Huvudmeny

Swebus 4992 Gävle

Startat av Peter Öden, 13 augusti 2008, 19:31:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Mercedes Citaro? Såg en i Umeå men såg inte vad det var, men nu såg jag deras lilla märke där i fronten.

virtual1

Citat från: AO skrivet 17 augusti 2008, 17:14:14 PM
Det kommer ju även att målas på ett "X" vid framhjulet, så lite mer rött blir det ju.

Sant, det märket hade jag glömt bort, gör lite mer :-)

Anders Noren

Citat från: virtual1 skrivet 17 augusti 2008, 13:28:45 PM
Hmm, tycker snarare tvärtom! - jag gillar X-trafiklacken, men här blev det s.a.s lit för mycket "döyta", vitsen med x-trafiklacken tycker jag är den
bra avvägningen mellan rött o gult, här blir det nästan bara blekgult för hela slanten!

Ursprungligen var stadsbussarna i Gävle lackerade i GSS färger, rött med gult runt fönstren medan regionalbussarna var i huvudsak vita med lite röda detaljer (vilket, som av en händelse, passade både Gävleborgs läns landsting och Swebus). 2001(?) införde X-Trafik den nya målningen med det röda X:et svept över bussen. Regionalbussarna blev vita med rött X och Gävle stadsbussar blev gula med rött X och allt hade väl varit väl om inte någon fått för sig att införa GSS färger, rött och gult, även på bussarna i metropoler som Sandviken och Bollnäs. Jag tycker gott stadsbussarna i Gävle kunde ha fått behålla sin röda lack - kanske med ett gult X?

Anders

scaniaolsson

Stämmer bra att den nuvarande gul/röda lackeringen kom under 2001.
Då bodde jag dessutom själv där uppe och åkte en del buss bl.a. linje 11 från bostaden uppe på Stigslund och ner till jobbet (BV Produktion) vid Nynäs.

Mvh.
Scaniaolsson
(Som efter det återvände till ursprunget i Helsingborg och 2006 vidare till Klippan)
Fordonsintresserad elmontör.

Möllers

var tog MB Citaro normal buss väggen efter Helsingborg trafiken  ???

AO

De första bussarna med den nya city-lacken i Gävle var väl de "nya" Maxci bussarna som kom till stan. Dessa hade dörrställning 2+2+1 till skillnad mot de Swebus tog över från Gävle Trafik som hade dörrställning 1+2+1. Var hade Maxci bussarna med 2+2+1 gått i trafik innan Gävle? Var försvann de sedan? De hann ju inte gå speciellt länge i Gävle innan Volvo 8700 ersatte dem.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 augusti 2008, 20:16:34 PM
var tog MB Citaro normal buss väggen efter Helsingborg trafiken  ???
De flyttades inom Concordia-koncernen och finns numera i Norge.
En av dem hann även med en Göteborgsturné hos GS.

scaniaolsson

MaxCi vagnarna som kom i trafik 2000-2001 kom väl från Danmark ?!?!
Dom var i alla fall inte fabriksnya men hade ändå reg nr. som började på R vilket gör att dom måste ha gått utanför Sverige. Bokstaven R på reg plåtarna började komma sent 1999.

Kompisens farsa hämtade sin nya Scania R 124 i mitten på december 1999 och han fick reg nr. RCJ

Som sagt vill minnas att MaxCi vagnarna kom från Danmark.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Möllers

ok har jag inte rätt var det några som åkte till tyskland med  ::)