Något för våra boråsbor(II)?

Startat av Greger Larsson, 14 augusti 2008, 21:35:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Någon i serien 166-177... ;)  Mkt trevligt .....
Skulle vara trevligt om någon ville köpa den bevara den  och måla den i ursprungsfärgen röd och silver  ;)
Staffan eller någon annan av Boråsarna  köp bussen  ;)...kom igen nu och gör lite för kommunen  ;) ;) ;)...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 15 augusti 2008, 09:03:07 AM
Någon i serien 166-177... ;)  Mkt trevligt .....
Skulle vara trevligt om någon ville köpa den bevara den  och måla den i ursprungsfärgen röd och silver  ;)
Staffan eller någon annan av Boråsarna  köp bussen  ;)...kom igen nu och gör lite för kommunen  ;) ;) ;)...

Min första tanke var också att det är någon av dessa - men då stämmer inte årsmodellen 1977. Det gör den däremot för 178-187 så det bör vara någon av dessa, dock är ju några uteslutna då de såldes till Halmstad och målades om. Jag får f ö en känsla av att den varit militärregistrerad på slutet av karriären, bl a med tanke på reflexerna på kofångaren - och var den finns nu. Har inte mina anteckningar tillgängliga nu men jag har för mig att några av dessa övergick just till "kronan".

robbes

samt på sidan så ser man ett rött kors med så troligen sjukvårdsbuss på sista tiden

Jan Sjöberg

Står att det är Wilson halvautomat  ;)  det var det inte i 178-189... där satt det Alison helautomat

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 15 augusti 2008, 10:59:48 AM
Står att det är Wilson halvautomat  ;)  det var det inte i 178-189... där satt det Alison helautomat

Just det - det går inte ihop riktigt det här...

Bernt Talbrant

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2008, 11:04:05 AM
Så nya som 1977 var dem inte, jag har för mig det var årsmodell 1975 eller 1976 på de som kom till Sollefteå.

Jag har för mig att det var bussar ur den senare serien men som sagt, jag har inte mina anteckningar på samma ort som jag befinner mig nu. Det är väl inte omöjligt att man sålde ur båda serierna dit - även BL:s första Wiima-bussar hamnade ju hos militären efter avslutad tjänst.

Jan Sjöberg

Vagn 169  efter telsamtal med ägaren  :) :) :)

Björn Forslund

Blev det affär också? 7500:- är ju inte så farligt, bortsett från att motorn låg bredvid. ;D

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 15 augusti 2008, 11:10:26 AM
Vagn 169  efter telsamtal med ägaren  :) :) :)

Se där ja - trevligt. Den åkte man mycket med på skoltiden. Då var det alltså årsmodellen ägaren fått lite om bakfoten då den är en ´76.  :)

Jan Sjöberg

Nej Björn .. ingen affär denna gången iaf ...  lite förlångt bort att hämta den tyvärr  :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 augusti 2008, 10:23:42 AM
Min första tanke var också att det är någon av dessa - men då stämmer inte årsmodellen 1977. Det gör den däremot för 178-187 så det bör vara någon av dessa, dock är ju några uteslutna då de såldes till Halmstad och målades om. Jag får f ö en känsla av att den varit militärregistrerad på slutet av karriären, bl a med tanke på reflexerna på kofångaren - och var den finns nu. Har inte mina anteckningar tillgängliga nu men jag har för mig att några av dessa övergick just till "kronan".

169 och 170 övergick till militären 1986 enligt mina noteringar. Kan ha varit fler - noteringarna är inte kompletta. Och vi har ju redan fått veta att det är 169 som nu är till salu.
169 fick militärt regnummer 17800 och 170 17801. Den senare har sedan blivit DUS 732. Enligt fordonsregistret är den avställd sedan 1997 och ägd av en privatperson.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Den ser ut att vara i rätt dåligt skick... de var ej nån större hit att köra dålig värme otäta karosser de fick tätas om i vindrutestolpar samt i sidopanel... efter dessa dåliga Säffle fick vi efter påtryckningar av bla. undertecknad Wiima som oxå visade sig vara mkt bättre.. vet nån om det finns nån annan B-L buss kvar??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Ska finnas en gammal .. som fd Verkstadschefen äger..
Kolla mer med dina pensionerade  kollegor....

Esbjörn

Japp, det är fd BL169, som hade regnr 17801 när den tjänstgjorde på T3.
Bussen har fått nytt civit regnr, jag har till och med sett skylten inne i bussen...men tyvärr inte noterat numret.
Någon som vet???

Systervagnen BL170, som på T3 hade regnr 17800 finns också kvar. Nytt regnr på denna är DUS732.

Är det verkligen bara en av Wiimorna som finns kvar?
Samtliga fem (193-197) som fanns på T3 såldes ut av försvarsmakten för något år sedan.
Jag har sett annons på Blocket på någon av dem och den hade då regnr på W.. nånting.