rullar i vårt land?

Ersa

#8
Jaså, en ny? Kul! :) Jag har ofta tänkt att besöka biblioteket för att ta en titt på den förra bussen, men det har aldrig blivit av. Så vad händer nu med den gamle? Överlåts den till nån av samarbetskommunerna Bjurholm, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller Vännäs?

Citat från: Stefan Lindström skrivet 15 augusti 2008, 22:55:20 PM
Notera att även denna buss är utrustad med apa (skymtar till höger).

Då Landstingets blodbuss även har en apa kan vi räkna till 3 st totalt i Björkarnas stad! :D

Stefan Lindström

Citat från: IvoOj den ser dyr & påkostad ut.
Den var inte helt gratis. Men om man tänker på att beräknad avskrivningstid är 10 år och jämför kostnaden för bussen med lokalhyran för ett normalstort filialbibliotek, så blir det inte så blodigt ändå.

Citat från: bussgrabbenVad tog den gamla bussen vägen?
Citat från: VerspiederSå vad händer nu med den gamle? Överlåts den till nån av samarbetskommunerna Bjurholm, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller Vännäs?

Den gamla bussen (som gick på övertid och dessutom led av en del ålderskrämpor) byttes in när den nya hämtades.

Angående UmeåRegionen-samarbetet så är det tyvärr är det bara Umeå som har valt att satsa på den här typen av service.  Samarbetet endast avser i nuläget enbart katalog och media. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas något behov i de övriga fem kommunerna i samarbetet. Men pengarna finns inte. Eftersom Umeås bokbuss rullar från morgon till kväll, är det nog svårt att täcka upp ett än större geografiskt område.

Citat från: Christer KIdag är bokbussens tid förbi nu har man en liten lätt lastbil som man åker runt med böcker i och detta sköts av bibloteket själva.
Vi använder den lilla vita pickupen på sista bilden för boktransporter till olika insitutioner som äldreboenden, sjukhem, arbetsplatsbibliotek, häktet och fängelset.

Citat från: David SÄr det någon som har någon koll på hur många bokbussar det rullar i vårt land?
Har finns en lista över bokbussar i Sverige:
http://bibliotek.molndal.se/webbkatalog/bussfilen/default.htm


Svenn Erik Nielsen

Är det någon som har någon koll på hur många bokbussar det rullar i vårt land?

Hej
Är der også nogle som kan bidrag med karosnr. og reg.nr. på bussarna??
Svenn Erik


bjalle

Hässleholms Kommuns Bokbuss



Kristianstads Kommuns Bokbuss


yngrot

Trevligt inslag här på snacket.. :)   kul att det satsas på en så här fin bokbuss inredningen var ju verkligen fin...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa


Ersa

Tidigare i månaden träffade jag pensionerade Frida som stod undanställd vid kommunförrådet: