Huvudmeny

Fd. GUB 360 [Bild]

Startat av Nupski, 14 augusti 2008, 02:36:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Den står fortfarande som grön i bilregistret, men sedan 2002 är den blå och tillhör Göteborgs Spårvägar. Idag fick jag tillfället att ratta den tingest, och det var som jag förutspådde. Gick som en Neoplan på vägen och luktar gammal Mercedes diesel, de nya Neoplan bussarna har inte alls samma charm.

Det ända som var grönt var sitsarna inne. Hur skall man få plats med 54pers i en sån här?

En sån här Skrammeloplan borde väl ha luftstol. Hur var det i Uppsala hade den luftstol?

Visst den är en Neoplan bastard att köra men otroligt smidig med sina enorma 10,2m  ;D ;D ;D.

Möllers

Tycker att MAN o Neoplan harmar varandra mycket i bussen alla gånger.

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas skrivet 14 augusti 2008, 02:36:51 AM
]
Den står fortfarande som grön i bilregistret, men sedan 2002 är den blå och tillhör Göteborgs Spårvägar. Idag fick jag tillfället att ratta den tingest, och det var som jag förutspådde. Gick som en Neoplan på vägen och luktar gammal Mercedes diesel, de nya Neoplan bussarna har inte alls samma charm.

Det ända som var grönt var sitsarna inne. Hur skall man få plats med 54pers i en sån här?

En sån här Skrammeloplan borde väl ha luftstol. Hur var det i Uppsala hade den luftstol?

Visst den är en Neoplan bastard att köra men otroligt smidig med sina enorma 10,2m  ;D ;D ;D.

Man får packa dom på varandra  ;)

Vi hade inte nån annan stol utan det ser ut som att det är samma stol som satt när vi hade dom.

Dom var ena riktigt pigga rackare att köra.

Kul att se att dom lever fortfarande. Man kanske har tur att fånga dom på bild i oktober. Vart rullar dom exakt på för linjer?

Citat från: Mattias Möller. skrivet 14 augusti 2008, 02:46:31 AM
Tycker att MAN o Neoplan harmar varandra mycket i bussen alla gånger.

När det gäller instrumentbrädan så är det tysk-standard bräda som sitter i både Neoplan, MAN, MB o Setra. Det är därför dom är lika.

//Niclas

Nupski

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 augusti 2008, 07:15:19 AM

Kul att se att dom lever fortfarande. Man kanske har tur att fånga dom på bild i oktober. Vart rullar dom exakt på för linjer?   

//Niclas

Normalt sett rullar hon på linje 87 Majorna / Linnestan runt, men igår hade jag henne på 185, 91, 90, 88. Linje 87 kallas "Trygga rundan" så bussen har hållit ihop. 1-3 heter de idag.

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 augusti 2008, 07:15:19 AMNär det gäller instrumentbrädan så är det tysk-standard bräda som sitter i både Neoplan, MAN, MB o Setra. Det är därför dom är lika.

Jo det finns en skillnad. Neoplan brukar ha blåa paneler  ;D.

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas skrivet 14 augusti 2008, 10:38:17 AM
Normalt sett rullar hon på linje 87 Majorna / Linnestan runt, men igår hade jag henne på 185, 91, 90, 88. Linje 87 kallas "Trygga rundan" så bussen har hållit ihop. 1-3 heter de idag.

Jo det finns en skillnad. Neoplan brukar ha blåa paneler  ;D.

Jag tackar för uppgifterna.

//Niclas

yngrot

Ombyggd för jag ser dörrvred till vänster... hände det i Uppsala?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Den levererades med dörrvred till Uppsala. Det är inte förrän MAN:arna kommit till Uppsala som dörrvredet har försvunnit och ersatts med knappar till höger ratten.

//Simon

Niklas Bygdestam

Kul att den fortfarande har inredning som visar att bussen har sitt ursprung från Uppsala. Kul att se bussen igen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 14 augusti 2008, 18:51:23 PM
Ombyggd för jag ser dörrvred till vänster... hände det i Uppsala?

Tänkte faktiskt inte på detta från början, men efter att kollat att mitt minne var rätt med Fredrik M. så är det så att den måste ha blivit ombyggd nere i Götet för när vi hade dessa tre hade dom dörrknappar på instrumentbrädan precis som vi har på våra nya Centroliner/Lion´s City.

//Niclas

Nupski

Klassisk dörrvredskombination, framåt ett snäpp dörr 1 två snäpp dörr 1+2, bakåt ett snäpp dörr 2 två snäpp dörr 2+1. Bakdörrarna manövreras med tre knappar  ??? en för normal öppning en för normal stängning samt en med fast öppning, dörrautomatik finns inte.

yngrot

Vad är då der för skillnad på normalöppning och fast öppning om det inte finns dörratuomatik??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina